Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. august 2021, klokken 20:33
Alt har med fart og jevn kjøring å gjøre. Vi ser alt fra 160-320Wh/km på vår.
Ja, jeg er nå ikke helt sikker på det, kan ikke skjønne at det er kun wattpedalen som virker inn her.
Vel kjører jeg ganske hardt til daglig, men har nå forsøkt å pine på langkjøring og jeg kommer sjelden under 21/22...

Om man skal følge trafikken som man ville gjort f.eks med en dieselbil, da klarer ikke min bil sånne tall på landeveiskjøring...(80-90-soner)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Tellus

I 20+ grader på landevei med maks 80 km/t vil jeg påstå det er klin umulig å komme over 20kWh/100 km. Vanskelig nok å komme over 19. Hvis du aldri har sett under 20 bør du kjøre en rundtur på landevei. Husk minst 15-20 mil.

Contango

Hvis dere begynte å rapportere forbruket ift ABRP estimatet og hvilken konstant som passer deres bil hadde disse diskusjonene hatt en mening og et innhold. Nå er det gresk og russisk i en ubrukelig kakofoni.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

OlaM

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 15. august 2021, klokken 20:52
Ja, jeg er nå ikke helt sikker på det, kan ikke skjønne at det er kun wattpedalen som virker inn her.
Vel kjører jeg ganske hardt til daglig, men har nå forsøkt å pine på langkjøring og jeg kommer sjelden under 21/22...

Om man skal følge trafikken som man ville gjort f.eks med en dieselbil, da klarer ikke min bil sånne tall på landeveiskjøring...(80-90-soner)

Forskjellen på 82-84 og 96-100 er veldig stor. Det virker ikke som det går så veldig mye ned når jeg ligger i 60-70 i lange strekk, så det er nok Reynolds-tall og kvadratisk økning av luftmotstand som begynner å gjøre seg gjeldene når man kommer opp i østlandske fartsgrenser.
'21 3LR

Maxwell_400

Sitat fra: OlaM på torsdag 26. august 2021, klokken 08:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 15. august 2021, klokken 20:52

Forskjellen på 82-84 og 96-100 er veldig stor. Det virker ikke som det går så veldig mye ned når jeg ligger i 60-70 i lange strekk, så det er nok Reynolds-tall og kvadratisk økning av luftmotstand som begynner å gjøre seg gjeldene når man kommer opp i østlandske fartsgrenser.

[attachment id=0 msg=998216]

Jeg kom fram til noe sånt, litt bedre under gode forhold (tørre veier, +20 grader), litt dårligere under dårlige forhold (våte veier, 0 grader).
Topografi og hvordan snittet kommer fram spiller også en stor rolle, en blanding av 0 og 150km/t er mye verre enn jevnt 75 km/t.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Takk! Den kurven gir absolutt mening og går også an å bruke som referanse.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Tellus

Vet ikke vekt hva jeg skal si om den kurven. Den er for konservativ hvis man tenker 20+ grader og CC satt til konstant hastighet (men når kjører man egentlig slik?). Den er sikkert en god referanse hvis man kjører på veier som stort sett har maks hastighet som følger x-akse .

Ansjosfilet

Sitat fra: OlaM på torsdag 26. august 2021, klokken 08:23

Tenker du på legendariske Burt Reynolds og forbruket ved tilsvarende kjørestil som hans i Smokey and the bandit?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 28. august 2021, klokken 13:13
Tenker du på legendariske Burt Reynolds og forbruket ved tilsvarende kjørestil som hans i Smokey and the bandit?
Han tenker nok mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Tellus

Jeg har hat Power Cruise Control (PCC) en stund, men kun benyttet den for å lese av batteritemperatur og batterispenning.

For et par dager siden forsøkte jeg for første gang turplanleggingsdelen i PCC. Ikke veldig lang tur. Blanding av landevei og motorvei. Da jeg først plottet inn turen estimerte PCC at jeg ville ha 19 kWh igjen ved ankomst. Fasit ble 21 kWh. Jeg hadde litt medvind samt 200 meter oppoverbakke. Estimatet fungerte ganske bra må jeg si. PCC var også ganske tidlig ute med å oppjustere estimatet. Hadde også lagt inn reisen i GPS til I-Pace. Etter det første 5 minuttene hvor estimatet bare er tull endte den opp med gjenstående 33%. Fasit ble 29%. Dette estimatet er litt treigere til å oppdatere seg.

Holdt stort sett fartsgrensene eller litt over. Skal fortsette å teste ut PCC mot GPS fremover. PCC bruker høydeforskjell i sin beregning. I tillegg tar den høyde for type hjul og antall personer/last i bilen. Utetemperatur er også med i beregningen så vidt jeg har forstått. Om den leser av værdata (vindstyrke og retning) fra nettet vet jeg ikke.

JPM

Kjørte tr.heim - hamar på onsdag. Hinsides forbruk oppdal - dombås. -3 grader, snø på veien og vind.
Det er med bilen full av unger på kveldstid, at jeg opplever det eneste jeg misliker med jaguaren: ELENDIG ladehastighet. 44kw levert på 1 time på ionity lader på dombås. Enda værre på circleK lillehammer på tur hjem. 24kw levert på BKK lader på 30 min på tur hjem.

Ser Tesla og Etron supe strøm og suse videre.

turfsurf

Sitat fra: JPM på søndag 17. oktober 2021, klokken 23:11
Det er med bilen full av unger på kveldstid, at jeg opplever det eneste jeg misliker med jaguaren: ELENDIG ladehastighet. 44kw levert på 1 time på ionity lader på dombås. Enda værre på circleK lillehammer på tur hjem. 24kw levert på BKK lader på 30 min på tur hjem.
Enig. Hadde de kommet med batteri med litt større kapasitet og høyere ladefart hadde jeg vurdert I-Pace igjen.

Men 44kW snitteffekt er lavt selv til I-Pace å være. Hva var start SOC, og var varmeapparat på mens du ladet? Husk at hvis klima er på under lading vil ikke batteriet varmes under lading. Det er døden for ladefart om vinteren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JPM

Hadde ca 15% på batteriet da jeg startet lading, bilen var avslått.  ::)

Tellus

Ja det var ikke rare ladehastigheten. Tipper du hadde et ganske kaldt batteri der. Kjørte du fra Trondheim med fullt oppvarmet batteri ?

JorgenM

Vi var i Sverige nå i høstferien. Etter 7 forsøk på Inity-laderen rett vest for Østersund startet endelig ladingen. Men den lå på 82kw hele tiden og det synes jeg er veldig bra.

Ellers er jeg veldig fornøyd med forbruket. Like over 20 med 22", våte veger og rundt 10 plussgrader.

Men på alle langturene våre har det vært store problemer med å starte lading. Det, og trangt baksete med 3 unger, gjør at vi trolig bytter ut bilen i løpet av 2022.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA