Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen

Startet av jkirkebo, fredag 07. oktober 2011, klokken 13:21

« forrige - neste »

jkirkebo

Nå har jeg fått og montert ladestasjon til min kommende Leaf (se bilde). Det er en Clipper Creek LCS-25. Den er beregnet på norsk IT nett (se vedlegg) og kan levere 20A. Leafen trekker kun 16A så her er det litt å gå på.

Leveringstid inkl. frakt fra produsenten er ca. 2 uker (1 uke produksjon og 1 uke frakt). Den er ikke CE-merket for de som bryr seg om det. Samlet pris inkl. frakt, moms og fortollingsgebyr ble 7629,-.

Jeg har trukket ut 3x6mm2 kabel og koblet den på et 3x25A kombivern (sikringsautomat med innebygd jordfeilbryter) slik at jeg er forberedt på 3-fas lading om det blir aktuelt senere. Samlet kostnad inkl. 13m PFSP kabel og kombivern ble da i underkant av 9000,-.

For de som vil bruke eksisterende 16A kurs kan Clipper Creek levere en 16A-utgave, den heter LCS-20. Jeg må ellers si at de har utrolig bra kundeservice, de svarer svært raskt og er meget behjelpelige. Jeg tror dette er den første enheten for IT nett de bygde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

akseln

Bra innlegg. Har noen spørsmål til hva som lønner seg for meg.

I garasjen har jeg en 16A 3-fas med 3x2,5mm kabel fra huset/sikringsskapet. Hadde vært kjekt å kunne få 16A til leafen gjennom denne kursen. Må jeg oppgradere til 20A for å kunne få nok strøm? Holder det å kjøpe en oppgradert Nissan EVSE (evseupgrade.com), eller vil en Clipper Creek LCS-20 være et bedre valg?

Hva skal til for å bruke LCS-25? Må det kables om med større kabel?

jkirkebo

Sitat fra: akseln på fredag 23. september 2011, klokken 18:51
Bra innlegg. Har noen spørsmål til hva som lønner seg for meg.

I garasjen har jeg en 16A 3-fas med 3x2,5mm kabel fra huset/sikringsskapet. Hadde vært kjekt å kunne få 16A til leafen gjennom denne kursen. Må jeg oppgradere til 20A for å kunne få nok strøm? Holder det å kjøpe en oppgradert Nissan EVSE (evseupgrade.com), eller vil en Clipper Creek LCS-20 være et bedre valg?

Hva skal til for å bruke LCS-25? Må det kables om med større kabel?

Du kan bruke oppgradert Nissan EVSE eller LCS-20 på denne kursen uten videre. Vil du bruke LCS-25 må du trekke ny kabel, minst 2x4mm2. LCS-25 vil ikke lade dagens Leaf noe raskere enn LCS-20, det er kun for "fremtidssikring".

Hva som er det beste valget av oppgradert Nissan EVSE og LCS-20 blir nok litt individuelt. Min er montert utendørs på verandarekkverket, LCS-25 ser da litt penere ut siden den er for veggmontering og kabelen kan kveiles rundt. Fastmontert Nissan EVSE blir litt mere "hjemmemekk". Inne i garasjen spiller det vel liten rolle...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Må skille mellom kortsluttningsvern og overlastvern.  Skal man ha selektivitet i et anlegg. Dvs at den sikringen som er nærmest lasten ryker først  må man nødvendigvis sikre foranstående sikringer høyere og "tregere" . Derfor kan en kabel som maks tåler 16A glatt kortlutningssikres med 25A forutsatt at overlastvernet nær lasten ikke overstiger det kabelen eller stikkontakten tåler.
Selv om du strengt tatt kan klare deg med 2.5" kan et større tversnitt sikre mindre spenningsfall og mer effektiv lading i praksis. I tillegg vil en gitt kontakt koblet til et større tverrsnitt gi langt lavere risiko for varmgang.
Siden vi snakker om en effektutnyttelse på nær 100% av det som strengt tatt er lovlig på en 2,5" er det aldri feil og overdimmensjonere uansett  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

dissern

Vil en elektriker trekke opp ny kurs og installere LCS-25 til tross for at den ikke er CE-merket?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RogerB

@dissern: NEI!

Jeg ville helt klart ikke skrevet under på en samsvarserklering der jeg kobler til ikke CE merket utstyr.

Dersom du bor i et hus/villa/leilighet der du har 63A hovedsikkring kan du få en elektrikker til å sette opp en boks på veggen i garasjen din som er 32A/16A, da bør du trekke opp en ny kabel fra din hovedfordeling/skapet ditt til garasjen.
Kost pris pr meter 3x10 cu PFSP kabel er ca 45kr pr. meter ink. mva.
Så må du grave litt (gratis om du gidder selv), kost pris på en underfordeling i garasjen er ca 1500kr ink. mva. + arbeids penger for jobben om du ikke er elektrikker/automatikker som meg.
Men dersom du hadde gravd grøften, tatt på alle huller for kabelen, lagt kabelen i grøfta og klargjordt kabelen for innkobling (laget en kabelende med riktig lengde) ville jeg tippe på 2-3 timer jobb ink. papir utfylling og kjøring til ca 2000 ink. mva.

La oss si ca 20m kabel x 45kr = 900/1000
Skapet ca. 1500
Jeg gravde grøfta selv så elektrikker kostet 2000 ink. mva.

Totalt ca 4500kr som absolutt billigste utvei.

Men det hele kommer ned til hva er så spesielt med lader kabelen, hva begrenser strømtrekket.....
Er det antall poler som er i bruk, innebygget begrenser i kabelen?


RogerB
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Saxo

Var hos Witro i Trondheim i går. Her så jeg 16A stasjonen som Nissan selger med (Stor rund sak). Selgeren antydet 16900,- kr ferdig montert for hele stasen. Men det var litt uklart om denne kunne monteres ute på husveggen ? Er det noen som vet noe her ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på søndag 02. oktober 2011, klokken 00:08
Men det hele kommer ned til hva er så spesielt med lader kabelen, hva begrenser strømtrekket.....
Er det antall poler som er i bruk, innebygget begrenser i kabelen?

I "kladden" på ladekabelen sitter det en pilotsignalgenerator. Duty cycle på dette pilotsignalet forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke fra ladekabelen. Bilen vil alikevel ikke trekke mer enn det laderen er bygget for, man vil altså ikke tjene noe på en 32A ladekabel til en Leaf, som har 16A lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

http://www.nissanusa.com/digital-brochures/brochures/nissan.leaf.2011/pdf/nissan.leaf.2011.specs.pdf?dcp=ebr.leaf.dwn.download-Specs/Features.

Her er tekniske data fra USA modellen. 3,3 KW lader ombord. 85-90% ladeeffektivitet. 32 A lading vil ikke gi noen høyere effekt uten å skifte ut ombordladeren.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RogerB

Dersom onboard laderen trekker maks 3.3kW funker jo vanlig 16A kurs om det ikke er andre forbrukere pa samme kurs.
Er det noen som har tekniske data pa den boksen som Nissan Norge skal ha nesten 17 tusen for?
Dersom det kun er snakk om en signalgenerator i kladden kan jeg ikke fatte den prisen som Nissan Norge skal ha.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på søndag 02. oktober 2011, klokken 11:44
Dersom onboard laderen trekker maks 3.3kW funker jo vanlig 16A kurs om det ikke er andre forbrukere pa samme kurs.
Er det noen som har tekniske data pa den boksen som Nissan Norge skal ha nesten 17 tusen for?
Dersom det kun er snakk om en signalgenerator i kladden kan jeg ikke fatte den prisen som Nissan Norge skal ha.

Det er endel annen innmat i de også. Jordfeilbryter, diverse releer, styringskort for signallering og releer osv. Strømmen slåes ikke på i kabelen før kommunikasjon er opprettet med bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 11:56
Sitat fra: RogerB på søndag 02. oktober 2011, klokken 11:44
Dersom onboard laderen trekker maks 3.3kW funker jo vanlig 16A kurs om det ikke er andre forbrukere pa samme kurs.
Er det noen som har tekniske data pa den boksen som Nissan Norge skal ha nesten 17 tusen for?
Dersom det kun er snakk om en signalgenerator i kladden kan jeg ikke fatte den prisen som Nissan Norge skal ha.

Det er endel annen innmat i de også. Jordfeilbryter, diverse releer, styringskort for signallering og releer osv. Strømmen slåes ikke på i kabelen før kommunikasjon er opprettet med bilen.

Sjekket du pris pa LCS 20 da du fikk tak i LCS 25

Jeg kobler selv men for de som trenger elektrikker kan en sikkert fa elektrikkeren til a legge klart til boksen og derefter koble til selv da det ikke er CE merket utstyr.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på søndag 02. oktober 2011, klokken 12:41
Sjekket du pris pa LCS 20 da du fikk tak i LCS 25

Jeg kobler selv men for de som trenger elektrikker kan en sikkert fa elektrikkeren til a legge klart til boksen og derefter koble til selv da det ikke er CE merket utstyr.

Det er samme pris på de etter hva jeg skjønner. Boksen er identisk, kun pilotsignalet er forskjellig. Siden jeg alikevel måtte legge opp en ny kurs tok jeg LCS-25. Bytter jeg senere ut Leafen i en nyere modell kan jeg da lade med 4.6kW istdenfor 3.6kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurre100

Bestillte meg en LCS 25.Frakter til Norge med Jetcarrier.Kostet $11.48 å få fraktet den til New Jersey.Sparer jo litt Mva. på det.Prøvde å søke på LCS 20 men det ser ut til at den er utgått.
Venter på Kia E Niro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA