Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av Chr, fredag 07. oktober 2011, klokken 12:40

« forrige - neste »

Chr

Er ladeproblemer smitsomme?
Jeg kan konstatere at min ellers dejlige og driftsikre Th!nk ikke længere vil tage ladning.

Bilen har stået stille i 3 uger uden ladning (havde glemt nøglerne i sommerhuset).
Nøglerne blev hentet og ladekablet sat til.
Med en energimåler er 230V strømforbruget <10W.
Strømforsyning er tilkoblet i 12V stikket for at udelukke svagt 12V batteri - Ladning virker stadig ikke.
Frem med diagnoseværktøjet...

BMS: ingen fejl, batteri spænding er 65V
Lader: ingen fejl
Drivsystem: Permanent feil: FORLADINGSFEIL KOND=TID OVERSKREDET
Slette fejl... Lader stadig ikke... :(

Kigge nærmere i lademenu:
Lademenu->Vis parametre->Tilstandsparametre->230V NET TILKOB=NEI
Hov, det var underligt - stikket sidder jo i! (og den gule ladelampe lyser)
Tænke-tænke....MÅLE!
Af med panseret... Tjecke sikringen: ikke brændt (så ville den gule ladelampe vel heller ikke lyse). Ud med ledningen der går fra kassen til laderen...måle i stikket i kassen - 230V!
Hmmmm... det vil altså sige at laderen får 230V, men at den alligevel melder at 230V ikke er tilkoblet... ???
Det fører mig til mit spørgsmål:

Er det et kendt fænomen at laderen kan finde på at melde at 230V ikke er tilkoblet på trods af at 230V faktisk er tilkoblet?
Think City '01 som ikke vil lade.

hens

#1
1.
Hvis det er 230 volt inn i bilens kontakt, kan det være bilens inntakssikring som har gått.
Denne sitter rett bak bilens høyre hovedlyktpå eller ved interfaceboksen.
( Det er den grå boksen på 12 x 20 cm hvor alle kablene møtes)
Denne sikringen har begrenset levetid hvis det lades med velgeren i pos. 15 A.
Derfor anbefales det å kun lade med 10 A.
Når hovedbatteriet bare har 65 volt kan det også være problemer med å få startet laderen.
2.
Hvis batteriet har under 110 volt, vil laderen starte en såkalt pre-charge med 10 A i 10 minutter.
Hvis spenningen ikke stiger til 110 volt i løpet av disse 10 minutter, stopper den. Ved å trekke ut støpselet, vente 15-20 sekunder og sette det inn igjen, vil laderen gjøre et nytt forsøk.
Hvis  spenningen er lav, hender det at prosedyren må gjentas.
3.
Hvis 12 voltbatterispenningen er lav, vil ikke laderen starte.
4.
NB!  Dette alternativet må bare utføres av elektrisk kompetent person og under tilsyn!
Hvis spenningen er under 80 volt(?), hender det at  ikke laderen føler at batteriet er tilkoblet, og vil ikke starte .  Det må da benyttes en "Dum" lader som kan løfte spenningen opp til ca 80 volt.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lunde

Hvis ladelampen blinger i instrumentpanelet får laderen spenning. Det sitter et rele som gir et potfritt signal til bilens elektronikk med spolespenning i parallell med laderens tilførsel. Blinker ikke lampen får ikke laderen spenning. Sjekk sikring og koblingsforbindelser i inntaksboksen. Ikek sjeldent at det brenner en og annen forbindelse der.
Om laderen får strøm og ikke vil lade er det nok som Hens sier at spenningen er så lav at laderen ikke vil sette på spenning rett å slett. Det er satt en grense, mente det var 85V, men mulig jeg husker feil der den rett å slett antar at batteriene er defekte eller ikke tilkoblet.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Chr

Mange tak for de hurtige svar!
Forklaringen med den lave traktionsbatterispænding er helt klart noget jeg skal have efterprøvet. Jeg skal bare lige have bikset en oplader sammen. Er der nogle bud på hvad en passende strøm er? 2-3A eller noget i den stil?

Er der ingen bud på den sære melding fra diagnoseinstrumentet om den manglende 230V netspænding?
Think City '01 som ikke vil lade.

Chr

Så er batteriet ladet op til 105V med hjemmelavet lader (gennem varmertilslutningen i fordelingsboksen. Bilens lader vil stadig ikke starte.
Jeg er noget bekymret over at batterispændingen steg så hurtigt fra ca. 60V til 105V. Jeg lader med ca. 2.5A og spændingen nåede de 105V på mindre end 10 minutter ??? Er det  normalt?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der er noget i vejen med laderen når den melder at 230V net ikke er tilsluttet. Er der nogen af jer der har set på sådan en lader indeni? Sidder der nogle sikringer eller lign. i den?

Think City '01 som ikke vil lade.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chr

Tak for det elektrolux, nu er jeg mindre bekymret...
Du skulle vel ikke kunne huske om der sidder en sikring inde i Actia laderen?
Think City '01 som ikke vil lade.

TomTom

Ja, det er en glass sikring i nærheten av strøm inntaket på innsiden av laderen

Chr

Hmmm... Det lyder interessant!
Jeg fandt dette billede: http://www.elbil.no/wiki/Fil:Siste_type_Actia_lader.JPG men der synes jeg ikke lige at jeg kan se nogen sikring... Men der er jo tilsyneladense også tale om flere forskellige revisioner af laderen.
Think City '01 som ikke vil lade.

Ken

#9
Hei Chr Jeg anbefaler deg å lade batteriet godt opp med din lader. Til og med at spenningen ser bra ut,  er batteriene nesten tom og ved tenning eller lading vil DC omformer dra ned spenning raskt under mindste  nivå. Koble til en kraftig 12 volts lader til service batteri og koble fra DC/DC. Forsøke å lade på nytt. Glass sikring i laderen er på 16A etter det jeg  husker.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Bildet på lenken er tatt fra en vinkel som skjuler inntakssikringen. Den sitter mellom de 2 grå ledningene, men er på bildet skjult av den grå kondensatoren.

Hvis denne er gått vil ikke laderen få spenning. Interiøret i laderen er lakkert, så det kan bli vanskelig å få kontakt når en skifter sikring.          15A sikring
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA