Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjølevæskelekkasje bak venstre bakhjul under lading

Startet av Trond Arve, fredag 07. oktober 2011, klokken 08:25

« forrige - neste »

Trond Arve

Så en liten flekk på gulvet innenfor venstre bakhjul etter lading på min P106, sannsynligvis kjølevæske fra bakre batterikasse ut fra denne tegningen. Kjølevæsken i tanken har også minket litt.

I trådene under skyldtes lekkasjen batteriproblemer  :-\
o Saxo lekker kjølevæske i bakre kasse
o Kjølevesken til batteriene renner ut

Imidlertid ser spenningen ok ut (har robometer), og har ingen andre symptomer. Er det bare å belage seg på batteribytte, eller kan lekkasjen ha andre årsaker?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Det KAN jo også være vann, særlig hvis det ikke er lenge siden vannservice. Men hvis du ser at det minker LITT i beholderen så er det vel kjølevæske. Har du har batteri-eksplosjon så lekker det MYE.

Jeg vet om 2-3 biler som har eller har hatt slikt problem. Når det er bak som du beskriver er det vel bare dårlig tetting i en kobling/overgang mellom plast og gummislange (såvidt jeg husker r det ikke aluminiumsrør der bak).
Hvis det er andre steder, midt under eller omkring motoren i overgang mellom aluminiumsrør og gummislange så er det oftest fordi det kan bygge seg opp en irr/sukker blanding utenpå røret inni slangen som til slutt lager lekasje. På egen bil har jeg til og med hatt irret hull i røret akkurat i overgangen.

Så det blir en vurderingssak mellom kostnaden på frostvæske og jobben det er å få det tett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Bakre kasse har to "manifolder" som fordeler kjølevesken i kassen. Her er det brukt både gummislanger og plastrør, og disse er limt sammen. Alderen på limet begynner å bli farlig gammelt, og kan fort føre til lekasjer. Også fordi sammenføyningen er oval, og ikke rund...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Trond Arve

Heldigvis kun en lekkasje i kjølekretsen, reparert av Valdemar på elbilmek :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: ilmyggo på onsdag 05. oktober 2011, klokken 09:22
Heldigvis kun en lekkasje i kjølekretsen, reparert av Valdemar på elbilmek :)

Hvor mye betalte du?  (En nabo har samme problem, og jeg har ikke særlig lyst til å ta jobben - har nok med mine egne)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

Trond Arve

Sitat fra: Elmo på onsdag 05. oktober 2011, klokken 12:39
Hvor mye betalte du?  (En nabo har samme problem, og jeg har ikke særlig lyst til å ta jobben - har nok med mine egne)

Skal gi beskjed når jeg får faktura i posten (en venn plukket opp bilen fra verkstedet, snakket ikke med Valdemar selv).

Trond Arve

Sitat fra: ilmyggo på onsdag 05. oktober 2011, klokken 15:27
Sitat fra: Elmo på onsdag 05. oktober 2011, klokken 12:39

Skal gi beskjed når jeg får faktura i posten (en venn plukket opp bilen fra verkstedet, snakket ikke med Valdemar selv).

En times arbeid = 937,50.-

Trond Arve

Tok en telefon til Valdemar, han kunne fortelle at det var limet som var gåent (som Boogie var inne på).

Pepsi

Noen som vet hvilken type lim som brukes på de samlestokkene?
P106e

Elmo

Valdemar vet vel. Skader iallefall ikke å spørre.
Sitat fra: Elbilmek på søndag 10. juli 2011, klokken 22:54
Elbilmek             
Snarøyaveien 74
1364 Fornebu

Tlf 96801716       Epost: elbilmek@gmail.com

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA