14 dagers testing av Autopilot

Startet av 1000kwh, torsdag 09. august 2018, klokken 15:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Har kjørt noen hundre km med aktivert AP nå.

Må innrømme jeg ikke er helt overbevist. Det ble mer styr med å sørge for at AP gjorde jobben sin riktig, og å sørge for at den detekterer at jeg har hendene på rattet, enn det er med å kjøre selv. ACC derimot ser jeg er mer meningsfullt for meg, men den er ikke perfekt. Spesielt der bilene foran bytter felt hender det at den sakker ned mye, og innimellom sakker den ned litt for møtende biler og biler i andre felt.

Det er fullt mulig jeg er i overkant perfeksjonistisk, men jeg ser at jeg gjør en bedre jobb selv. Da hjelper det ikke at AP gjør en OK jobb. Betalingsviljen min er nok omkring 10.000 kroner, så jeg vil nok kjøpe AP om Tesla setter ned prisen med 47.000 kroner...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

What-a-watt

Det blir fort en vanesak å kjøre med ACC. Når man vender seg til den, er den etter min mening noe jeg aldri ville vært foruten. Spesielt i køkjøring med full stopp. Andre merker med samme system resettes etter 8 sekunder ved full stopp, mens Tesla har hele 5 minutter. Tesla tror jeg også er den eneste som reduserer hastigheten i svinger tilpasset kurvaturen. Har en 90-graders sving hvor jeg kjører ofte, og hvor fartsgrensen er 70. Bilen reduserer da farten automatisk til 47 km/t, akkurat nok til å komme komfortabelt igjennom.

ps. Ville heller ha Active Cruis Control enn tilsvarende aksjeverdi ....

Klykken

Er meget fornøyd med AP på motorvei og "milsluking". Må følge med selvsagt, men ikke så mye som om man skulle styrt skuta helt selv. Henda på rattet er en selvfølge.
På landevei er det i overkant slitsomt da den tar svingene litt feil og brått, samt at den bremser for sent ved krappe svinger. Blir veldig ujevn kjøring.

ACC benyttes hele tiden, og det synes jeg fungerer upåklagelig.

Er AP1 jeg har, så er litt forskjeller der. AP2,5 på lånebilen jeg hadde syntes jeg lå for tett mot midtstripen, og reagerte litt merkelig bl.a. når den tok igjen bobiler, med hard nedbremsing av en eller annen grunn. Hadde også et par kraftige nedbremsinger på rettstrekninger med denne, uten at jeg helt kunne se hvorfor. Mulig det var tilfeldig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

THE

@Espen Hugaas Andersen, akkurat samme oppsummering vil jeg gi etter 1 år og drøyt 40000 km med AP2-bil. TACC/ACC burde være standard på Tesla synes jeg.

@Klykken, har samme erfaring med AP2.0 som du har med AP2.5.

Sannsynligvis hadde jeg kjøpt AP hvis jeg skulle kjøpt ny Tesla i dag også, men kun for å få med TACC. Betalingsviljen for AP isolert sett er ikke så stor, så muligens smart av Tesla og bundle AP og TACC i ei pakke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Jeg kjører ofte E6 Oslo-Hafjell med AP1 bil, samt i blant Oslo-Trondheim.  Nå i helgen har jeg hatt en splitter ny S100D med AP2, og det var en interessant tur til Hafjell.
Feltskiftene er mykere enn på min AP1 bil, så jeg kunne kjøre med AP permanent aktivert og bytte felt med blinklyset. På min bil må jeg avbryte AP fordi feltskiftene ikke er myke.
Mindre fartsendringer var også helt myke og umerkelige. I det hele tatt gjorde AP2 en glimrende jobb på 4-felts motorvei i 110. Kun feilen med at den ikke liker avkjøringsfelt der stiplet linje mangler samti tidvis noe brå nedbrems for biler man tar igjen var ting jeg hadde å utsette på kjøringen. Ellers svært god kjøring som matcher min myke og komfortable kjørestil.
På pen 2-felts med midtdeler (eks fra Lillehammer til Mjøsbrua) kjørte AP1 omtrent på linje med AP1. Jevnt og feilfritt.
Den fungerte også bra langs veiarbeidsoner med tidvis dårlig merking, men fordi den bremser for hardt når den tar igjen trafikk, og man skal igjennom div kryss og rundkjøringer, deaktiverte jeg når jeg kjørte inn i vanskelige situasjoner.

Det har i hvert fall skjedd en del med AP2 siste par år!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Whatwatt på mandag 17. september 2018, klokken 10:39
Det blir fort en vanesak å kjøre med ACC. Når man vender seg til den, er den etter min mening noe jeg aldri ville vært foruten. Spesielt i køkjøring med full stopp. Andre merker med samme system resettes etter 8 sekunder ved full stopp, mens Tesla har hele 5 minutter. Tesla tror jeg også er den eneste som reduserer hastigheten i svinger tilpasset kurvaturen. Har en 90-graders sving hvor jeg kjører ofte, og hvor fartsgrensen er 70. Bilen reduserer da farten automatisk til 47 km/t, akkurat nok til å komme komfortabelt igjennom.

Jeg bruker aldri ACC i køkjøring. Har prøvd flere ganger å venne meg til den men klarer bare ikke. Den kjører alt for ujevnt i forhold til hva jeg gjør selv. Den følger jo bare på bilen foran, og gjerne med tildels ganske brå bevegelser om bilen foran også kjører slik. Selv ser jeg mange biler fremover og kjører mye mykere, noe jeg synes blir såpass mye mer behagelig at jeg heller kjører selv.

Bruker kun ACC bak andre biler når jeg ligger bak andre som kjører på cruise control selv eller bak lastebiler. Kjører bilen foran "manuelt" så ender jeg opp med å gjøre det samme da ACC som sagt er alt for fokusert på å holde nøyaktig avstand til bilen foran fremfor å få en så myk kjøreopplevelse som mulig. Ligger vi i 70 i 80-sone og bilen foran plutselig trykker hardt på gassen gjør ACC det samme, istedenfor å la avstanden til bilen foran øke og øke farten mye saktere. Tilsvarende med nedbremsninger, den bremser hardt fremfor å sige nærmere bilen foran.

Det skulle vært en innstilling i bilen på hvor streng den skulle vært med å holde avstanden til bilen foran. I så fall hadde jeg satt den på "very relaxed" eller noe sånt, mulig det hadde hjulpet ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. september 2018, klokken 10:31
Har kjørt noen hundre km med aktivert AP nå.

Må innrømme jeg ikke er helt overbevist. Det ble mer styr med å sørge for at AP gjorde jobben sin riktig, og å sørge for at den detekterer at jeg har hendene på rattet, enn det er med å kjøre selv. ACC derimot ser jeg er mer meningsfullt for meg, men den er ikke perfekt. Spesielt der bilene foran bytter felt hender det at den sakker ned mye, og innimellom sakker den ned litt for møtende biler og biler i andre felt.

Det er fullt mulig jeg er i overkant perfeksjonistisk, men jeg ser at jeg gjør en bedre jobb selv. Da hjelper det ikke at AP gjør en OK jobb. Betalingsviljen min er nok omkring 10.000 kroner, så jeg vil nok kjøpe AP om Tesla setter ned prisen med 47.000 kroner...
Endte opp med å betale 16.700 kroner for AP i går, inklusive mva. Jeg var veldig i tvil, ettersom det var litt mer enn jeg ønsket å betale, men tror ikke det kommer noe bedre tilbud med det første. Det er først og fremst ACC som utløser kjøp.

Syns alle andre som ikke har autopilot bør vurdere å slå til før mandag. Som sagt, jeg tror ikke det blir billigere, så om man skal kjøpe så er riktig tidspunkt nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Joachim@sancon.no

Har selv kjørt mange tusen km med autopilot både på HW1 og HW2.5. Jeg vil påstå at AP har gjort meg til en bedre og tryggere sjåfør. Før AP var jeg en slik som alltids måtte ligge fremst og kjøre forbi alle. Med AP og ACC cruiser jeg avgårde i 85 og tar en kontrollert forbikjøring om trafikken går noe tregere.

Personlig kommer jeg til å oppgradere til FSD om jeg får det til før tiden. Har en demo bil i bestilling som leveres før månedsskifte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA