Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk

Startet av Elmo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:27

« forrige - neste »

Elmo

Tar meg den frihet å kopiere jkirkebo's innlegg hit, til glede for trilling-eiere som ikke sniker på Nissan forumet.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. september 2011, klokken 16:08
Nå har jeg fått og montert ladestasjon til min kommende Leaf (se bilde). Det er en Clipper Creek LCS-25. Den er beregnet på norsk IT nett (se vedlegg) og kan levere 20A. Leafen trekker kun 16A så her er det litt å gå på.

Leveringstid inkl. frakt fra produsenten er ca. 2 uker (1 uke produksjon og 1 uke frakt). Den er ikke CE-merket for de som bryr seg om det. Samlet pris inkl. frakt, moms og fortollingsgebyr ble 7629,-.

Jeg har trukket ut 3x6mm2 kabel og koblet den på et 3x25A kombivern (sikringsautomat med innebygd jordfeilbryter) slik at jeg er forberedt på 3-fas lading om det blir aktuelt senere. Samlet kostnad inkl. 13m PFSP kabel og kombivern ble da i underkant av 9000,-.

For de som vil bruke eksisterende 16A kurs kan Clipper Creek levere en 16A-utgave, den heter LCS-20. Jeg må ellers si at de har utrolig bra kundeservice, de svarer svært raskt og er meget behjelpelige. Jeg tror dette er den første enheten for IT nett de bygde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#1
Nå er det ikke CHAdeMO lade punkt han har montert hjemme. CHAdeMO er direktelading med likestrøm, hurtig lading.
Det aktuelle ladepunktet er et som leverer styresignal til den innbygde laderen i bilen sil at den kan trekke 16A vekselstrøm og altså lade noe raskere enn med 10A, som tydligvis er det Nissan har valgt som standard i Norge.

jkirkebo har da funnet en løsning som er billigere enn enn den Nissan tilbyr for 16 A lading, og som etter de fleste solemerker er like bra.

I og med at han har et kombivern koblet foran har ikke selve klompen stor annen funksjon enn å gi signal til laderen i bilen, jordfeilfunksjonen tar da kombivernet hånd om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#2
Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2011, klokken 17:18
jkirkebo har da funnet en løsning som er billigere enn enn den Nissan tilbyr for 16 A lading, og som etter de fleste solemerker er like bra.

I og med at han har et kombivern koblet foran har ikke selve klompen stor annen funksjon enn å gi signal til laderen i bilen, jordfeilfunksjonen tar da kombivernet hånd om.

Jepp, boksen er 9000,- billigere enn Nissan sin variant, samt at den kan levere 25% mer effekt til biler med kraftigere lader.

Jordfeilbryter er påbudt på alle nye kurser, så om man trekker opp en ny kurs til ladepunktet har man ikke noe valg. Jeg ville ikke bruke eksisterende 16A kurs siden jeg da ikke kan bruke el-verktøy, arbeidslamper, gressklipper osv. ute mens bilen lader. Upraktisk. Dessuten er det svært lett å strekke nye kabler her, jeg brukte vel en times tid på å få fram den nye, helt skjult :)

Når bilen kommer sender jeg inn den medfølgende ladekabelen for oppgradering til 16A. Pris ca. 1000,- inkl. frakt begge veier. Billig, siden det kun er en firmware-oppgradering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2011, klokken 17:18
Nå er det ikke CHAdeMO lade punkt han har montert hjemme. CHAdeMO er direktelading med likestrøm, hurtig lading.
Du har selvfølgelig rett. BEKLAGER :-[
Poenget mitt var å få frem at det er et ladepunkt som også passer for trillingene, men det kom litt feil ut :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA