Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk

Startet av Kallagtunet, torsdag 06. oktober 2011, klokken 17:59

« forrige - neste »

daggad

SitatFikk du vite noe om levering ?

Nei. Bare at det ville bli før 1 april.. Men det virker som Nissan har lovet de mer info etter lanseringen 8 oktober.

Det hadde vært artig å vite hvor mange biler Nissan (de heter ikke Datsun lenger..) har fått bestillinger på i Norge nå. iMiev hadde de som mål å selge ca 500 av i år men tallet er vel allerede doblet tror jeg. Leaf kan fort selge like mye og mer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lars C. Krogenæs

Tror nok ikke det er etterspørselen, men hvor mange biler Nissani Japan sender til oss, som begrenser hvor mange som blir solgt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 30. september 2011, klokken 12:03
Tror nok ikke det er etterspørselen, men hvor mange biler Nissani Japan sender til oss, som begrenser hvor mange som blir solgt.

Lars

Jepp, salgssjefen i Nissan Norge sa vel at han kunne solgt 2000 biler på et blunk om de hadde hatt de på lager...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Nissan jobber vel med å få flere fabrikker oppe å gå. Det er vel underveis en i Tennessee, og da vil vel amerikanerne få sine derfra fremover. I England er det vel også på gang en fabrikk. Jeg er nå av den mening at det kanskje er greiest å få en ren japansk bil.

At de kunne solgt 2000 Leaf på et blunk høres litt suspekt ut spør du meg. At etterspørselen er større enn leveringsevnen en stund kan jeg forstå, men 2000 er SVÆRT mange biler i lille Norge.
Vi får i alle fall da uansett håpe de sender mest mulig biler hit for å kunne skryte av vanvittige salgstall og høye prosentandeler. Ikke minst vil dette igjen kunne få Norge til å fremstå som er foregangsland når det kommer til elbilisme.
Som jeg også sa til selgeren så har jeg aldri heller vært interressert i Nissan før denne bilen. Prøvde en Quasqai en gang men det er det nærmeste. Så Nissan vil kunne skaffe seg mange nye også fremtidige kunder.

Se også mot Apple. Når de kom med iPod og iPhone tok det helt av, og de er nå verdens mest verdifulle selskap. Jeg sier ikke at Nissan vil bli bilverdenens nye Apple, men vi kan se en fremtid der en eller et par av fabrikantene blir kjempestore og de andre vil dø rundt de. Og de som har satset på dette vil ha et klart forsprang.
Nissan Leaf kom vel i 2009. Vi er nå snart 3 år etter når den er det store nye her. Tenk hvilke biler de tester i Japan nå som vi vil se om en 3 års tid...
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Morbus_76


Selgeren hos Witro bil mente at antall registrerte biler i bestilling, altså solgte biler, ved utgangen av september ville ha betydning for antall biler som kommer til landet nå i starten. Han mente også at finanskrisen hadde redusert forventet salg i europa, slik at flere biler enn forventet ville ende opp i Norge.

Venter spent  :)
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

dragmore

hei! Ny på forumet, men tenkte det kanskje var på tide da jeg nå har bestilt en LEAF = RØD metallic ;) NR 15i køen i Kristiansand! ;)
Da er det bare hive opp solceller på taket ;)

mvh d
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

cra

Sitat fra: Ole C på fredag 30. september 2011, klokken 10:54
Vi får tipse SMP , slik at de skriver om denna bilen når vi har fått :-) . Jeg kan ikke forstå noe annet enn at Leaf og andre biler av den typen kommer til å ta av her på Sunnmøre ,  det er jo så mange som "pendler",  Sykkylven - Ålesund , Ålesund-Sykkylven, Skodje - Ålesund, Ulsteinvik-Ålesund, Ålesund - Ulsteinvik..... osv osv  Rekkevidde bør ikke være noe problem. De sparer titusenvis i året tipper jeg ( har ikke regna på det , jeg "pendler" ikke)

Jeg pendler selv Sykkylven - Ålesund, og det er litt å spare, ja. Jeg pendler ikke hver dag, men en jeg kjenner som gjør det sparer seg "røffly" 250kr/dag på det. En liten 50-lapp på Sykkylvsbrua, et par tiere på ferga (sikkert mer siden han kan ha månedskort; jeg bruker verdikort), 100-130kr i parkering, og 3-4 liter bensin om dagen (beskjedent estimat). I tillegg kommer andre besparelser i drivstoff og km på bensinbilen når man kan bruke elbilen til de andre ærendene hjemme også.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

Er det bare fylkesferger det er gratis å ha elbil på ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på fredag 30. september 2011, klokken 14:07
Er det bare fylkesferger det er gratis å ha elbil på ?

Det er vel de fergestrekningene som forbinder to løse ender av en riksvei, slik jeg har forstått det? Aursnes-Magerholm er i alle fall det, og så vidt jeg vet de fleste andre her i området også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joakim Sveli

Jeg har bestilt Datsun Leif på Brennes Auto i Særp. Er blitt fortalt at jeg er første i køen med bestilling av raud bil med solceller. Viktig tilbehør i Nordens St. Tropez (Moss). Startet bestillingsmaset første gang i vinter og bestillingen ble lagt inn med en gang det ble mulig. Har sagt at sort også er bra dersom det medfører raskere levering.
Kønr: ukjent
Leveringsdato: ukjent
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Elmo

Sitat fra: ElRey på fredag 30. september 2011, klokken 15:25
Jeg har bestilt Datsun Leif på Brennes Auto i Særp.

Håper for deg at du får en Nissan Leaf, og ikke en gammel Datsun Leif da ;D ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Primus

Knegg, flere som har bestilt Datsun... ;D
Vi venter på svart Datsun Leif bestilt august 2011 i Trondheim.
Kjører til daglig Primus versjon 3. Har kjørt mye Datsun Laurel 2,8 Diesel i gamle dager.
Gleder oss enormt, Statoil har nå over 1,50 NOK/ liter i fortjenestemargin....
Toyota Prius fra 2009
Nissan Leaf fra 2011
Trondheim

elektrolux

Sitat fra: dragmore på fredag 30. september 2011, klokken 13:48
hei! Ny på forumet, men tenkte det kanskje var på tide da jeg nå har bestilt en LEAF = RØD metallic ;) NR 15i køen i Kristiansand! ;)
Da er det bare hive opp solceller på taket ;)

mvh d

Velkommen på forumet, og lykke til med Ny Elbil. Du vil bli positivt overrasket over hvor bra den er.

Angående solcellene vil jeg sette det litt i perspektiv, bare i tilfelle du ikke helt forstår de fysiske dimensjonene.

Et solcellepanel oppå taket på en Leaf vil gi absolutt maks 1 kwh strøm/døgn. Det bruker leafen opp i løpet av 5 km eller 10 min.

Eller for å si det på en annen måte. Solcellene vil kunne gi maks 100W, mens leafens 80000W motor minst trenger 5000W for å drive bilen framover.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Joakim Sveli

Etter det jeg har sett av tekniske spesifikasjon for denne solcelleinstallasjonen så er de ikke koblet til høyspenningssystemet. De leverer kun 12V strøm til radio, klimaanlegg, vifter og navigasjon. Når sola steke bilen skal man da i teorien kunne få nok solenergi til å bidra til kjølingen eller kjøre lydanlegget alene med mindre du spiller veldig høyt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. oktober 2011, klokken 15:02
Sitat fra: dragmore på fredag 30. september 2011, klokken 13:48
hei! Ny på forumet, men tenkte det kanskje var på tide da jeg nå har bestilt en LEAF = RØD metallic ;) NR 15i køen i Kristiansand! ;)
Da er det bare hive opp solceller på taket ;)

mvh d

Velkommen på forumet, og lykke til med Ny Elbil. Du vil bli positivt overrasket over hvor bra den er.

Angående solcellene vil jeg sette det litt i perspektiv, bare i tilfelle du ikke helt forstår de fysiske dimensjonene.

Jeg antar han mente å hive opp solcellepaneler på taket hjemme til en grid-tie installasjon. Jeg vurderer det samme selv, men venter litt for å se hva som skjer ang. de grønne sertifikatene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA