Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av jkirkebo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:21

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Go-carter på fredag 28. oktober 2011, klokken 09:24
Pr. definisjon mener jeg å huske at du kan kreve refundert MVA på frakten. Er litt på tynn is nå, men tror jeg har hørt om folk som har gjort det.. :)

Du er nok ute på tynnt vann....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Go-carter

Vet du hva, jeg tror isen smeltet raskt  ;D Når jeg tenker meg om, må man betale mva på fraktomk på bilimport også. Så da spørs det ikke om det er noe annet jeg husker...  :-[
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på fredag 28. oktober 2011, klokken 09:24
Pr. definisjon mener jeg å huske at du kan kreve refundert MVA på frakten. Er litt på tynn is nå, men tror jeg har hørt om eksempler av det :) Selvfølgelig finner jeg jo ikke eksempelet nå...

Tror du blander med refusjon på moms betalt på utenlands moms, som i ettertid er tilbakebetalt.

Typisk om en selv kjører hjem et utenlands kjøretøy med utenlands momsrefusjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vmax

Kjøper man varer for under 200.-, betaler man ikke mva uansett hva frakten koster. Kjøper man vare for over 200.- må man betale mva på både varen og frakten.

Kjører sølvfarget LEAF, etanoldrevet BMW cab og Yamaha Vmax motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: Vmax på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:03
Kjøper man varer for under 200.-, betaler man ikke mva uansett hva frakten koster. Kjøper man vare for over 200.- må man betale mva på både varen og frakten.

Forutsatt at fraktprisen er oppgitt utenpå pakken, sammen med tollverdien ? Jeg har nemlig aldri betalt mva. på frakt men tollverdien har alltid vært oppgitt uten fraktomkostninger.

I sommer kjpte jeg bl.a et Honda aggregat fra England, fraktprisen var £358 og ble ikke betalt mva av.

Bestiller jeg innefra EU får jeg normalt varene sendt til Strømstad postkontor ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nilsrk

Kan Leafen trekke strøm til oppvarming av batteri og kupe paralellt med ladingen? Altså hvis man har et ladepunkt hjemme som tillater 20A, kan 16 gå til lading og 4 til oppvarming? Eller må alt gå via laderen og batteriet?

Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

Griffel

#126
Sitat fra: nilsrk på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:37
Kan Leafen trekke strøm til oppvarming av batteri og kupe paralellt med ladingen? Altså hvis man har et ladepunkt hjemme som tillater 20A, kan 16 gå til lading og 4 til oppvarming? Eller må alt gå via laderen og batteriet?


Slik jeg har forstått det som er skrevet belaster varmeapparatet batteriet, så da vil strøm til varmeapparat gå via lader,og det som ikke laderen leverer (ca 2kW) leverer batteriet. Det betyr også at 15 minutter med varmeapparat etter at batteriet er fulladet korter kjørelengde med ca 5 km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 28. oktober 2011, klokken 19:39
Slik jeg har forstått det som er skrevet belaster varmeapparatet batteriet, så da vil strøm til varmeapparat gå via lader,og det som ikke laderen leverer (ca 2kW) leverer batteriet. Det betyr også at 15 minutter med varmeapparat etter at batteriet er fulladet korter kjørelengde med ca 5 km.

Nesten. Dvs. om du bruker 10A-enheten så går alt til varme etter hva jeg har skjønt. Har du 16A-lader vil bilen både varme seg opp og lade samtidig. Det har den effekten at om du har stilt inn timeren til å lade batteriet til 80% og deretter starter en timer for oppvarming/nedkjøling vil batteriet lades sakte videre opp over 80%. Mulig alt går til oppvarming med 16A også om det er skikkelig kaldt ute, ingen har fått sjekket dette ennå.

Så vidt jeg har forstått vil det ikke trekkes noe av batteriet om ladekabelen er tilkoblet, oppvarmingen begrenses til det ladekabelen kan levere. Om kabelen ikke er tilkoblet kan det trekkes full effekt fra batteriet, men i maks 15 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurre100

Nå har DHL åpnet et servicepoint på Eurocash Strømstad.Kjøper du ting innenfor EU betaler man Mva i landet varene er kjøpt i .Frakten er også ofte billigere.Og er man ute av Norge i over 24 timer kan man ta med varer for inntil 6000 uten å betale norsk mva.
Venter på Kia E Niro

mariowing

Sitat fra: nilsrk på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:37
Kan Leafen trekke strøm til oppvarming av batteri og kupe paralellt med ladingen? Altså hvis man har et ladepunkt hjemme som tillater 20A, kan 16 gå til lading og 4 til oppvarming? Eller må alt gå via laderen og batteriet?

Man kan sette slutt tid for lading og avreise tidspunkt. Hvis man da setter f.eks. at ladingen skal være ferdig til kl 6 så regner bilen selv ut når den må starte ladingen for å bli ferdig (80 eller 100%) i tide. Så kan du sette avreise til 730 og bilen finner selv ut når oppvarmingen må starte for at bilen skal ha comfort temperatur til det tidspunktet. Sånn sett vil du ikke ha behov for å både lade og varme samtidig.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rilum

Sitat fra: mariowing på fredag 28. oktober 2011, klokken 21:01
Sitat fra: nilsrk på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:37
Kan Leafen trekke strøm til oppvarming av batteri og kupe paralellt med ladingen? Altså hvis man har et ladepunkt hjemme som tillater 20A, kan 16 gå til lading og 4 til oppvarming? Eller må alt gå via laderen og batteriet?

Man kan sette slutt tid for lading og avreise tidspunkt. Hvis man da setter f.eks. at ladingen skal være ferdig til kl 6 så regner bilen selv ut når den må starte ladingen for å bli ferdig (80 eller 100%) i tide. Så kan du sette avreise til 730 og bilen finner selv ut når oppvarmingen må starte for at bilen skal ha comfort temperatur til det tidspunktet. Sånn sett vil du ikke ha behov for å både lade og varme samtidig.

Når man velger hvor mye batteriet skal lades, kan man da stille inn på f.eks 82% ? eller kommer det opp valg på 80 eller 100% ?
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15


Rilum

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 28. oktober 2011, klokken 21:42
Kun 100% eller 80%

Her finner du alt du trenger å vite:

http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/Leaf/2011-Nissan-Leaf.pdf
http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/leaf/2011-Nissan-LEAF-Navi.pdf

Takk for info, ser det er mye duppe dingser i bilen  ;D

Forhandlerne kommer jo til å bli rimlig skuffa når de skal vise frem alle mulighetene og oppdager at vi som aldri har "sett" bilen før kan den bedre en dem  ;)

Noen som vet om HomeLink er med i våre biler ?
Evt sett noe pris på et speil med HomeLink ? (burde jo være enkelt å ettermontere)

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Griffel

Sitat fra: Rilum på lørdag 29. oktober 2011, klokken 09:28


Forhandlerne kommer jo til å bli rimlig skuffa når de skal vise frem alle mulighetene og oppdager at vi som aldri har "sett" bilen før kan den bedre en dem  ;)

Noen som vet om HomeLink er med i våre biler ?
Evt sett noe pris på et speil med HomeLink ? (burde jo være enkelt å ettermontere)


Her finner du iallfall noe informasjon om homelink

http://www.johnsoncontrols.com/publish/us/en/products/automotive_experience/electronics/homelink.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rilum

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. oktober 2011, klokken 09:39
Sitat fra: Rilum på lørdag 29. oktober 2011, klokken 09:28
Forhandlerne kommer jo til å bli rimlig skuffa når de skal vise frem alle mulighetene og oppdager at vi som aldri har "sett" bilen før kan den bedre en dem  ;)

Noen som vet om HomeLink er med i våre biler ?
Evt sett noe pris på et speil med HomeLink ? (burde jo være enkelt å ettermontere)
Her finner du iallfall noe informasjon om homelink

http://www.johnsoncontrols.com/publish/us/en/products/automotive_experience/electronics/homelink.html

ja, var en rask tur innom den sitan i natt, men fant ikke om Leaf speil der.. Men vil tro alt ligger i speilet, og siden det er knapper på det andre speilet Leaf leveres må så tyder det på at støm er klart.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA