Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av jkirkebo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:21

« forrige - neste »

Kallagtunet

PÅ demo bilene er det verken homelink eller automatisk avblendbart innerspeil (det siste burde den i alle fall hatt i 2011...) regner med at de er likt utstyrt som bilene som blir levert.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tottobi

Prøver å orientere meg litt om dette med ladekabler og slikt, hva med å få en fagmann til å montere denne i garasjen?

http://www.ecarconnectors.com/products.php?product=Plug-%252d-5m-cable-J1772-%2816amp%29

vil det være en grei løsning?

mvh,
=Tor=
Bestilt Leaf

Lars C. Krogenæs

Du mangler EVSE boksen...

Dette er bare kablen som går fra kladden og inn i bilen. Bilen får ingen informasjon om hvilken strøm den kan trekke, og gir ingen beskyttelse som er det EVSE kladden er.

Du må nok lete videre.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Ved å lese hele denne tråden vil du få hjelp i letingen (men det har du kanskje allerede gjort)

Leverandøren du henviste til har jo også en Wall Pod  http://www.ecarconnectors.com/products.php?product=Wall-Pod-Mode-3
men den er 32A som vel er mere enn du er ute etter, og de oppgir ikke pris.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tottobi

Takk for svar, jeg tror jeg avventer til jeg har brukt Leafen en stund, regner med det dukker opp flere løsninger etter hvert; kanskje også fra norske leverandører.

=Tor=
Bestilt Leaf

Obba

Jeg er fristet til å skaffe meg en Leaf som bil nummer 2, men jeg er redd jeg kanskje kan få en utfordring når det gjelder lading av denne. 
I dag er det en 10A kurs til garasjen. Garasjen er plassert ganske langt fra huset (ca 50 meter). Jeg vil tro lengden på kabelen til garasjen kan være så lang som 80 meter og det vil ikke være så enkelt å få lagt en ny. Det er vel ikke bare å bytte sikring til 16A da det også må tas hensyn til kvadrat på kabelen?

Normal daglig kjørelengde for meg vil nok ligge på omkring 20-30 Km så ladetiden mener jeg ikke ville blitt i et problem. Vil jeg kunne få problemer med å lade Leaf over eksisterende 10A kurs?

daggad

Sitat fra: Obba på fredag 04. november 2011, klokken 12:56
Jeg er fristet til å skaffe meg en Leaf som bil nummer 2, men jeg er redd jeg kanskje kan få en utfordring når det gjelder lading av denne. 
I dag er det en 10A kurs til garasjen. Garasjen er plassert ganske langt fra huset (ca 50 meter). Jeg vil tro lengden på kabelen til garasjen kan være så lang som 80 meter og det vil ikke være så enkelt å få lagt en ny. Det er vel ikke bare å bytte sikring til 16A da det også må tas hensyn til kvadrat på kabelen?

Normal daglig kjørelengde for meg vil nok ligge på omkring 20-30 Km så ladetiden mener jeg ikke ville blitt i et problem. Vil jeg kunne få problemer med å lade Leaf over eksisterende 10A kurs?

Nei det er jo en 10A kabel så det burde jo gå.
Ekspertene kan vel svare deg, men går det ikke ann å sette en 13A kurs på samme ledningene om ikke 10A holder ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: Obba på fredag 04. november 2011, klokken 12:56
Jeg er fristet til å skaffe meg en Leaf som bil nummer 2, men jeg er redd jeg kanskje kan få en utfordring når det gjelder lading av denne. 
I dag er det en 10A kurs til garasjen. Garasjen er plassert ganske langt fra huset (ca 50 meter). Jeg vil tro lengden på kabelen til garasjen kan være så lang som 80 meter og det vil ikke være så enkelt å få lagt en ny. Det er vel ikke bare å bytte sikring til 16A da det også må tas hensyn til kvadrat på kabelen?

Normal daglig kjørelengde for meg vil nok ligge på omkring 20-30 Km så ladetiden mener jeg ikke ville blitt i et problem. Vil jeg kunne få problemer med å lade Leaf over eksisterende 10A kurs?

Niks, det bør gå helt fint. Noe spenningsfall får du nok, men det kan du måle ved å sette en 2kW last på kursen, f.eks en vifteovn. Får du 200V ved belastning er det 2kW lading, 1.7kW inn på batteriet etter tap.

30km pen kjøring vil nok da ta rundt 2t å lade opp, 3t om bruker varmeapparatet i kaldt vær og opp mot 4t om du kjører "stygt" i tillegg.

Jeg tok en kjapp beregning, 80m 1.5mm2 kabel med 10A last gir ca. 18V i spenningstap, dvs. ca. 212V igjen. Dvs. at 180W går til å varme opp kabelen og 2120W til å lade bilen, hvorav ca. 1.8kW ender opp i batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Obba

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2011, klokken 20:09
Niks, det bør gå helt fint. Noe spenningsfall får du nok, men det kan du måle ved å sette en 2kW last på kursen, f.eks en vifteovn. Får du 200V ved belastning er det 2kW lading, 1.7kW inn på batteriet etter tap.

30km pen kjøring vil nok da ta rundt 2t å lade opp, 3t om bruker varmeapparatet i kaldt vær og opp mot 4t om du kjører "stygt" i tillegg.

Jeg tok en kjapp beregning, 80m 1.5mm2 kabel med 10A last gir ca. 18V i spenningstap, dvs. ca. 212V igjen. Dvs. at 180W går til å varme opp kabelen og 2120W til å lade bilen, hvorav ca. 1.8kW ender opp i batteriet.
Det høres betryggende ut  :) Takk for svar!

Gemini

Bare stopp en halv her...

Dere vet at dere ikke har lov til å gjøre noe verken i sikringsskapet eller med den faste installasjonen ellers i huset? Slikt må gjøres av et installatørfirma. Får dere en brann pga dette risikerer dere avkortning i forsikringen - og det er kun den økonomiske siden av det. De fleste kommer til å lade om natten, og da risikerer dere mye mer enn bare penger.

Skal man kjøpe en bil til nesten 300.000 og så spare 2000,- til elektrikeren vil jeg påstå at man er bra dum! Nei, få fagfolk til å gjøre jobben, så sover dere mye bedre om natten.
Har en blå Leaf i carporten :-D

akseln

Gemini, hvor er det de skriver om å gjøre noe selv? Det må da være lov å snakke om løsninger og muligheter?

Gemini

Sitat fra: Akseln på fredag 04. november 2011, klokken 21:48
Gemini, hvor er det de skriver om å gjøre noe selv? Det må da være lov å snakke om løsninger og muligheter?

jkirkebo sitt innlegg vitner da veldig om at her skal man finne utav selv noe man virkelig ikke skal rote med uten å være fagmann. Endel andre innlegg i tråden bærer også preg av at man har tenkt å legge opp den 16A-kursen selv. Diskutere løsninger er selvsagt helt greit, men når fast installasjon skal installeres må alle ha det helt klart for seg at det skal gjøres av en fagmann.
Har en blå Leaf i carporten :-D

jkirkebo

Sitat fra: Gemini på fredag 04. november 2011, klokken 21:53
jkirkebo sitt innlegg vitner da veldig om at her skal man finne utav selv noe man virkelig ikke skal rote med uten å være fagmann. Endel andre innlegg i tråden bærer også preg av at man har tenkt å legge opp den 16A-kursen selv. Diskutere løsninger er selvsagt helt greit, men når fast installasjon skal installeres må alle ha det helt klart for seg at det skal gjøres av en fagmann.

Hvilket innlegg sikter du til ? Forøvrig er leieboeren min elektriker så han fikser alt sånt for meg uten dyre elektrikerregninger. Andre får leieboeren til å klippe plenen eller måke snø, min kobler ledninger...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

Gemini, da synes jeg du tolker innleggende helt unødvendig strengt. Jeg har lest igjennom tråden på nytt og jeg det er da ikke noe som peker i den retning du hevder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA