Hovedmeny

Når skulle det komme mer info?

Startet av Bjoris, fredag 27. juli 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

Bjoris

Kjedlig å vente, noen som har hørt ca når neste info kommer?

lynx

Ikke hørt siden de første 1000 på reservasjonslisten fikk velge farge, soltak m.v.
Noen som vet mer om når kontraktsinngåelse med lokal forhandler vil skje?

Thorbjørn Hellehaven

Har hørt september, men bare omtrentlig uten definert dato.

Zuexi

Enig. Begynner å bli utålmodig på mer informasjon.

Ble forespeilet priser i august/september, kontraktsignering i september og levering av første bilene i november.

Dette var siste del av juni.

Aqua

Hvis priser er forespeilet å foreligge august/september, er det vel noe tidlig å bli utålmodig 29. juli?

Zuexi

Sitat fra: Aqua på søndag 29. juli 2018, klokken 22:58
Hvis priser er forespeilet å foreligge august/september, er det vel noe tidlig å bli utålmodig 29. juli?
Vært utålmodig siden slutten av Juni jeg..

Cral

Bare å smøre seg med tålmodighet, jeg begynte å mase om info i november i fjor...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Fansypantsy

Dette er kanskje dårlig nyheter når det gjelder leveransetid. Var det ikke disse batteriene som Niro skulle leveres med:
https://pushevs.com/2018/07/29/sk-innovation-postpones-the-release-of-ev-ncm-811-battery-cells/



Sent from my iPhone using Tapatalk

Thorbjørn Hellehaven

Hva er det i Niro for koreansk marked nå? Kan vel ikke være 811, når de blir utsatt? Jeg gjetter at de har en pkan for å bytte til en annen celletype, og lanseringen blir omtrent som planlagt, men at det kanskje påvirker leveringstid utover på lista mer.

geear

Gjetter på samme celler som Kona leveres med. Syns det har vært ulogisk hele tiden at disse to bilene, fra merker som eier hverandre, med identisk størrelse på batteripakkene og nesten samtidig lansering, skal ha forskjellig oppbyggning på batteripakkene..

Olemann


Bilen må nok bygges om også om de går fra 811 til 622, gitt samme kapasitet.  Såvidt jeg husker er 622 kap. ca 175 mAh/g, mens den er ca 200 mAh/g for 811.  Altså vil batteriet veie en god del mer og fjæring, totalvekt etc må tilpasses. Tipper også kjøleteknologi er ulik, men den kan antagelig forenkles ved å gå tilbake til 622.

Venter heller 1/2 år lenger, og får bilen med 811 celler.

K.O

Sitat fra: Olemann på tirsdag 31. juli 2018, klokken 19:20

Bilen må nok bygges om også om de går fra 811 til 622, gitt samme kapasitet.  Såvidt jeg husker er 622 kap. ca 175 mAh/g, mens den er ca 200 mAh/g for 811.  Altså vil batteriet veie en god del mer og fjæring, totalvekt etc må tilpasses. Tipper også kjøleteknologi er ulik, men den kan antagelig forenkles ved å gå tilbake til 622.

Venter heller 1/2 år lenger, og får bilen med 811 celler.
Det er jo ikke sikkert at Niro i det hele tatt kommer med 811 nå...... Det vil alltid komme noe bedre, så for min del vil jeg ta den ut også med 622. Kønr under 1000.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


lirekassa

Sitat fra: gr på mandag 30. juli 2018, klokken 13:53
Gjetter på samme celler som Kona leveres med. Syns det har vært ulogisk hele tiden at disse to bilene, fra merker som eier hverandre, med identisk størrelse på batteripakkene og nesten samtidig lansering, skal ha forskjellig oppbyggning på batteripakkene..

Helt enig. Det har vel aldri kommet fra offisielt hold heller at de kommer med 811-celler? I så fall må noen gjerne poste link.

Fagasstraps.com

Bedritent med NCM622 i Niro.

https://insideevs.com/sk-innovation-postpones-ncm-811-batteries/

Da er det ikke rart Niro 64 veier 135kg mer enn Ampera-e.
http://www.kia.com/kr/vehicles/niro-ev/specification.html
http://www.chevrolet.co.kr/ev/boltev-specification.gm



https://www.youtube.com/watch?v=inAQNHKhcrA
Men det er jo positivt at Kona vs Tesla P90D kommer like fort fram da i det minste. Selv om Kona hittil bare lader 45 kW i timen. Og ville vært raskere å reise med hvis han kunne ladet på 70kW i timen slik at har gjort på laderen Fortum laderen i Nygårdskrysset i Ås.

https://www.youtube.com/watch?v=EdfXMdkUl9A

"We plan to use the NCM 811 battery to extend the distance of electric cars to more than 500km and to develop a battery with a mileage of 700km or more by 2020," said SK Innovation Battery Development Manager Lee
http://www.newspim.com/news/view/20171231000026

Fra samme artikkel så viser de til Ampera-e testing med NCM811 batterier som går 17% lenger enn NCM611 som er i dagens Ampera-e pakke.

Det jeg sitter igjen med er følelsen av at de har tatt til takke med NCM622 for masseproduksjon 2018 bare for å konkurrere mot Chevrolet Bolt i internmarkedet i Korea. Så vil Niro/Ceed antagligvis komme med 70kW pakke med NCM811 2020 / 2021. Enn så lenge produseres Sportage og Ceed i Slovakia. Så fremt de ikke flytter over mer produksjon.
https://bbj.hu/business/koreas-sk-innovation-breaks-ground-on-battery-plant_146636

Fagasstraps.com

#14
M.a.o. de kjører på med samme taktikk de har kjørte på med Kia Soul.

Først kom

Leaf 24 ---> Soul 27

Leaf 30 ---> Soul 30

Det vi er på nå er:

Bolt 60 ---> Niro 64
Bolt 70 ---> Niro 74 (som er 17% høyere tetthet i NCM811 vs NCM622).

Det er bare flaks at Koreanerne er så konkurranse drevne på internmarked at vi får noen av godene på vår side av planeten.

Du får bare si ifra Bjoris hvis 350k blir for mye for deg, tar gjerne over reservasjons nummeret ditt, da flere jeg kjenner som ønsker tidligere nummer i Køen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA