Hovedmeny

Når skulle det komme mer info?

Startet av Bjoris, fredag 27. juli 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

lirekassa

Tipper det aldri har vært snakk om annet i første omgang.

Ahm

Hmm betyr dette at spesifikasjonene blir dårligere? Feks. kortere rekkevidde/ladefart/vekt/pris/innv. plass?

Bjoris

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 02. august 2018, klokken 13:39
M.a.o. de kjører på med samme taktikk de har kjørte på med Kia Soul.

Først kom

Leaf 24 ---> Soul 27

Leaf 30 ---> Soul 30

Det vi er på nå er:

Bolt 60 ---> Niro 64
Bolt 70 ---> Niro 74 (som er 17% høyere tetthet i NCM811 vs NCM622).

Det er bare flaks at Koreanerne er så konkurranse drevne på internmarked at vi får noen av godene på vår side av planeten.

Du får bare si ifra Bjoris hvis 350k blir for mye for deg, tar gjerne over reservasjons nummeret ditt, da flere jeg kjenner som ønsker tidligere nummer i Køen.

Hehe, jeg skal gi en lyd;) Tror nok vi bytter en stund uansett om prisen blir over 350 (jeg innser at det nok blir det inkl vinterhjul, men bør ikke være over 350 ex vinterhjul). Jeg er uhelbredelig i å bytte biler;) men det må være en pris jeg føler er fornuftig og ikke bare for å melke innovatørene...

Fagasstraps.com

Sitat fra: Ahm på torsdag 02. august 2018, klokken 20:00
Hmm betyr dette at spesifikasjonene blir dårligere? Feks. kortere rekkevidde/ladefart/vekt/pris/innv. plass?

Betyr bare at Niro kommer ut med 3-5 år gammel batteri teknologi. Og det viser seg kraftig når man sammenligner bilen mot TM3LR.

Niro med 64kW brutto kapasitet, mens TM3LR kommer med 80kW brutto til 450k neste år.
Realistisk rekkevidde på Niro er 385km, samme som Ampera-e. Mens TM3LR 2 hjulstrekk er i virkeligheten 537km.

Altså ingen koreaner eller japaner kommer i nærheten av 80kW innen de neste 4 årene.

Aqua

[/quote]
Altså ingen koreaner eller japaner kommer i nærheten av 80kW innen de neste 4 årene.
[/quote]

Hva er det som tilsier det?  Og hva er det som er sikker info om når M3 kommer?  Med den farten pengene renner ut av Tesla, skal det ikke veldig mye uforutsett til før dette bare blir en vår drøm.

lirekassa

Sitat fra: Fagasstraps.com på fredag 03. august 2018, klokken 11:46

Betyr bare at Niro kommer ut med 3-5 år gammel batteri teknologi. Og det viser seg kraftig når man sammenligner bilen mot TM3LR.

Niro med 64kW brutto kapasitet, mens TM3LR kommer med 80kW brutto til 450k neste år.
Realistisk rekkevidde på Niro er 385km, samme som Ampera-e. Mens TM3LR 2 hjulstrekk er i virkeligheten 537km.

Nå er det vel utenfor bilfabrikkenes kontroll om det kommer 80kWt i løpet av de neste fire årene eller ikke, all den tid de ikke står for produksjon av batteripakkene selv. Alt jeg har lest sier dessuten at 64kWt er netto-kapasitet for Niro og Kona, og for M3 LR er den 75kWt - men her må du gjerne motbevise meg. Hvor henter du tallene angående rekkevidde fra forresten? Hvis det du skriver stemmer, så må M3 ha mye bedre aerodynamikk enn nevnte koreanere, og det er nok mulig, men vil ikke vekt spille inn her også? Tror uansett ikke spriket vil være så stort. M3 er relativt mye større og tyngre, og i en annen prisklasse om ikke Kia kommer med en stor overraskelse i negativ retning.

Her er for øvrig mitt innlegg i annen fra tidligere angående batteripakke. Igjen, jeg har tilgode å se fra offisielt KIA-hold at bilene skulle leveres med NCM 811-celler.

Sitat fra: lirekassa på torsdag 21. juni 2018, klokken 10:42
Tror Kia også bruker batteripakker fra SK Innovation fra før, men hvorvidt LG eller SK klarer å levere NCM 811 er fortsatt tvilsomt. Basert på at Kona og Niro lanseres nesten samtidig, så har jeg begynt å få mine tvil.

Ahm

Sitat fra: Fagasstraps.com på fredag 03. august 2018, klokken 11:46

Hjelper ikke at TM3 har bedre batteri når man ikke får reservedeler eller service til den. Mer rekkevidde betyr heller ikke så mye når man har 400km+.

hma

Det eneste vi kan være helt sikre på er at den elbilen vi får kjøpt er teknologisk utkonkurrert senest 6mnd etter at den er ny ;)

Jeg er også spent på om min Niro EV kommer med NCM622 eller NCM811, men det viktigste er vel i grunn at det man kjøper byr på noe nytt og bedre sammenlignet med hva man har i dag.

Jeg har for tiden Leaf 2018 og den er jeg meget godt fornøyd med. Før Leafen hadde jeg Model S 85kWh i fire år. Nå har jeg faktisk begynt å tenke i de baner at jeg i grunn ikke har behov for noe særlig ekstra med rekkevidde og ladehastighet. I løpet av fire år med Tesla'n hadde jeg behov for batteriets fulle kapasitet kanskje 5 ganger tilsammen. På langtur brukte jeg stort sett 50% av kapasiteten, mens hjemme så lite som 25%.
40kWh Leaf lader jeg hjemme mellom 25% og 80%. På langtur lades den opp til 80%.
Om Niro leveres med de spesifikasjonene som Kia har opplyst, så har jeg neppe behov for stort mer, verken av ladefart og rekkevidde.
Vet det kan høres veldig konservativt ut, men kanskje er det flere som tenker likt?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

zbk

Har vært på tur Stavanger-Østlandet-Väneren-Stockholm-Oslo-Stavanger i sommer med Ampera-e. Det hadde selvfølgelig vært kjekt med enda raskere lading, men hverken rekkevidde eller ladefart opplevdes noen gang som begrensende.

Kapasiteten til Niro holder i massevis til alt jeg bruker bil til i alle fall. Håper bare at det kommer hengerfeste, så blir vi helelektriske fra ca nyttår? Kønummer litt etter hundre
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

lirekassa

Sitat fra: hma på fredag 03. august 2018, klokken 21:43
Det eneste vi kan være helt sikre på er at den elbilen vi får kjøpt er teknologisk utkonkurrert senest 6mnd etter at den er ny ;)

I samme segment? Hva får deg til å si det? Hvilken bil skulle det i så fall vært?

Thorbjørn Hellehaven

Jeg ser ikke noen grunn til at en ny elbil blir utkonkurrert etter 6 mnd. Jeg har hatt en e-Golf i 3 år uten at det har kommet noe revolusjonerende på den tida. Det har kommet modeller med større batteri, men de stiller ikke likt på pris og blir ikke direkte utkonkurert av den grunn. Det kommer hele tiden nye funksjoner, men det er mye som ikke alle bryr seg om å betale ekstra for.

Bjoris

Sitat fra: hma på fredag 03. august 2018, klokken 21:43

Jeg er også spent på om min Niro EV kommer med NCM622 eller NCM811, men det viktigste er vel i grunn at det man kjøper byr på noe nytt og bedre sammenlignet med hva man har i dag.

Jeg har for tiden Leaf 2018 og den er jeg meget godt fornøyd med. Før Leafen hadde jeg Model S 85kWh i fire år. Nå har jeg faktisk begynt å tenke i de baner at jeg i grunn ikke har behov for noe særlig ekstra med rekkevidde og ladehastighet. I løpet av fire år med Tesla'n hadde jeg behov for batteriets fulle kapasitet kanskje 5 ganger tilsammen. På langtur brukte jeg stort sett 50% av kapasiteten, mens hjemme så lite som 25%.
40kWh Leaf lader jeg hjemme mellom 25% og 80%. På langtur lades den opp til 80%.
Om Niro leveres med de spesifikasjonene som Kia har opplyst, så har jeg neppe behov for stort mer, verken av ladefart og rekkevidde.
Vet det kan høres veldig konservativt ut, men kanskje er det flere som tenker likt?

Helt enig, dette med rekkevidde er litt oppskrytt, vi kjørt feks vår nå solgte X60 til Kroatia. Det skulle være nermest umulig iflg «ekspertene» med X90/100, men i praksis gikk det helt fint med dagsetapper på 1000 km...

Niro for oss er egentlig bare for langturer, vi har også en Leaf 2.0 og den fungerer fint til alt annet enn type tur til Nord-Norge feks som jo skjer svært sjelden...

Når det snakkes om M3 så blir det feil å sammenligne LR med Niro, en må sammenligne basic M3 og den er det jo høyst usikkert når kommer, nettopp pga at det ikke svarer seg å levere den enda...

arthur

Rekkevidde er oppskrytt for noen, men ikke for alle vil jeg tro. En Kona gir meg for første gang muligheten til å kjøre en distanse jeg gjør svært regelmessig, cirka hver tredje uke uten å måtte stoppe noe sted, trolig selv ikke på vinteren, og det til en overkommelig (for meg akseptabel) pris. Kommer Niro'n med muøloghet for hengerfeste er det trolig siste gang jeg har en bensin/dieselbil og eneste spørsmålet som gjenstår blir da om jeg beholder Kona'n eller selger den igjen og bruker Miev'n til kortkjøring og Niro til langkjøring. Den enkeltes sitasjon, øsnker og behov avgjør vel hva som er den beste løsningen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bjoris

Sitat fra: arthur på lørdag 04. august 2018, klokken 12:18
Rekkevidde er oppskrytt for noen, men ikke for alle vil jeg tro. En Kona gir meg for første gang muligheten til å kjøre en distanse jeg gjør svært regelmessig, cirka hver tredje uke uten å måtte stoppe noe sted, trolig selv ikke på vinteren, og det til en overkommelig (for meg akseptabel) pris. Kommer Niro'n med muøloghet for hengerfeste er det trolig siste gang jeg har en bensin/dieselbil og eneste spørsmålet som gjenstår blir da om jeg beholder Kona'n eller selger den igjen og bruker Miev'n til kortkjøring og Niro til langkjøring. Den enkeltes sitasjon, øsnker og behov avgjør vel hva som er den beste løsningen?

Joda, klart mange trenger rekkevidde og det er stor forskjell i hvor
mye folk gidder å lade også. Noen vil stoppe der de ønsker å slippe å tenke på lading, da blir samtidig kravet til rekkevidde noe helt annet. Vi stopper mye når vi er på tur og for meg er det ikke noe pes å planlegge dette etter ladestasjoner...

Trond.m

Å stoppe for å lade på lengre turer ser jeg ikke som noe stort problem. Det er uforutsigbarheten om laderen virker eller ikke, og eventuell ladekø som irriterer. Fordelen med stort batteri er at man har større valgfrihet og kan kjøre til neste lader dersom det er kø eller tekniske problemer. Et problem med at stort batteri er at ladetiden blir lang. Det blir ikke veldig populært å lade en Niro til 80-90 % når når det er flere som venter på lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA