Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med energimeter på villspor?

Startet av mohpet, fredag 07. oktober 2011, klokken 16:29

« forrige - neste »

mohpet

Det hender at bilen min hopper over revers, og viser hhv P-N-N-D-E. Må da ta girvelgeren ca 4-5 ganger mellom P og neste hakk, før jeg hører releet og R lyser opp. Begynte for noen dager siden. Mange ganger fungerer det som det skal. Det er kun R som vises som N, altså to hakk som har fri.

Hva kan dette være og er det noe jeg kan sjekke selv? Jeg tenkte det kanskje var dårlig kontakt på velgeren, men lyset skifter jo fra P til N så det skjer jo åpenbart noe. Kanskje releet er dårlig? Evt noe elektronisk, kanskje mest sannsynlig dette?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Har skjedd en, eller to ganger for meg. Riktignok kun rett etter bilen er starta, så mulig at software'n henger litt? Uansett, jeg trengte kun å sette den i P, så fungerte alt igjen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Docjensk

Jeg har fått samme problem denne uken. Skikkelig irriterende. Software? Update? Veldig rart at dette plutselig skal skje. Bilen var ny i februar-11. Noen flere som har erfart lignende? Jeg må ta gearspak frem og tilbake inntil det lyser i r, evt sette i første hakk der r skal være og deretter slippe brems. Da hender det at jeg får den over i revers.

Noen ideer?

Go-carter

Enten "lag" i softwaren(snodig) eller treghet i mikrobryterne i girspaken... vanskelig å si, jeg har som sagt kun hatt ett eller to tilfeller av det, og det er lenge siden. Dårlig kontakt? Mange alternativer.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Ikke dårlig kontakt i bryter, da gear lyset vipper mellom P og N så skjer jo åpenbart noe. Min ble verre men er nå bedre igjen etter ca 1000 km pluss med dette.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

MortenT

Sitat fra: mohpet på tirsdag 01. november 2011, klokken 08:56
Ikke dårlig kontakt i bryter, da gear lyset vipper mellom P og N så skjer jo åpenbart noe. Min ble verre men er nå bedre igjen etter ca 1000 km pluss med dette.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Samme er faring har jeg hatt. Nå når høsten kom og det ble litt for fuktig, dvs. mye regn, tur med bikkja, skikkelig vått regntøy så har den trøblet et par ganger i ettertid.
Kan det ligge i bryteren på siden?
Morten

mohpet

Forstår ikke at det kan ligge i bryteren, da lyset hopper mellom P og N, så åpenbart er det jo kontakt ut fra gearspak?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Docjensk

Jaja. Thinken min fikk navnet "Lille Bille" etter ankomst fra butikken februar då og har tydeligvis sin egen mening om ting og tang. Etter 2 uker m reversplager som endte med parkeringsangst og innlegg i dette forum denne uken, så starter jeg bilen dagen etter og viser ingen problemer m revers! Kona insisterte på verkstedskontroll her i Moss (Høyden Auto= kjempeservice/kundebehandling), de fant ikke noe galt. Nå funger alt som normalt igjen

I sommer hadde jeg problemer m lading som kun gikk til 80%, men det gikk også plutselig over...

Jeg er fortsatt veldig glad i bilen min...

mohpet

Min revers er også blitt nesten helt frisk igjen. Ikke helt, men nesten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

commiesoft

#9
Girspaken har jo distinkte mekaniske stillinger for hver modus, er denne feilen
slik at om du setter den mekanisk i 'R', (og glemmer å se på indikatoren), så kan du ikke rygge med bilen?

mohpet

Stemmer. Spaken står i R men lyset viser N og bilen står i fri. Den hopper mao over R. Så må den opp igjen på P og prøve på nytt til R. Min er nesten bra igjen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

commiesoft

#11
Dette er rart, jeg la om til vinterdekk idag, og når jeg skulle rygge ut hendte det
samme for første gang. Jeg satt bilen i R, men den ville ikke rygge, og så så jeg at displayet viste N, mens giret sto i R.

Jeg ble litt satt ut, men satt den i E, kjøret litt framover, deretter virket R igjen.

Jeg la ikke merke til releklikk, osv, men kanskje det har noe å
gjøre med all lirkingen med julene fram og tilbake for å finne hullene til hjulmutterne mens bilen sto i park.

StianB

Jeg hadde samme problemet som dere :-(....  Men det ble fikset av min kjære fantastiske bilforhandler bilkilden.... leverte bilen om morgenen og hentet den etter job samme dag. 

De måtte bytte "girkasse"...  tipper de mener girspak....

Men iallefall problemet er løst!!!

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Docjensk

Jeg har fått ordna reversen. Etter noen dager som friskeneldt bil, kom problemet tilbake enda verre enn tidligere. Hadde bilen på verksted forrige uke. De byttet en mikrobryter i gearkassen(?) og nå fungerer den utmerket igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA