Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av jkirkebo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:21

« forrige - neste »

Gemini

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2011, klokken 22:00


Hvilket innlegg sikter du til ? Forøvrig er leieboeren min elektriker så han fikser alt sånt for meg uten dyre elektrikerregninger. Andre får leieboeren til å klippe plenen eller måke snø, min kobler ledninger...
[/quote]

En elektriker har kun lov til å gjøre elektrisk arbeid på et anlegg han står som eier av om det skal gå utenom firmaet. Har du fått samsvarserklæring for det arbeidet han har gjort? Han har ikke lov til å gjøre noe hos hverken slekt eller venner. Så det leieboeren din gjør hos deg er straffbart både for deg og ham. Elektrikertjenester er en av de få som er strengt lovregulert her i landet og det er selvsagt en grunn til det. Man har ikke lov til å gjøre byttetjenester eller vennetjenester innen det faget.

Det er igrunnen ganske mange innlegg i denne tråden som får meg til å tenke at vi har hobbyelektrikere her, og det vil jeg på det sterkeste advare mot.

At man diskuterer løsninger rundt boksen er jeg helt for - det er jo derfor jeg leser i tråden. Men jeg synes som sagt det er helt på sin plass å advare mot å leke elektriker selv. Slikt kan starte både starte brann og ta liv, og det er jeg sikker på at ingen her ønsker.
Har en blå Leaf i carporten :-D

jkirkebo

#151
SitatEn elektriker har kun lov til å gjøre elektrisk arbeid på et anlegg han står som eier av om det skal gå utenom firmaet. Har du fått samsvarserklæring for det arbeidet han har gjort? Han har ikke lov til å gjøre noe hos hverken slekt eller venner. Så det leieboeren din gjør hos deg er straffbart både for deg og ham. Elektrikertjenester er en av de få som er strengt lovregulert her i landet og det er selvsagt en grunn til det. Man har ikke lov til å gjøre byttetjenester eller vennetjenester innen det faget.

Jeg skrev ikke at jeg ikke får regninger eller at det går utenom firmaet, jeg skrev at jeg ikke får _dyre_ regninger. Bl.a må det jo handles materiell. Og det er gjennomført en god del søknadspliktig arbeid, f.eks økning av hovedsikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mortenmann

Jeg fant denne hjemmeladeren på søstersidene våre i USA.
Prisen er det lite å si på, noe over 4000 skulle jeg tro! Noen som vet om den kan brukes her hjemme?

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=26&t=1177
SølvLeaf

jkirkebo

Sitat fra: Mortenmann på mandag 07. november 2011, klokken 00:02
Jeg fant denne hjemmeladeren på søstersidene våre i USA.
Prisen er det lite å si på, noe over 4000 skulle jeg tro! Noen som vet om den kan brukes her hjemme?

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=26&t=1177


Jeg tror du skal lese hele tråden før du foreslår den modellen der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Mortenmann på mandag 07. november 2011, klokken 00:02
Jeg fant denne hjemmeladeren på søstersidene våre i USA.
Prisen er det lite å si på, noe over 4000 skulle jeg tro! Noen som vet om den kan brukes her hjemme?

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=26&t=1177


Og her finner du en liten oppsummering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3803.msg33539.html#msg33539
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Er vi nå inne på den berømte diskusjonen om hvem som kan utføre instalasjonen forskriftsmessig?  ;) Har selv gjort all instalasjon i mitt eget tilbygg - med elektrikerens velsignelse. Han så selvsagt over at alt var i orden, uten å finne noe å sette fingeren på. Elektrikerarbeid er ikke vanskelig, men man må selvsagt vite hvordan det skal gjøres! (Og joda, jeg anbefaler også å la noen med papirene i orden ta seg av det.) Akkurat som når man skrur bil; kludrer du til noe med bremsene f.eks. så står det også om mer enn penger! Eller hva med denne sesongen, når massevis av amatører skifter hjul på bilene? Har sett flere eksempler på biler med løse hjul.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 09:51
Er vi nå inne på den berømte diskusjonen om hvem som kan utføre instalasjonen forskriftsmessig?  ;) Har selv gjort all instalasjon i mitt eget tilbygg - med elektrikerens velsignelse. Han så selvsagt over at alt var i orden, uten å finne noe å sette fingeren på. Elektrikerarbeid er ikke vanskelig, men man må selvsagt vite hvordan det skal gjøres! (Og joda, jeg anbefaler også å la noen med papirene i orden ta seg av det.) Akkurat som når man skrur bil; kludrer du til noe med bremsene f.eks. så står det også om mer enn penger! Eller hva med denne sesongen, når massevis av amatører skifter hjul på bilene? Har sett flere eksempler på biler med løse hjul.  :-\

Jeg visste ikke at lovverket bare var en berømt diskusjon. Man lære noe hver dag...
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på mandag 07. november 2011, klokken 11:59
Jeg visste ikke at lovverket bare var en berømt diskusjon. Man lære noe hver dag...

Det er vel knapt noe emne som er mer diskutert enn ulike lovverk, evt. ordlyden i dem. ;)

Nå er det riktignok en stund siden jeg oppdaterte meg på akkurat dette feltet, men på den tiden jeg oftest råket opp i diskusjoner rundt akkurat dette temaet så var ordlyden noe sånt som at "arbeidet skal være forskriftsmessig utført". Det stod ingen ting om hvem som skulle utføre det, bare hvordan det skulle være utført.

Den dag i dag så er jeg av den oppfatning av at så lenge det er forskriftsmessig utført så er det bra nok - uansett hvem som måtte ha gjort jobben. Jeg er imidlertid klar over at reglene nå er slik at man skal ha godkjenning av akt som er gjort, og at man dermed er bondefanget og ikke kan gjøre slikt selv. JEg skjønner imidlertid godt at folk likevel gjør en del enkle endringer selv, når man i tillegg til timeprisen må kjøpe deler gjennom elektriker - de samme som de selger på bl.a. Clas Ohlson til under halve prisen.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 12:13JEg skjønner imidlertid godt at folk likevel gjør en del enkle endringer selv, når man i tillegg til timeprisen må kjøpe deler gjennom elektriker - de samme som de selger på bl.a. Clas Ohlson til under halve prisen.  >:(

Du kan kjøpe delene på Clas og be elektrikeren bruke disse da :)

Har hørt rykter om at Biltemas ikke holder mål...
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på mandag 07. november 2011, klokken 12:51
Du kan kjøpe delene på Clas og be elektrikeren bruke disse da :)
Har hørt rykter om at Biltemas ikke holder mål...

Problemet er at elektrikerne har så rikelig å gjøre at de ikke gidder å ta "dårlig betalte jobber".  :-\

Biltema sine kjenner jeg ikke til. Foretrekker ELKO sine selv; de er penest, og det er bra kvalitet. Har imidlertid handlet en del "billigutstyr" til lyd (XLR-kontakter, Jack-plugger  og slikt), og det er ofte så mye plunder å bruke det (krøkkete mekanismer o.l.) at vinninga går opp i spinninga. Så det lønner seg å kjøpe kvalitet, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gemini

Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 12:13
Sitat fra: Aspiranten på mandag 07. november 2011, klokken 11:59
Jeg visste ikke at lovverket bare var en berømt diskusjon. Man lære noe hver dag...

Det er vel knapt noe emne som er mer diskutert enn ulike lovverk, evt. ordlyden i dem. ;)

Nå er det riktignok en stund siden jeg oppdaterte meg på akkurat dette feltet, men på den tiden jeg oftest råket opp i diskusjoner rundt akkurat dette temaet så var ordlyden noe sånt som at "arbeidet skal være forskriftsmessig utført". Det stod ingen ting om hvem som skulle utføre det, bare hvordan det skulle være utført.

Den dag i dag så er jeg av den oppfatning av at så lenge det er forskriftsmessig utført så er det bra nok - uansett hvem som måtte ha gjort jobben. Jeg er imidlertid klar over at reglene nå er slik at man skal ha godkjenning av akt som er gjort, og at man dermed er bondefanget og ikke kan gjøre slikt selv. JEg skjønner imidlertid godt at folk likevel gjør en del enkle endringer selv, når man i tillegg til timeprisen må kjøpe deler gjennom elektriker - de samme som de selger på bl.a. Clas Ohlson til under halve prisen.  >:(

Nå har Forskrift  om kvalifikasjoner for elektrofagfolk http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19931214-1133.html vært omtrent uendret siden 1993. Jeg refererer til § 13: Kvalifikasjoner for den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg
1.   Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal være elektrofagarbeider og ha formell fagutdanning omfattende elsikkerhet og nødvendig tilleggsopplæring innenfor aktuelle spesialområder. Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal stå under faglig ledelse av den som forestår arbeidet og være ansatt i samme virksomhet.
2.   Ikke-faglærte kan utføre mindre arbeider i forbindelse med egne elektriske anlegg dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig i henhold til egen veiledning1 utgitt av sentral tilsynsmyndighet.

**************************

Mindre arbeid som kommer innunder punkt 2 er det jeg har kopiert inn under her:

Dette har du lov til å gjøre selv på eget elektrisk anlegg:
Vær oppmerksom på at det er forskjell på å ha lov til å gjøre noe, og reelt å være i stand til å utføre arbeidet på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Før du gjør noe, studer den vedlagte monteringsveiledningen nøye.

1.   Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording.
2.   Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
3.   Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
4.   Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med sukkerbit eller plugg/stikkontakt.
5.   Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg.
6.   Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
   
Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
1.   effekten ikke overstiger 200 VA (ca. 200W) og
2.   monterings- og bruksanvisning følges nøye og
3.   hele anlegget er lett tilg jengelig for visuell inspeksjon og kontroll og
4.   tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. 1 og 3.

*********************************************

Jeg bladde for moroskyld opp i "den gamle rødboka" (Forskriften fra 1963), og merkelig nok sto det der også at den som utfører eller reparerer skal tilfredsstille kravene vedtatt i lov! Det har aldri vært greit å utføre slikt arbeid selv. Jeg håper det er slått fast nå.

Vi hadde ett dødsfall i Vestfold i 2008 pga en mann trodde han klarte å koble en stikkontakt selv. Han gjorde det feil og kona hans døde pga den feilen. At det i det hele tatt er noe å diskutere om man skal gjøre det selv eller overlate det til fagfolk synes jeg dere skal holde dere for gode til. Gjør dere noe feil og det blir jordfeil forplanter den seg i hele trafokretsen, og det blir både brann og berøringsfare både hos deg selv og hos alle naboene dine.

Diskuter mer enn gjerne løsninger rundt boksen! Og overlat tilførselen til boksen eller en ny utekontakt til fagfolk. Jeg ville også bestilt en kontroll av mitt elektriske anlegg før jeg koblet til elbilen om jeg var dere. Greit å være sikker på at det takler belastningen. Selv legger jeg opp en ny 16A kurs, og lar den 10A-kursen som står der i dag fortsatt være til andre ting.
Har en blå Leaf i carporten :-D

elektrolux

Sitat fra: Gemini på mandag 07. november 2011, klokken 13:38
Jeg ville også bestilt en kontroll av mitt elektriske anlegg før jeg koblet til elbilen om jeg var dere. Greit å være sikker på at det takler belastningen.

Skal du koble til Leaf'en har du jo signert på nettopp dette uansett. :D

Kanskje en ide' med et klistremerke en kan sette på kontaktene en har sjekket i.h.h.t. Nissan sine krav, slik at en vet hvilke kurser som er sjekket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. november 2011, klokken 10:19
Sitat fra: Gemini på mandag 07. november 2011, klokken 13:38
Jeg ville også bestilt en kontroll av mitt elektriske anlegg før jeg koblet til elbilen om jeg var dere. Greit å være sikker på at det takler belastningen.

Skal du koble til Leaf'en har du jo signert på nettopp dette uansett. :D

Kanskje en ide' med et klistremerke en kan sette på kontaktene en har sjekket i.h.h.t. Nissan sine krav, slik at en vet hvilke kurser som er sjekket.

Jeg foreslår at en bare printer en masse kopier av Nissan's skriv og ber eierne av stikkontaktene en skal lade på signere før vi bruker de.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lipo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 07. november 2011, klokken 12:51
Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 12:13JEg skjønner imidlertid godt at folk likevel gjør en del enkle endringer selv, når man i tillegg til timeprisen må kjøpe deler gjennom elektriker - de samme som de selger på bl.a. Clas Ohlson til under halve prisen.  >:(

Du kan kjøpe delene på Clas og be elektrikeren bruke disse da :)

Har hørt rykter om at Biltemas ikke holder mål...

Kjøp ELKO eller lignende anerkjent materiell. Kjøpte en no-name bryter hos Clas og koblet den til en stor lysrørsarmatur i garasjen. Det var lysbue, spraking og dårlig kontakt fra første stund. Det ble så ille at bryteren måtte byttes. Aldri opplevd lignende.

bno

#164
Dersom du bor i et hus/villa/leilighet der du har 63A hovedsikkring kan du få en elektrikker til å sette opp en boks på veggen i garasjen din som er 32A/16A, da bør du trekke opp en ny kabel fra din hovedfordeling/skapet ditt til garasjen.

Men dersom du hadde gravd grøften, tatt på alle huller for kabelen, lagt kabelen i grøfta og klargjordt kabelen for innkobling (laget en kabelende med riktig lengde) (...)

Har  fått lov til oppgradering av mitt IT anlegget til (230V) 3x80A. (Har varmepumpe som trekker opptil 13Kw ved tilleggsvarme worst case)

Tenkte at når jeg først la opp til eget skap så vil jeg gå for 3x10 cu PFSP kabel.  Har oppfattet det dithen at PFSP ikke har en egen jordleder, men har kordelene tvinnet rundt hele kabelen slik at det oppstår jordfeil dersom man kjører spaden ned i den. 
Strekket er ca. 8 meter til der hvor skap i garasjen er planlagt.

1. Da er jeg usikker på om det er tillatt dvs. om jordingen (i kabelen) vil være innenfor krav på dette strekket? (Dvs. at forutsetningen er at jorden i PFSP utgjør en fullgod jordingsleder og at den selvsagt er koblet til tavle den fordeles fra)


2. Er det krav til dybde på grøfte. Tenkte å grøfte og gjøre alt ferdig for kobling av elektriker som beskrevet av RogerB ovenfor. Herunder å trekke kabelen i et 40mm rødt plastrør frem til nytt skap i garasjen.

Det er 1 meter fra hovedskapet der kabelen vil bli forsynt fra og til yttervegg. Deretter under kledning ned til bakkenivå ca. 1,5 mtr. Planen er da at kabelen forlegges inne dvs. ligge skjult i isolert vegg den meteren fra hovedskapet .
3. Vil den 10mm2 CU-kabelen da kunne bli utelukket pga strømføringsevnen?


Kabel: http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=1016534&osCsid=i18bftt29v9rum3stah20ah6e0
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA