Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av LinnCK, lørdag 08. oktober 2011, klokken 01:52

« forrige - neste »

LinnCK

Jeg mistenker at dette er en sw eller ledningsfeil, iom at det ikke er konsekvent. Veldig frustrerende at det ikke blir fikset.
Citroen Saxo - Stovner, Oslo

Boogie

Jeg har jobbet med såpass mange biler med samme problem siste år at jeg med stor sannsynlighet kan si at dette er problemer i kablingen mellom komputer og pedal.
Jeg har også byttet komputer, elektronikkasse og pedal uten at det hjalp.
Har målt direkte på kablingen, og finner forskjellig motstand uten noe annet koblet til.
Feilen har som regel ligget i pluggen ved pedalen, men da den som sitter i bilen, og ikke pluggen til pedalen.
Kapp 5 cm av ledningene og lodd dem på igjen på kontakten, og sannsynligheten er stor for at det er løst.

Luggingen din kan skyldes isolasjonsfeil, men kan også være slitte børster....
(Eller ledningen som varierer i motstand selv under kjøring. Men lite sannsynlig).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Herlingo

Jeg hadde tilsvarende problem med min Berlingo. Jeg henviste til denne tråden og satte den inn hos Elbilmek. Waldemar byttet gasspedal med tilhørende ledninger, etter det har bilen vært helt fin.
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

LinnCK

Nå har dette skjedd igjen, nå har den fungert bra i 3 mnd.

Dette er vel 4. gangen ila det året jeg har hatt bilen, som den blir slik som dette.
Vil det løse problemet helt å bytte gasspedal og ledningtingene som det er skrivd om her tidligere?
Citroen Saxo - Stovner, Oslo

Pera L

Hej, I write first time in here, hope I can help you. At the time you have key switched off position, rise up gas pedal littlelbit, then, keeping pedal up with your foot, switch a key on position and then "starting". Hope this will work. As Boogie said before the three wire wiring and connectors are suspected nr1. Also you can read here something: http://elbil.forum24.se/elbil-about3569.html .
Today my car (Berlingo 2001) was behavier same way, rising gas pedal solve the problem so far. Must check out the system better the next time I have time for it. My car is everyday use so I do not want standing days.

elektrolux

Hello Pera

The computer will look for a preprogrammed value from accelerator every time you try to start the car. If you need to forse the pedal upwards, its because this will give it a value close to what the computer is looking for. You can check what value you need and what you haves with diagnostic equipment.

You should try to reprogram your computer. it will then enter its current value, when relaxed, and you should be able to start the car without forsing the pedal upwards after such a reprogrammimg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pera L

Hi, thanks from the help. There is in the ECU latest factory updated program, can not remember version number. Because ECU looking also pot center pin to the "minus" end and with Lexia it shows correct voltage for the "plus" end I think the problem is in the potentiometer or those three wires. When I have solved the problem I will let you know reason for it.
You can write also norwegian, I can use webtransactiontranslationmachine...

Goggling transaction: Hei, takker fra hjelp. Det er i ECU nyeste fabrikken oppdatert program, kan ikke huske versjonsnummer. Fordi ECU ser også pot senterpinne til "minus" enden og med Lexia viser det riktig spenning for den "pluss" end Jeg tror problemet er i potensiometer eller disse tre ledninger. Når jeg har løst problemet jeg vil la dere vite grunnen til det.
Du kan skrive også norske, kan jeg bruke webtransactiontranslationmachine ...

Pera L

So, at last had time to do checkouts. It was very easy to take out whole gaspedal with potentiometer. Because of wear in groove which moving potentiometer lever the value was too high. Resistance was first between 3,4 to 3,0kohm but after small adjustments so that the pot lever moving more the value was 2,3 to 2,8kohm which seems to be ok. Then the "idle" value in volts is about 0,75-0,8V. There is something wrong in the potentiometer itself, in the lower resistance end value moving littlebit. Also there was some weak contact in the connector but bending pins helping for it. But Berlingo moving and my smile is wider than normal living room.
Need to get potentiometer, any price info from anybody? Good shopping place?

Transseparatormachinetranslation (sometimes very funny): Så, endelig hatt tid til å gjøre kassene. Det var veldig lett å ta ut hel gaspedal med potensiometer. På grunn av slitasje i sporet der gripende potensiometeret spak verdien var for høy. Motstand var første mellom 3,4 til 3,0 kohm men etter små justeringer slik at potten spaken beveger seg mer verdien var 2,3 til 2,8 kohm som synes å være ok. Da "tomgang" verdien i volt er ca 0,75-0,8 V. Det er noe galt i potensiometer selv, i den nedre motstand sluttverdien flytte littlebit. Også var det noen svake kontakt i kontakten men bøying pins hjelpe for det. Men Berlingo flytting og mitt smil er bredere enn normalt stue.
Trenger du å få potmeter, uansett pris info fra noen? God shopping sted?

Boogie

I have potmeter for both P106 and for Berlingo.
Price is 500,- pluss cost of mailing.

Send me a mail on arnstein.bugge(at)gmail.com with address and details.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Pera L

Thank you for the quick answer! I have seen your pages and sure I will send email for you as I have checked out what other parts we also need. There is around me some ten Berlingo/Partner with my friends and trying to keep them alive. Must put something for my profile in the forum so the people can see what kind of propellerhat I am.
Goggling: Takk for raskt svar! Jeg har sett dine sider og at jeg vil sende e-post for deg som jeg har sjekket ut hva andre deler vi også trenger. Det er rundt meg noen ti Berlingo/Partner med vennene mine og prøver å holde dem i live. Må sette noe for profilen min i forumet slik at folk kan se hva slags propellerhat jeg er.

Elmo

Sitat fra: Pera L på onsdag 21. mars 2012, klokken 11:10
. . . . as I have checked out what other parts we also need. There is around me some ten Berlingo/Partner with my friends and trying to keep them alive.
Not that I want to take any business away from Boogie, but as a second possibility.

JCBX (in Denmark) has said in other converstions that he has a lot of PSA parts (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3760.msg50045.html#msg50045)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA