Versjon 9 - kommende features

Startet av georglu, torsdag 02. august 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

geear

Yes!

+ Navigation by autopilot (om enn ikke fullverdig utenfor USA, så er det bra det begynner å komme)
+ Fjernstarte oppdatering fra app
+ Blindsonevarsel
+ Obstacle-Aware accelleration

Ser ut som jeg må vente litt lenger på justering av ladestrøm fra app!

Dashcam er sikkert også etterlengtet for mange, men det blir vel svart-hvitt, og så spørs det om det står på når bilen er parkert? For egen del har jeg allerede 2-kanals BlackVue, og beholder nok det inntil de eventuelt klarer å bruke ryggekamera og sidekameraer også, og i P. :)

fborch

Rart det ikke har vært BLIS før. Det har jo vært standard på dieselpurkene i mange år nå.

What-a-watt

BLIS er vel Volvos navn på blindsonevarsel, og den var ikke mye å skryte av på min 2014 Volvo S80. Blinket i hytt og pine, men sjelden når den skulle.

fborch

Jeg hadde en 2016 XC60. Blindsonevarselet der var veldig bra, og alltid riktig.

turfsurf

Synes egentlig oppdateringen var veldig lite å skryte av. Skulle være en veldig oppdatering av EAP + masse snacks. I praksis en omorganisering av UI, ingen forbedring av EAP eller noe til FSD, pluss litt fjas.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Sitat fra: fborch på onsdag 26. september 2018, klokken 20:12
Rart det ikke har vært BLIS før. Det har jo vært standard på dieselpurkene i mange år nå.

Det er varsel nå også, i form av at man ser en animert bil komme på siden av ditt eget kjøretøy. Forskjellen er at nå skal det varsles enda tydeligere når man i tillegg bruker blinklys, om man har tenkt å svinge...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. september 2018, klokken 21:29
Synes egentlig oppdateringen var veldig lite å skryte av. Skulle være en veldig oppdatering av EAP + masse snacks. I praksis en omorganisering av UI, ingen forbedring av EAP eller noe til FSD, pluss litt fjas.

Det er jo oppdateringer av EAP hele tiden. Alt er ikke like synlig. Men de har en høyst sannsynlig en roadmap å forholde seg til. Det er ikke slik at de plutselig finner ut at de skal gjøre et eller annet random nytt, selv om Elon innimellom kan påvirke prioriteringen til det ene eller det andre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. september 2018, klokken 21:29
Synes egentlig oppdateringen var veldig lite å skryte av. Skulle være en veldig oppdatering av EAP + masse snacks. I praksis en omorganisering av UI, ingen forbedring av EAP eller noe til FSD, pluss litt fjas.
At den selv velger riktig avkjørsel basert på navi er da en klar forbedring av EAP? Hadde jeg fått rundkjøringer i tillegg så hadde gleden vært stor.

turfsurf

Sitat fra: z4rd på onsdag 26. september 2018, klokken 21:37
Det er jo oppdateringer av EAP hele tiden. Alt er ikke like synlig. Men de har en høyst sannsynlig en roadmap å forholde seg til. Det er ikke slik at de plutselig finner ut at de skal gjøre et eller annet random nytt, selv om Elon innimellom kan påvirke prioriteringen til det ene eller det andre.
Kun finpussing av eksisterende funksjonalitet, ikke nye funksjoner. F.eks follow NAV er en ny funksjon. Stoppe for rødt lys en annen. Lese skilt en tredje. Navigere rundkjøringer en fjerde. Automatisk forbikjøring en femte. EM presterte å tvitre at slike features skulle begynne å rulle ut på FSD biler i mars 2017.

Når de allerede har begynt å droppe støtte for hardware på ett år gamle biler uten å ha rullet ut lovd funksjonalitet kjenner jeg at veien blir kort til å reklamere, evt dra de for retten. De har overhodet ikke levert som lovd. 700hk saken er blåbær i forhold.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

#69
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. september 2018, klokken 21:55
Kun finpussing av eksisterende funksjonalitet, ikke nye funksjoner. F.eks follow NAV er en ny funksjon. Stoppe for rødt lys en annen. Lese skilt en tredje. Navigere rundkjøringer en fjerde. Automatisk forbikjøring en femte. EM presterte å tvitre at slike features skulle begynne å rulle ut på FSD biler i mars 2017.

Når de allerede har begynt å droppe støtte for hardware på ett år gamle biler uten å ha rullet ut lovd funksjonalitet kjenner jeg at veien blir kort til å reklamere, evt dra de for retten. De har overhodet ikke levert som lovd. 700hk saken er blåbær i forhold.

Det var da voldsomt da. Er vel ikke snakk om å droppe støtte på noe. Det eneste man ikke får på AP2 er vel dashcam, og det har vel aldri vært lovet på din bil?

Hadde det vært en annen bilprodusent, så hadde det ikke kommet noen v9 oppgradering i det hele tatt.

Dog enig i at det går sakte fremover på AP-fronten, men det går i hvertfall fremover.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Litt mer, AP2 får ikke dashcam og AP1 får ikke blindsonevarsel, men igjen, verken dashcam eller blindsonevarsel er noe disse bilene ble solgt med. Skal en klage på noe her så må det være autopiloten.

mthoring

Vil nesten anta at dashcam kommer til AP2.0 etthvert også, samt med støtte for kamera bak og opptak i park. Den nvidia drive computeren kan jo fint ta seg av bevegelsesensing mens man står i ro, på bekostning av økt vampire drain da selvfølgelig.

Eller er det noen tekniske grunner til at det ikke går på ap2.0, feks no manglende kabling mellom kamera, drive/mcu og usb på disse?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emmern

USA er vel de eneste som kan ta slike class actions? :) Når tror du det kommer? Og hvor blir det av skiltlesing?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

turfsurf

I USA er det vel allerede class actions i gang på EAP og FSD. Og det er mangelen på utvikling av disse (de ligger vel snart to år etter det de lovde) jeg mener er grunnlag for reklamasjon, i tillegg til å ikke greie å fikse forstilling som vibrer og bråker være enn en tretti år gammel dieselkjerre.

Manglende dashcam (som ble lovd på tvitter fra EM uten noen begrensning til AP2,5) er bare skuffende.

Og at ingen andre oppdaterer bilene sine, ja, det er jo en av grunnene til at man faktisk kjøper Tesla, på tross av den dårlige kvalitetskontrollen og mangelen på mye utstyr (adaptive lys, HUD, nightvision, automatisk hengerfeste m.m). Når de da i tillegg bare slipper oppdateringer med overfladiske forbedringer (hvor er skiltgjenkjenning) så blir totalen for dårlig. Fortsetter det sånn så hopper jeg over på en av de andre nye fabrikantene så fort som mulig.

Dieselmafiaen er dog uaktuell til de viser ett virkelig kulturskifte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hvor er det du finner et alternativ til Tesla som ikke kan kalles dieselmafia? BMW, Mercedes, Jaguar, VW og Audi kan du iallfall glatt styre unna...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA