Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av LinnCK, lørdag 08. oktober 2011, klokken 01:52

« forrige - neste »

LinnCK

Hei

Jeg har hatt problemer før sommeren men at bilen ikke ville starte, måtte vri om nøkkelen flere ganger før den gikk i kjøremodus. Ba dem sjekke det opp på Enviro i forbindelse med bytte av kullbørster, men da fant de ikke noe feil på det.
Så har den fungert helt fint i sommer, fram til den tirsdag for to uker siden, nektet å starte. Lys og alt slår seg på, men stop lampa lyser og den vil ikke gå i kjøremodus. Da endte det med at jeg bestilte Falck som kjørte den ut på verksted for meg.
Fikk den tilbake igjen forrige fredag. Fikk da kjørt den kun inn til byen, grunnet lite batteri, satt den til full lading i byen, før jeg fikk kjørt den hjem.
Den lugga litt på mandagen, men det tenkte jeg ikke så veldig over. Tirsdag morgen, så ville den igjen ikke starte. Holdt på i nesten en halvtime, så startet den. Sånn er den nå hver gang jeg starter den.
I tillegg, og dette har skjedd etter jeg fikk den tilbake fra Enviro, så vil ikke motorbrems slå seg inn + at den ikke står i "fri" ved oppstart, den vil da begynne å kjøre med en gang...

Det de gjorde da den var inne nå er:
Skiftet forbruksbatteri
Rens av motorrom


Den skal inn igjen på mandag. Er det noen som vet hva dette er?
Citroen Saxo - Stovner, Oslo

Elmo

#1
Står kupelyset på når du ikke får start??
Den vanligste årsaken til at bilen ikke "starter" (dvs ikke gir grønn bil når du vrir siste hakket på nøkkelen) er at bilen tror førerdøra er åpen. Altså noe problem med bryteren i døra.    Prøv å "trimme" bryteren med fingeren.
Se andre mulige årsaker på elbilwiki her

Sitat fra: LinnCK på lørdag 24. september 2011, klokken 16:21
I tillegg, og dette har skjedd etter jeg fikk den tilbake fra Enviro, så vil ikke motorbrems slå seg inn + at den ikke står i "fri" ved oppstart, den vil da begynne å kjøre med en gang...
Men dette motsatte problemet har jeg ikke vært borte i.  Mulig du har noe problem med bevegelses-sensoren? Les mere her:
Sitat fra: Elmo på mandag 24. januar 2011, klokken 23:09

Sitat fra: Boogie på søndag 23. januar 2011, klokken 18:53
Angående problemet ditt: Har du sjekket fartssensoren (som sitter på høyre side av motoren, i bakkant). Selve sensoren blir sjelden dårlig/ødelagt, men kontakten kan være dårlig.
Du har så rett så rett Boogie.
Den ene ledningen inn i kontakten hadde skadet isolasjon og var irret (nesten) av. Noen hadde klint hele der ledningene går inn i kontakten full med silikon i håp om å isolere problemet, men uten å lykkes helt. Se bilde - irret er på rød ledning det lyset gjenskinner mest.
Forferdelig trangt inni der. Jeg var nødt til å klippe alle tre ledningene og ta ut kontakten.
Å få renset kontakten for silikon og loddet på nye ledninger der er en ting, men å få skjøtet det sammen igjen under bilen tror jeg kan bil en utfordring.  Men iallefall deilig å ha funnet årsaken.

Lurer på om det var Enviro (Drammen) som klinte på silikonen sist jeg hadde feilen, eller om dette har ligget latent mye lenger, og at Enviro bare hadde flaks med at ledningen la seg mere gunstig da de drev med andre ting.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elbilmek

Hei,
også mulig at maskinen mistet parametere for akselerator potensiometer. Hatt en bil i forrige uke med nesten same problem. Har du feil lampe på dashbordet?
Kangoo electiq 2002, 38000km

LinnCK

Skal hente bilen nå, og det var visst dette med styringsparameterne som var feil.
Citroen Saxo - Stovner, Oslo

Tony

Bilen vår startet ikke til tider, men bare når frua kjørte den.
Jeg fikk aldrig den "feilen", uansett når jeg prøvde.
Det viste seg at hun tråkket på bremsen når hun skulle starte, og da kom foten borti gassen.
Den vil ikke starte når man tråkker på gassen.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Elmo

#5
Sitat fra: Tony på fredag 30. september 2011, klokken 18:51
Den vil ikke starte når man tråkker på gassen.
Stemmer. It's not a bug, it's a feature ;D     Beskrevet her på elbilwiki
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LinnCK

Nå er den på samme måte igjen....er så lei av alle feil som det er med denne bilen nå at jeg blir sprø :o

Er det noen måte jeg kan fikse/resette styringsparameterne selv på?
Citroen Saxo - Stovner, Oslo

Boogie

#7
Du kan gjøre det selv dersom du har en PC med programmet på.
Det er fler som har det nå. Noen som kan hjelpe?

Det er to ting som slår meg:

1) Regen virker ikke (også gjerne i kombinasjon med at man mister motorkraft ved hastighet rundt 70 km/t pluss). Dette er et typisk problem ved isolasjonsfeil i motoren. Skyldes som regel støv fra børstene som fører til overledning i motoren. Kan også skyldes for mye bruk av "gult og rødt" på eco-meteret. Motoren er ikke designet for mer enn 100A kontinuerlag last. Det er mellom grønt og gult.

2) Parameterfil som blir korrupt. Relativt vanlig på biler som sliter med dårlig kontakt nede ved gasspedalen. Behøver ikke være på pedalsiden av ledningen. Ofte er det på den andre kontakten. Har sett flere kontakter hvor den ene av tre ledninger er nesten av.
Ved en anledning røk den ene ledningen. Det resulterte i en veldig kort puls med max pådrag. Det tålte ikke effekttransistorene i motorstyringen som har en begrensning på 300A (400A for eldre modeller).
Man kan leve med det og få lastet opp ny fil hver gang bilen stopper, eller man kan reparere ledningen/trekke ny ledning.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#8
Sitat fra: LinnCK på lørdag 24. september 2011, klokken 16:21
Jeg har hatt problemer før sommeren men at bilen ikke ville starte, måtte vri om nøkkelen flere ganger før den gikk i kjøremodus. . . . 
I tillegg så vil ikke motorbrems slå seg inn + at den ikke står i "fri" ved oppstart, den vil da begynne å kjøre med en gang.
Det du skriver om at motorbremsen, du mener altså at bilen står "i gear" selvom tenningen er av?
Da vil jeg tro det kan ha noe med fartssensoren å gjøre, som jeg nevne tidligere. Men som Boogie sier, siden det funket å få ny parameterfil så er det kankje det igjen.

Uansett, du mekker kanskje ikke så mye selv (?), så jeg tror du burde forsøke Valdemar / Elbilmekk (link) istedenfor Enviro.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Boogie på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:11
Du kan gjøre det selv dersom du har en PC med programmet på.
Det tålte ikke effekttransistorene i motorstyringen som har en begrensning på 300A (400A for eldre modeller).

Appropos motorstyringen. Hvor sitter den ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:58
Sitat fra: Boogie på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:11
Du kan gjøre det selv dersom du har en PC med programmet på.
Det tålte ikke effekttransistorene i motorstyringen som har en begrensning på 300A (400A for eldre modeller).

Appropos motorstyringen. Hvor sitter den ??

I elektronikkassen. Under hovedreleet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#11
Sitat fra: Boogie på onsdag 12. oktober 2011, klokken 14:00
Sitat fra: Elmo på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:58
Sitat fra: Boogie på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:11
Du kan gjøre det selv dersom du har en PC med programmet på.
Det tålte ikke effekttransistorene i motorstyringen som har en begrensning på 300A (400A for eldre modeller).
Appropos motorstyringen. Hvor sitter den ??
I elektronikkassen. Under hovedreleet.
Burde jo sjekket "vår egen" elbilwiki før jeg spurte :-[  (bilde)  men takk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. oktober 2011, klokken 13:46
Sitat fra: LinnCK på lørdag 24. september 2011, klokken 16:21
...at den ikke står i "fri" ved oppstart, den vil da begynne å kjøre med en gang.

Ved lading vil bilens komputer lese av verdien til gasspedalen, og vite hva som er nullpunktet eller fri om du vil.
Denne verdien blir korrigert ved hver lading. Tar ca 1 minutt.
Når du da starter bilen etterpå og den begynner å gå med en gang, så stemmer ikke pedalens verdi med nullpunktet lenger.
Dette kan skje om man kommer borti pedalen ved oppstart og gir litt gass (normalt skal ikke bilen starte da).
Eller om verdien er så langt unna normalverdien at den ikke har klart å justere nullpunktet.

Om du ikke har foten i nærheten av pedalen, så vil jeg tro at du har problemer med enten potmeteret på pedalen eller koblingen rett før pedalen...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

LinnCK

jeg mekker ikke bil selv ;D har sendt mail til Waldemar, håper han kan fikse det!

veldig frustrerende. Kan bruke alt fra et par minutter til nesten 20 min på å få startet maskinen, fordi den grønne lampa ikke kommer på.

Foreløpig nå står den i "fri" ved oppstart, men nå har den begynt med kenguruhopp når jeg bremser helt ned
Citroen Saxo - Stovner, Oslo

elektrolux

Ved tilsvarende problemer har jeg sett varierende nullsignal fra acceleratoren. Dermed nekter bilens komputer bilen fra å starte. Ny programering av komputeren har gitt midlertidig hjelp, men gjeldende bil ble til slutt Knokset da vi aldri fant uttav dette.

Før det ble hele Sagemboksen forsøkt byttet og accelerator forsøkt byttet.

Feilen kan derfor ha ligget i selve ledningsnettet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA