Hovedmeny

Når skulle det komme mer info?

Startet av Bjoris, fredag 27. juli 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: TM på lørdag 04. august 2018, klokken 12:49
Å stoppe for å lade på lengre turer ser jeg ikke som noe stort problem. Det er uforutsigbarheten om laderen virker eller ikke, og eventuell ladekø som irriterer. Fordelen med stort batteri er at man har større valgfrihet og kan kjøre til neste lader dersom det er kø eller tekniske problemer. Et problem med at stort batteri er at ladetiden blir lang. Det blir ikke veldig populært å lade en Niro til 80-90 % når når det er flere som venter på lading.

Ladekø er ett problem, det å ikke vite når en fremme ikke bra. På Teslaene opplevde vi aldri kø, men ser de også sliter enkelt plasser nå.

Nei, det er rart at Kona/Niro ikke lader raskere, men plugger en i når en stopper så trenges det normalt ikke å lade den til 80-90%, men poenget ditt er godt, med mange slike på veiene blir det fort lenge å vente!

Thorbjørn Hellehaven

En ting er risiko for ladekø og forsinkelse, hvis man kan være fleksibel med ankomst. Jeg har droppet elbil et par ganger til Danmark, for å slippe uforusigbarheten i forhold til å rekke ferga hjem. Har også vært til Danmark med elbil, men godt  innenfor rekkevidde fra siste overnatting til ferga. Med Niro, så blir dennne avstanden vesentlig lengre enn i dag.

AppleKnocker

Sitat fra: TM på lørdag 04. august 2018, klokken 12:49Det blir ikke veldig populært å lade en Niro til 80-90 % når når det er flere som venter på lading.
Det kan bli en issue, men en Niro eller Kona som har ladet til 80% kan i det minste kjøre et stykke før den igjen trenger å legge beslag på lader. Leaf med sine lettkokte batterier og koalainspirerte ladefart vil jo potensielt måẗte lade enda lenger uten å få særlig utteling på rekkevidden. Så hvis man havner bak en Leaf 2.0 på langtur, er det bare å kjøre forbi ved første anledning. Nå ligger de jo ofte i maks 72 km/t uansett pga optimistisk speedometer og angst for overoppheting av batteriet. Så det er ikke særlig vanskelig å passere.

Fordommer til side, så er det jo verdt en seriøs diskusjon om en bil som lader på 15-16kw burde ha lov til å legge beslag på en lader som er ment for 50, 150 eller sågar 350 kw...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Vedr rekkevidde så er Ioniq nesten i mål for min del, mangler bare 10-20%.
Med Niro er hurtiglading sgs unødvendig (ser frem til å kjøre forbi ladestasjonene til Fortum med blodpriser).
Tror ikke jeg vil betale mye for å få enda større batteri, eneste grunnen måtte være ved behov for å kjøre langt med tilhenger, men da må batteristørrelse økes betraktelig.
Feks ved bruk av campingvogn. Men jeg tror ikke det skjer for min del. Kjører heller bobil på de lange turene da, klimamessig er det også mye bedre enn flyreiser.

geear

Miljøvennligheten i å ha en bobil for bruk to ganger i året kan vel diskuteres.. ;)

Øyvind.h

Gikk på en smell og bestilte en Kia Niro tidligere i dag. Regner med jeg tar den ut uansett og ser an hva jeg gjør med den. Fikk nr 52xx eller noe sånt. Er det teoretisk 5000+ nordmenn i kø før meg da? Leveranse sånn ca en gang før pensjonsalder?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. august 2018, klokken 19:47
Gikk på en smell og bestilte en Kia Niro tidligere i dag. Regner med jeg tar den ut uansett og ser an hva jeg gjør med den. Fikk nr 52xx eller noe sånt. Er det teoretisk 5000+ nordmenn i kø før meg da? Leveranse sånn ca en gang før pensjonsalder?

Ikke teorertisk...det ER 5000+ foran deg som alle har betalt 7777. Blir spennende å se hvor mange de klarer å levere i 2019

Einride

Faktisk tal på reservasjonar er sikkert litt lavare. Meinar å ha lest ein plass (Niro-gruppa på Facebook?) at det reservasjonsnummeret auka sjølv om ein avbraut reservasjonen i betalingstrinnet. Garantert ein del som har begynt på reservasjonen, men ikkje fullført betalingstrinnet av ulike grunnar.

Lars90

Sitat fra: Einride på tirsdag 07. august 2018, klokken 20:32
Faktisk tal på reservasjonar er sikkert litt lavare. Meinar å ha lest ein plass (Niro-gruppa på Facebook?) at det reservasjonsnummeret auka sjølv om ein avbraut reservasjonen i betalingstrinnet. Garantert ein del som har begynt på reservasjonen, men ikkje fullført betalingstrinnet av ulike grunnar.
Faktiske tall var vel ca 3000 i begynnelsen av juni ifølge en uttalelse til tu.no

borge

Det blir jo spennende å se når denne koreanske putekassen blir levert i mer enn et par hundre eksemplarer.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. august 2018, klokken 20:01
Ikke teorertisk...det ER 5000+ foran deg som alle har betalt 7777. Blir spennende å se hvor mange de klarer å levere i 2019
Nei, det er ikke 5000+ som har betalt 7777,-
Det er et løpenummer som genereres nytt, hver gang noen starter registrering. Alle som avbryter uten å betale har brukt et nummer.

Det var snakk om ca 3500 i slutten av juli,
https://www.dinside.no/motor/salget-av-kia-niro-electric-begynner/70049959/amp
På samme tid fikk man reservasjonsnummer rundt 4800, så 5200 se reelt maks 3900 eller noe rundt der, så kommer kanskje et ytterligere frafall i forbindelse med signering av kontrakt for faktisk bestilling.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på tirsdag 07. august 2018, klokken 19:39
Miljøvennligheten i å ha en bobil for bruk to ganger i året kan vel diskuteres.. ;)
Tja, jeg bruker bobilen som hytte, men holder feks ikke bobilen frostfri gjennom vinteren. Sesongen for bobilen er 1/1-31/12. Det blir mer enn to ganger i året. Har bare nå u ferien brukt den «to ganger»: først tre uker i sør Europa, så to uker i Norge. Neste helg blir det til fjells.
Gjennom vinteren er det skiturer og skirenn.
Det blir litt flere ganger enn to ganger i året, men det er mulig hyttene blir brukt to ganger i året?
Du kan jo ellers sjekke ut hvor store utslipp en weekend tur med fly genererer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA