Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av jkirkebo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:21

« forrige - neste »

Rilum

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 20:44
Til de av dere som ikke har kjørt mye elbil før:

Leafen lader på 10amp. Det holder vanligvis massevis hjemme. Jeg vil derfor anbefale alle å begynne med ladeledningen (EVSE'n) som følger med, og så vurdere behovet etterhvert. Ikke la rekkeviddeansten gjøre at du invisterer 5-10-20-tusen nå, som det siden viser seg at du egentlig ikke trenger.

Lars

Godt sagt  :)
Jeg blir første gangs el-bil eier når Leaf``en kommer. For min del er det helt uakutelt å bruke over 10k på en "ladeledning". Med tanke på hvor enkel den "ledningen" er og hvilket volum det er så kan jeg ikke skjønne annent en at den overpriset så det holder. Mitt behov for 16A lading vil uansett våre når jeg er på tur og ikke hjemme.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

dissern

Jeg tenkte selv å investere i en 16amp ladekladd, av akkurat den årsak at jeg da vil kunne bringe denne med meg på tur og la 10amp ladekladden være til hjemmeladning. Men nå som EVSEupgrade.com ikke lenger selger nye EVSEr (med oppgradering fra 10 til 16amp) så er vel det gjenstående alternativet en I-Miev ladekladd?

Forresten, med en slik 16amp ladekladd - dersom man kobler denne til en 10amp kurs, vil sikring da gå eller vil den lade med 10amp?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 21:22
Nå er det 1500 elbiler i Norge som har ladet med sin EVSE kabelkladd i alt fra noen måneder til 3 år allerede (i-Miev og ny-Think). PSA eiere har også greid seg med sin ene kabel i 10-15 år. Dette har for de aller fleste gått smertefritt og er ikke i nærheten av å være "håpløst".

Kanskje er det ikke en permanent 16amp lader man egentlig trenger, men en 16amp portabel ladekladd for å lade på 16 amp når man er i næd på farten. Da er det surt å ha investert 17.000 i noe man egentlig ikke har brukt for.

Poenget mitt er at rekkeviddeangsten blir mindre etterhvert som man bruker elbilen. Derfor er det lurt å prøve litt først, og vurdere innkjøpet etterpå.

Er man skråsikker i sin sak, er det selvfølgelig bare å kjøpe det man trenger.

Lars

Jepp, kjører jeg til jobb blir det mellom 5 og 11 mil, avhengig av om jeg skal til Moss, Ski, Oslo, Lillestrøm eller Drammen. Eller Mysen for den saks skyld. Kanskje med unntak av Moss må jeg lade for å komme meg hjem igjen. Men siden jeg normalt står parkert i 9-10 timer vil faktisk 10A ofte holde. Jeg kommer nok alikevel til å oppgradere den medfølgende laderen til 16A. Det betyr et par-tre uker uten den og dermed er jeg avhengig av en fast lader hjemme for å få brukt bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: dissern på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 21:38
Forresten, med en slik 16amp ladekladd - dersom man kobler denne til en 10amp kurs, vil sikring da gå eller vil den lade med 10amp?

Da vil sikringen gå = null lading.

Et poeng med å vente er også at prisen på EVSE garantert vil falle. Det er flere som kommer til å importere EVSEèr i løpet av noen måneder. Prisene blir fremdeles stive, men helt sikkert lavere enn 8500,-. for en portabel EVSE.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

daggad

SitatSelv om 10A sikkert er nok hjemme for mange er det jo håpløst å drive å pakke opp og ned den ladeledningen hver dag. I USA er situasjonen en annen siden de har J1772 på de offentlige ladestasjonene. Men skal jeg kjøre til jobb her en gang innimellom er jeg nødt til enten å ta med kabelen eller å bruke en hurtigladestasjon. Det første er langt å foretrekke synes jeg og da må kabelen med. Hjemme vil den bli våt og må derfor også tørkes av før nedpakking. Alt for mye jobb daglig...
Jeg ser for meg å lage en slags "postkasse" på veggen der den ligger beskyttet når jeg ikke lader. Med mitt behov så ser jeg ikke helt for meg at jeg vil trenge denne i bilen så mye, og ditto ikke så håpløst som du ser det.  :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

sven erik

hei er det noen som får leaf nå som skal byrre ut den medflgene  lade ledningen  å selge den billig  kann jeg være intresert   har selv i miev  men skal til utlandet å muligens jeg trenger 10 a
nåes på grunsbo@hotmail.com

Lunde

Synes det er verd å nevne at man kan gå skoa av seg om man MÅ lade på 15A eller deromkring. Det kan fort skje at man ikke finner en 16A kurs eller en 16A kurs som sliter med annen last ved siden av. Jeg lader flere steder der 10A er eneste utvei. Det holder som oftest, men fokuset på raskest mulig lading kan i noen tilfeller sørge for at ladefarten blir null. Det ideelle hadde vært om det fantes en utgave med samme funksjon som TH!NK har. Der får du 10A om du bare plugger i kabelen.  og høyere ladeeffekt om du selv trykker på "power" knappen
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 22:51
Synes det er verd å nevne at man kan gå skoa av seg om man MÅ lade på 15A eller deromkring. Det kan fort skje at man ikke finner en 16A kurs eller en 16A kurs som sliter med annen last ved siden av. Jeg lader flere steder der 10A er eneste utvei. Det holder som oftest, men fokuset på raskest mulig lading kan i noen tilfeller sørge for at ladefarten blir null. Det ideelle hadde vært om det fantes en utgave med samme funksjon som TH!NK har. Der får du 10A om du bare plugger i kabelen.  og høyere ladeeffekt om du selv trykker på "power" knappen

Tja, jeg ser ikke for meg å lade andre steder enn hjemme (dedikert 25A kurs med 20A EVSE), på hytta (fra aggregat med oppgradert EVSE) eller på offentlige ladepunkter. Og de offentlige ladepunktene er vel minst 16A alle sammen ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Noen som kan tenke seg en kjapp lader hjemme uten at hovedsikringen går ?
Vurderer å kjøpe en 20 kW Chademo lader (portabel m/hjul) for tilkobling til 32A 3-fas
Det påstås at denne vil lade 6x raskere enn standard kabel som følger med iMiev m.fl.
80% ladet på 45 minutter. Fortjener vel nesten å bli kalt hurtiglader ?

Pris : 99.000,- ( + mva hvis den ikke kjøpes sammen med en elbil ? )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 23:52
Noen som kan tenke seg en kjapp lader hjemme uten at hovedsikringen går ?
Vurderer å kjøpe en 20 kW Chademo lader (portabel m/hjul) for tilkobling til 32A 3-fas

Sjekk at du har 400V TN-anlegg da. Den vil neppe virke på 230V IT-nett, og om den gjør det vil den kreve 50A sikring...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Ja, det stemmer, så det er bra jeg har en 220/400V trafo i kjelleren fra Noratel.
De som ikke har 400V tilgjengelig må dermed ut med omlag 10.000,- ekstra til dette.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Her er eksempel på hurtiglader som både kan brukes hjemme, og på tur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Ja, det er den samme, bare til litt høyere pris...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

daggad

Disse er jo sykt dyre nå, men en skal ikke se helt bort fra at disse kan bli dramatisk mye billigere om et par års tid når etterspørselen er blitt større. Og da være et reelt alternativ for hjemmeladingen.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Elmo

Sitat fra: HHF på onsdag 19. oktober 2011, klokken 15:43
Hadde bare hurtiglading vært en mer tilgjengelig løsning, ville mye vært løst. I det minste en ladekabel på 16A til en fornuftig pris vil nok bli mer og mer ønskelig for mange. Her har Think definitivt vært smartere og tenkt 
Sitat fra: Lunde på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 22:51
Det ideelle hadde vært om det fantes en utgave med samme funksjon som TH!NK har. Der får du 10A om du bare plugger i kabelen.  og høyere ladeeffekt om du selv trykker på "power" knappen
Har Thinken kommunikasjon mellom "kladden" og laderen i bilen? Jeg syns kontakten i bilen ser ut som en standard CEE-kontakt ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA