Skiftet mcu då skjermen blev sort, nekter gamle tillbaka

Startet av kalleo, onsdag 01. august 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

kalleo

Fikk netop skiftet store skjermen med mcu da den ikke ville boota og starte.
Det var dessverre utom garanti (2015 85 med 100000+km)

Dette feil er vanlig at flashmemory blir ödelagt då det skriver över så myed av data. Ganska dårligt på en 3år gammel bil. Dette kan og kommer sikkert ske på mange teslaer

Nå vill Tesla ikke gi meg min gamle mcu når jeg betalt ny og för arbeid. Jeg krever den i retur då jeg anser den er min då Jeg köpt bilen med all utstyr...

Har nåen varit med om nået liknende? Fådt delerne I retur hvis de ikke varit delbetalning för ny del slik en del verksteder kan ha.

GOS

Gamle utskiftede deler har jeg fått igjen når jeg har bedt om det hos Audi tidligere.

Har du handlet i Norge eller i Sverige. I Norge så har vi en lov som sier at om en del er tiltenkt å holde mer enn 2 år så er det 5 års reklamasjonsrett.

MCU'en må jo komme inn under den kategorien og må da kunne byttes på reklamasjonsrett uavhengig av kjørelengde.

EDIT: Rettet "mobiltelefon" skrivefeil
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

petersv

Du skal ikke måtte betale for skifte av MCU når bilen er under 5 år gammel. Og har du betalt skal du ha de byttede delene. Ta ev. kontakt med forbrukerrådet.

Hodetelefoner

Noe som skurrer i dette innlegget. Tesla dekker dette. Hvorfor gjør de ikke det på din bil?
Eller har du kjørt en planke igjennom den? :)
Bilde av faktura?

Tuxedo

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 01. august 2018, klokken 09:50
Noe som skurrer i dette innlegget. Tesla dekker dette. Hvorfor gjør de ikke det på din bil?
Bilde av faktura?
Hva er det som skurrer? Han skriver at flashminne tok kvelden, og at garantien var utgått.

Hvis alle som rapporterer feil utenfor garanti på dette forumet må fremlegge bilde av faktura, så har den paranoide stemningen nådd sykelige nivåer.

kalleo

Den er kjöpt i Norge med norsk köpekontrakt. Har hat den siden den var ny men tat in den til Sverige.

Sier ni att Tesla skal stå för dette?

geear

I NORGE måtte Tesla ha stått for dette, men hvis du har levert den på SC i Sverige har du nok et problem, da det er norsk forbrukerkjøpslov som gir deg fem års reklamasjonsrett mot Tesla Norge på dette. Det er firmaet du kjøpte bilen av som står ansvarlig for dette.

HKS

Sitat fra: kalleo på onsdag 01. august 2018, klokken 09:59
Den er kjöpt i Norge med norsk köpekontrakt. Har hat den siden den var ny men tat in den til Sverige.
Hvis jeg forstår deg rett så har du eksportert bilen til sverige, og den er nå på svenske skilter?

Reparasjonen er også gjort i Sverige?
Tesla Model 3 Long Range

Hodetelefoner

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 01. august 2018, klokken 09:56
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 01. august 2018, klokken 09:50
Bilde av faktura?
Hva er det som skurrer? Han skriver at flashminne tok kvelden, og at garantien var utgått.

Hvis alle som rapporterer feil utenfor garanti på dette forumet må fremlegge bilde av faktura, så har den paranoide stemningen nådd sykelige nivåer.

Fordi Tesla har byttet skjermer gratis, uansett km.
Hvorfor skal folk betale fordi Tesla logger antall ganger høyre bakdør etc er åpnet?
Bilen logger alt mulig svada. Stakkar lagringen blir fort utbrent av sånt.
Kjenner ikke en eneste person som har måttet betale.
Derfor det skurret litt. At bilen er tatt til Sverige trodde jeg ikke hadde noe å si. Så mange biler som har blitt eksportert til Danmark etc. Har de plutselig ikke garanti for feil som VIL oppstå?

Hodetelefoner

GOS

Sitat fra: kalleo på onsdag 01. august 2018, klokken 09:59

Sier ni att Tesla skal stå för dette?

Ja, det vil jeg si. Ihvertfall om den fortsatt har norske skilter. Men om du har eksportert den utav Norge og importert den inn i Sverige og registrert den der så er jeg usikker om noe annet vil gjelde.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

kalleo

Den har svenske skilter. Lit moro at var gång den er  hos Tesla er den inregistrert på mitt gamla norska skiltnummer.

Men hvis den hadde vart kvar i Norge så hadde den fådt ny mcu uten kost?

Kan si det er Kun 5år og 80000km garant på svenske tesla. Men da jeg har norsk köpekontrakt kunde jeg få garanti til 100000km enligt norsk lov.

E_S

Reklamasjonen gjelder, men da må det tas mot Tesla i Norge, ikke Tesla i Sverige (eller annet land). Samme gjelder det siste året av garantien i Norge, da de fleste andre land har 4 år/80000 km og utenlandske servicesenter ikke kjenner til at biler nysolgt i Norge har 5 år/100000 km.

Det KAN være at grunnen til at du ikke får den gamle er at det er en byttedel, altså at den returneres i systemet for "overhaling" fremfor å bare kasseres. Dette skal det da informeres om på forhånd.
:)

Muffinman

Hvis det handler om utslitt flashminne er nok det en sannsynlig hypotese.

kalleo

Takk för hjelpen. Snakket med Kristiansand og de sier dom dekker det då det er innenför norsk brukerlov. Dessverre må bilen til Norge för det skal til.

Virker sykt om ikke Sverige eller norden har samme regler kring elektroniken att den må virke mer en 3år...

Men Godt för er i Norge og ni kan bruke den etter 100000km og ikke som i Sverige det blir en sinnessjukt dyr bil.  35' för att skifte mcu...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA