Steering assist - en sikkerhetsrisiko

Startet av Trond.m, tirsdag 31. juli 2018, klokken 20:19

« forrige - neste »

Trond.m

Forsøkte med steering assist på E18 i dag. Det var god sikt, tørr vei og tydelig veimerking. For det første synes jeg den virker litt vinglete og holder ikke like stø kurs som ved manuell styring. I en svak kurve valgte den plutselig å skjene mot venstre og over mot venstre fil. Der kom det en annen bil og vi var nær ved å treffe hverandre. Jeg oppfatter definitivt ikke steering assist som sikkerhetsutstyr, men tvert om en sikkerhetsrisiko. Forstår ikke folk som lovpriser dette. Når dette skjer under optimale forhold, hva skjer da med mørke veier med snøslaps ?

Roy Aasen

Kan det være at Leafen er i slekt med Christine?    Hvis så er vil bilen forsøke å drepe deg

tnilse

Det er jo ikke en autopilot. Med blikket på veien og hendene på rattet synes jeg det er ganske behagelig å kjøre med den påslått og jeg får nok hjelp til at jeg senker skuldrene og kan slappe litt mer av i trafikken. Jeg har nå tilbakelagt ca 10K km i leafen, mesteparten av disse er på E18.

Joltus

Fungerte utmerket på E39 Sandnes til Helleland og tilbake. Ikke et feilslag, men må jo ha hjelp i krappe svinger. Nydelig å kjøre med.

Slipper man rattet og tror det er tut og kjør er det faktisk ikke systemet det er noe galt med, da er det forventningene til systemet.

AQN

Steering assist slik den fungerer er jo en første generasjon.

For meg tenker jeg på den som en hest jeg styrer (eller 150 hester :-) ). Hesten vet stort sett hvor den skal gå, men jeg må absolutt vise at jeg er sjefen slik at den ikke plutselig vil spise gress i veikanten eller flørte med motgående hester. Men siden den det aller meste av tiden vet hvor den skal og ikke er sulten så slapper sjefen litt mer av. :-) Når det er sagt så har jeg etter over 12000 km og mye bruk av steering assist enda ikke opplevd at bilen vil forlate filen om ikke svingen er for krapp. Kanskje du trenger en kalibrering av radar?

steffeo

Og den svingte over i den andre filen med vilje ? Det var ingen plinger om at nå må du ta kontroll?

Og hva med lane assist funksjonen da(vet ikke hvordan denne er i samarbeid med propiloten)? Den skal jo kaste deg litt innpå igjen hvis du skjener over? Jeg bare tanke-droddler; jeg får bilen snart håper jeg så ingen personlig erfaring, men akkurat slik du bekriver det høres det "farlig" ut. Men det endrer seg brått hvis det er advarsler eller noe annet stuff du har missa med situasjonen.

jorgenbsk

Har lånt en 2018 Leaf nå i sommer. Har prøvd steering assist på vestlandske europaveier og andre vestlandsveier.
Jeg synes systemet er ubrukelig.

Jeg vet ikke hva kriteriene er for at Steering Assist skal tre inn, men for meg virker det å være svært sjeldent det virker og når det "virker", så fungerer det utelukkende på strak vei og i svært slake kurver. Jeg har også opplevd at systemet skjærer over i motsatt felt. En gang skjedde på på rett strekning, de fleste gangene i kurver der systemet ikke svingte eller ikke svingte nok.
Jeg synes også det er forstyrrende at systemet selv på rettstrekk nærmest "må ha" et avvik fra midtlinje og at den konstant pendler venstre/høyre i forhold til denne midtlinjen.

Det er mulig systemet fungerer bedre på veier med bredere felt og slake kurver, men for meg og kjøringen jeg gjør 99% av tiden, så er systemet ubrukelig. For min del er ikke dette et argument mot å kjøpe Leaf, men det var rimelig skuffende å oppleve at systemet er så svakt utviklet.

Trond.m

Det kom et signal fra lane assist, men da er man jo allerede for nær kjøretøyene i den andre filen. Nå lå nok også den andre bilen for langt til høyre i sin fil, og det medførte at avstanden ble så liten. Jeg synes uansett at steering assist justerer bilens posisjon litt i rykk og napp, så min konklusjon er at jeg kjører behageligere og tryggere selv. Det blir nok lenge til forsikringsselskaper gir rabatt for denne type assistentsystemer. Blindsonevarsel, automatisk stopp og varsel for kryssende trafikk ved rygging ut fra parkeringsplass gir økt sikkerhet. Steering assist gir ingen sikkerhetsgevinst i dag og gjør deg bare sløvere i trafikken etter min vurdering.

Goglex

Har kjørt min leaf i  ca 9.000km. Anslår ca halvparten på e6 oslo-lysekil(Sverige) Min erfaring er at autopilot fungerer godt på motorvei. Jeg pleier å slappe mer av i bevegelsene på rattet, og ser jeg at "kysten er klar", føler jeg meg mer sikker om jeg må sette på meg solbriller, drikke litt vann eller trykke på musikken osv. Filskiftevasler fungerer godt om en har glemt å følge med i speilet. Men det mest geniale med "selvkjøringen" er den aktive cruiskontrollen. Den følger trafikken perfekt. Det er nesten skummelt å overlate bilen til å bremse ned ved enkelte tilfeller, og i starten hadde jeg bremsefoten klar. Eneste jeg skulle likt å få svar på er om den aktive bremsingen kobler ut om en er nær bremsepedalen. Da ville det jo kunne oppstå en farlig situasjon, om en "stanser" systemet og ikke stoler på bilen. I alle tilfeller kan en følge med i displayet at den har "sett" bilen foran. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med disse løsningene Nissan har kommet med.

Sense

Hvorfor Nissan i det hele tatt lanserer et system som er så underutviklet som steering assist, er uforståelig for meg.

- For det første er jeg redd for å bli stoppet av politiet som tror det er Anne Cat Herland som savner fyllekjøringa si.
- For det andre er systemet suicidalt, og kjører urokkelig mot avgrunnen, hvis den finnes.
- For det tredje virker den best når du trenger den minst.
- For det fjerde er sannsynligvis svingprogrammet laget av en med alvorlig CP. Retningsendringen er den mest hakkete jeg har sett i moderne biler.
- For det femte blir du bedt om å holde hendene på rattet hvert 5. sekund. Hva er da poenget med "steering assist", når du likevel må styre selv?

Hva har Nissan egentlig tenkt her? Er det et salgstriks for å få folk til å tro de kjøper noe mer enn de egentlig gjør?
Her trengs en solid  oppgradering.

Den adaptive cruisekontrollen derimot, virker langt bedre.

Trond.m

Jeg reagerer også på at styringen er hakkete, og bilen holdes på ingen måte stabilt i filen. At noen mener at de slapper av med å kjøre med steering assist er for meg  både uforståelig, og litt skremmende. Jeg vet ikke hvilken teknologi som benyttes for å holde bilen riktig i kjørebanene. Det er selvfølgelig mulig at det er noe galt med min bil, og noen har antydet at radaren kanskje må kalibreres. Styringen koblet seg også ut et par ganger i løpet av få minutter ved kjøring på E18 mellom Asker og Oslo i pent vær. Rattsymboet i displayet ble da grått.

hma

Har prøvd steering assist på trønderske veier siden april på min. Ikke det mest imponerende hjelpeverktøyet, men de gangene veien er egnet for det gjør det kjøringen mer avslappet (spesielt i skuldrene).
Systemet slår seg av om man blinker eller om kantlinja forsvinner.
Veldig fornøyd med at bilen korrigerer meg tilbake til kjørebanen om man er i ferd med å drive over kantlinja.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Joltus

Sitat fra: Sense på lørdag 04. august 2018, klokken 02:51
- For det femte blir du bedt om å holde hendene på rattet hvert 5. sekund. Hva er da poenget med "steering assist", når du likevel må styre selv?
Hvis du sitter i rullestol(kan jo bli aktuelt med den dårlige steering assisten din....) og denne assistenten har til oppgave å assistere deg med å gå på dass?

Forventer du da at vedkommende skal drite for deg?

Det ligger litt i ordet assist... Har aldri blitt markedsført som en Autopilot.

Oddleif

Enig i at den vinglet fælt på norske veier. Så her slår jeg den konsekvent av. Men vi hadde en tur fra Oslo til Stockholm (og hjem igjen) for noen uker siden, og da ble jeg veldig positivt overrasket. Gjennom Sverige fungerte steering assist helt utmerket på landevei/motorvei. Der var det ikke antydning til "fyllekjøring". Men for oss som vanligvis kjører i Norge er jo ikke det så mye hjelp i. Uansett, var hyggelig å oppleve hvordan den er tenkt å fungere :-)

Sense

Mener du at den holder seg stabilt i filen, uten hakking og ikke krever at du holder hendene på rattet, bare du kjører på gode veier i Sverige?

Grunnen til at jeg valgte å kjøpe med Propilot var mer fordi jeg tenkte at systemet ble utviklet og bedre software kunne lastes ned over tid.
For meg øker det spenningen og stresset av å koble inn steering assist. Da sitter jeg på hugget klar til å gripe inn. Og det tar sjelden mange sekunder før det skjer. Ingen avlastning akkurat.

Adaptiv cruise control derimot, gir en del avlastning hvis trafikken ikke er for tett.

Min kone son har Leafen som hovedbil, bruker ingen av delene. Der skal alt skje manuelt. Det kan faktisk se ut som hun bruker girspaken som om det var manuelt gir også, noen ganger.  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA