Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av jkirkebo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:21

« forrige - neste »

Boogie

Kan ikke tenke meg at batteriene har noe imot å lade med 16A istedenfor 10A heller.
Thundersky sine batterier kan lades med opptil 3C.
For en 160Ah pakke betyr dette en strøm inn på batteriene på 480A.

Tror ikke Leafen sine batterier er noe dårligere.

Regner med at hurtigladeren deres leverer et sted mellom 150 og 200A.

Jeg har kjøpt en original Nissan EVSE fra EVSEupgrade som gjør at bilen kan lade med 16A.
Denne blir utstyrt med Phillip Hauge kontakt på 16A for bruk i garasjen (blå kontakt).

Ute på veien kommer jeg til å bruke original EVSE enheten, men oppgradert til 14A med Chuko kontakt (vanlig "norsk" plugg).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 14:19
Og en 16A kurs skal være beregnet for å stå med 16A belastning døgnet rundt hele året!
Min varmtvannstank på 3000W koplet til med vanlig schuko har nå stått slik i 14 år.

3000W er 13A. Men belastningen er helt klart mindre på en kontakt som står innplugget hele året, i forhold til en som dras inn og ut hver dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#32
Sitat fra: Boogie på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 14:44

Regner med at hurtigladeren deres leverer et sted mellom 150 og 200A.


Dagens CHAdeMO ladere ligger på 100-125A DC , men dette har selvfølgelig ingen relevans for en AC kontakt og strømmen den leverer.

Det er enklere å se på effekten. DC lading opp til 50 kW, hjemmeldaing fra 10A ca 2,3 kW hjemmelading 16A 3,3kW.
Neste generasjon innbygget lader >6kW. Så for batterienes helse spiller det ingen rolle om en har et grensesnitt som kan levere mer 2,2kW

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 15:00
Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 14:19
Og en 16A kurs skal være beregnet for å stå med 16A belastning døgnet rundt hele året!
Min varmtvannstank på 3000W koplet til med vanlig schuko har nå stått slik i 14 år.

3000W er 13A. Men belastningen er helt klart mindre på en kontakt som står innplugget hele året, i forhold til en som dras inn og ut hver dag.

Shuko er en pålitlig og sikker kontakt, og skal en ha glede av ladestolper, og stikkontakter i kjøpesenter er det enn så lenge Shuko som gjelder. Setter en da opp en rund blå hjemme (som utvilsomt er en enda bedre kontakt) så må en enten ha to ladekabler av forskjellig type eller en overgang fra blå til Shuko og en slik overgang er en dårligere løsning enn en fast montert Shuko.

Beste løsning er altså to ladekabler, en 10A for turbruk med shuko, og en 16A for hjemme med blå rund kontakt, eller en fastmontert kladd hjemme (EVSE).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

rossifan46

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 15:00
Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 14:19
Og en 16A kurs skal være beregnet for å stå med 16A belastning døgnet rundt hele året!
Min varmtvannstank på 3000W koplet til med vanlig schuko har nå stått slik i 14 år.

3000W er 13A. Men belastningen er helt klart mindre på en kontakt som står innplugget hele året, i forhold til en som dras inn og ut hver dag.

Refererer til en av endringene som er gjort i nyeste forskrifter for elektriske lavspenningsanlegg NEK 400:2010:
- Krav til fast tilkobling av bereder med effekt på 2000 W eller høyere.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

RogerB

Sitat fra: rossifan46 på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 16:34
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 15:00
Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 14:19
Og en 16A kurs skal være beregnet for å stå med 16A belastning døgnet rundt hele året!
Min varmtvannstank på 3000W koplet til med vanlig schuko har nå stått slik i 14 år.

3000W er 13A. Men belastningen er helt klart mindre på en kontakt som står innplugget hele året, i forhold til en som dras inn og ut hver dag.

Refererer til en av endringene som er gjort i nyeste forskrifter for elektriske lavspenningsanlegg NEK 400:2010:
- Krav til fast tilkobling av bereder med effekt på 2000 W eller høyere.


Jeg skal ikke varme vannet med bilen, jeg skal lade den  ;D

Spøk til side, bilen er ikke en permanent oppkobling og er ikke relevant i forhold til NEK 400 kravet.
Så lenge du har kabel forlakt på riktig måte er fortsatt stikken godkjent for 16A.
NEK 400 har heller ikke tilbakevirkende kraft.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

dissern

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 15:41

Shuko er en pålitlig og sikker kontakt, og skal en ha glede av ladestolper, og stikkontakter i kjøpesenter er det enn så lenge Shuko som gjelder. Setter en da opp en rund blå hjemme (som utvilsomt er en enda bedre kontakt) så må en enten ha to ladekabler av forskjellig type eller en overgang fra blå til Shuko og en slik overgang er en dårligere løsning enn en fast montert Shuko.

Beste løsning er altså to ladekabler, en 10A for turbruk med shuko, og en 16A for hjemme med blå rund kontakt, eller en fastmontert kladd hjemme (EVSE).

Blå rund kontakt.. Jeg er bare en enkel sjel så hva er du mener med blå rundt kontakt?  :D Er det en slik? http://www.elektroimportoren.no/?Article=1578224&Event=showwindow
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Griffel

Det var med tanke på å gjøre det enkelt at jeg skrev det slik, beklager. Den på bilde er for 32A den for 16A er noe mindre. Vanligvis omtalt som CEE kontakter.
Legger en opp en slik 32A i garasjen for framtidige behov, har en ganske sikkert også behov for en overgangskabel til noe annet i lang tid framover, og det er ikke nødvendigvs noen god løsning.

Satser en virkelig på elbil er en fastmontert "Elbil Forsynings Utstyr" (EVSE, ikke hjemmelader som Nissan kaller det) det riktige valget. Jeg har ingen detaljer om den Nissan leverer, men en slik burde kunne stilles inn av instalatøren tilsvarende forannkoblede sikringer og kabel.

Laderen i bilen får beskjed fra denne om hvor mye den får lov å belaste denne tilkoblingen, men laderen kan selvfølgelig ikke belaste mer en det den er bygget for. Har en da en 32A EVSE og en kjøper en bil med 6 kW lader vil den altså få lov å trekke 6 kW fra det fra dette tilkoblings punktet. Kobler en den samme bilen til en 16 A EVSE vil den bare trekke 3 kW, og bruker en Nissans medfølgende kabel med Shuko trekker den 2 kW.  Dette er hele hensikten med denne standarden. Bileieren skal ikke behøve å tenke, laderen i bilen hans/hennes trekker det opplegget tillater. Derfor er det litt i strid med filosofien bak standarden om en skaffer seg en ladekabel med kladd hvor en kan velge ladestrøm etter egen vurdering. Men det er vel det de fleste kunne ønske seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#37
Sitat fra: dissern på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 19:22
Blå rund kontakt.. Jeg er bare en enkel sjel så hva er du mener med blå rundt kontakt?  :D Er det en slik? http://www.elektroimportoren.no/?Article=1578224&Event=showwindow
Nesten, men det der er en "Norsk" 3-fas 32A.

Denne er en "blå" 1-fas (eller evt 2-fas som noen sier) http://www.elektroimportoren.no/?Article=1578211&Event=showwindow
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

dissern

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:59
Sitat fra: dissern på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 19:22
Blå rund kontakt.. Jeg er bare en enkel sjel så hva er du mener med blå rundt kontakt?  :D Er det en slik? http://www.elektroimportoren.no/?Article=1578224&Event=showwindow
Nesten, men det der er en "Norsk" 3-fas 32A.

Denne er en "blå" 1-fas (eller evt 2-fas som noen sier) http://www.elektroimportoren.no/?Article=1578211&Event=showwindow

Til det støpselet trenger man denne stikkontakten da?
http://www.elektroimportoren.no/?Article=1578111&Event=otherbuys
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Rilum

Det stemmer.

Om du har planer om å få en elektrikker til å koble det så vet jeg at de ofte er veldig skeptiske om kunden kjøper inn materiel selv.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

cra

Sitat fra: Rilum på onsdag 05. oktober 2011, klokken 10:21
Om du har planer om å få en elektrikker til å koble det så vet jeg at de ofte er veldig skeptiske om kunden kjøper inn materiel selv.

Pluss at de har en tendens til å ta mer enn 50,- inkl mva for en slik kontakt.  >:(  Det er det mest irriterende med slike typer fagfolk; ikke nok med at de koster en del pr time arbeid; de seller de samme delene som man kan kjøpe på Clas O og andre steder til mangedobbelt pris.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rilum

#41
Skal du først kjøpe selv så kjøp iallefall et kjent kvalitetsmerke som f.eks Elko
Kjøp iallefall ikke biltema.  Det gjelder igrunn om man skal ha noen til å installere det eller gjøre det selv.

Ettersom man faktisk velger denne type kontakt pga sikkerhet, så ville jeg også valgt et kvalitetsmerke.

Den dagen man skal selge huset eller får el-kontroll så vet de at sansynligheten for at en biltema kontakt er montert av en fagmann er minimal, mens er det f.eks Elko, så vil de fleste tro det er en fagmann så lenge ting er gjort riktig.

og nei, jeg er ikke elektriker, men har en fetter som er det og får stadig kjeft av han når jeg har prøvd meg selv  ;)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

cra

Jeg er helt enig - man skal kjøpe kvalitet, og ELKO er min favoritt også. Det er likevel en kjennsgjerning av prisforskjellen i prosent er mangesifret om man kjøper det hos Clas O kontra en fagmann.  :-\

Og så er det jo den evige diskusjonen om *hvem* som skal kunne utføre arbeidet. Reglene sier (eller sa i alle fall) bare at det skal være forskriftsmessig utført, og det kan du og jeg gjøre like godt som de som er utdannet elektrikere. Om man får en med papirene i orden til å gå god for det er selvsagt noe helt annet. Selv gjorde jeg etter avtala med elektriker det meste elektriske selv, og så kontrollerte han at det var i orden før veggene ble kledd igjen, varmekabler støpt ned i gulv osv. Å koble på kontaktboksene/brytere og montere trafo til takspotter var vel det eneste han insisterte på å gjøre selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

rossifan46

Sitat fra: cra på onsdag 05. oktober 2011, klokken 11:09
Jeg er helt enig - man skal kjøpe kvalitet, og ELKO er min favoritt også. Det er likevel en kjennsgjerning av prisforskjellen i prosent er mangesifret om man kjøper det hos Clas O kontra en fagmann.  :-\

Og så er det jo den evige diskusjonen om *hvem* som skal kunne utføre arbeidet. Reglene sier (eller sa i alle fall) bare at det skal være forskriftsmessig utført, og det kan du og jeg gjøre like godt som de som er utdannet elektrikere. Om man får en med papirene i orden til å gå god for det er selvsagt noe helt annet. Selv gjorde jeg etter avtala med elektriker det meste elektriske selv, og så kontrollerte han at det var i orden før veggene ble kledd igjen, varmekabler støpt ned i gulv osv. Å koble på kontaktboksene/brytere og montere trafo til takspotter var vel det eneste han insisterte på å gjøre selv.

Her har du en oversikt over det du selv har lov til å gjøre som "hobby elektriker":

http://www.elektrosentralen.no/elektriker/tjenester/el_sikkerhet/
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA