Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

turfsurf

Lånte en I-Pace i helgen. Kjørte ca 50 mil. En first edition med 22" felger, så høyt forbruk var forventet. Endte opp med 320-370Wh/km på hovedsakelig motorvei. Fikk og 320Wh/km på en 10 mils runde på landevei, der farten lå fra 70-100 ca, i regn og litt sludd. Fra Nordby senteret til ferga i Moss stod det 318Wh/km med 91km/t i snitt. Virker som om forbruket er noe høyere enn på vår X med 20". Med like store felger vil jeg tro de er ganske like, litt avhengig av fart og temperatur.

Ellers er vel dette en bil man bør vurdere opp mot S plassmessig og opplevelse av kupé og kjøremessig. X oppleves mye større. Barna lurte på om vi kunne bytte ut i3en mot denne :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Massevis av biler å sammenlikne med hvis du drar inn crossovere, altså sjangeren vi gjerne plasserer i pace i. Av biler i nær fremtid er da audi sportback og polestar 2 bedre alternativer enn tesla s som er en relativt gammel sedan. Da blir vel model y mye bedre og da hadde jeg gladelig ventet ett år såfremt jeg ikke fikk en 100d slengt etter meg (som faktisk skjer i disse dager)

Tellus

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:07
Lånte en I-Pace i helgen. Kjørte ca 50 mil. En first edition med 22" felger, så høyt forbruk var forventet. Endte opp med 320-370Wh/km på hovedsakelig motorvei. Fikk og 320Wh/km på en 10 mils runde på landevei, der farten lå fra 70-100 ca, i regn og litt sludd. Fra Nordby senteret til ferga i Moss stod det 318Wh/km med 91km/t i snitt. Virker som om forbruket er noe høyere enn på vår X med 20". Med like store felger vil jeg tro de er ganske like, litt avhengig av fart og temperatur.

Ellers er vel dette en bil man bør vurdere opp mot S plassmessig og opplevelse av kupé og kjøremessig. X oppleves mye større. Barna lurte på om vi kunne bytte ut i3en mot denne :)

Det var helt eksepsjonelt høyt forbruk må jeg si. 320 kWh/100 km på landevei 70-100 km/t er rundt 10kWh/100 km høyere enn det jeg får på min egen med 20 tommer. Nesten 50% høyere forbruk det. Virker helt sykt. Du fikk tall her som er rundt det folk får i 135 km/t på motorvei med 22 tommer.

Nesten så jeg har vondt for å tro det.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 09:20
Det var helt eksepsjonelt høyt forbruk må jeg si. 320 kWh/100 km på landevei 70-100 km/t er rundt 10kWh/100 km høyere enn det jeg får på min egen med 20 tommer. Nesten 50% høyere forbruk det. Virker helt sykt. Du fikk tall her som er rundt det folk får i 135 km/t på motorvei med 22 tommer.

Nesten så jeg har vondt for å tro det.
Du får jo tro det du vil. Jeg er egentlig ikke så veldig overrasket med det dårlige føret og 22", selv om det var litt i overkant. Det var jo heller ikke flat vei, gikk litt opp og ned (ikke store fjell, men heller ikke flatmark).

Vi hadde jo og ett forbruk på 370Wh/km fra Mosseferga til Nordby senteret. Det er vel litt over 5 mil motorvei, og 7-8km med 50-60 sone. Lå i 125 på motorveien, men mye vann på veien.

Edit: ser og at jeg husker litt feil, Nordby-Moss var 334Wh/km.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Chimp på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:40
Massevis av biler å sammenlikne med hvis du drar inn crossovere, altså sjangeren vi gjerne plasserer i pace i. Av biler i nær fremtid er da audi sportback og polestar 2 bedre alternativer enn tesla s som er en relativt gammel sedan. Da blir vel model y mye bedre og da hadde jeg gladelig ventet ett år såfremt jeg ikke fikk en 100d slengt etter meg (som faktisk skjer i disse dager)
Model S er ikke en sedan...

Chimp

coupe da. på deres nettside står det forøvrig
"Model S er designet fra bunnen av til å være den tryggeste og mest oppsiktsvekkende sedanen på veien. "
Så det hersker vel litt tvil rundt definisjoner, don't get caught up in the word.

turfsurf

Massevis av biler å sammenlikne med hvis du drar inn crossovere, altså sjangeren vi gjerne plasserer i pace i.
Nå tenker jeg mest på at I-Pace ofte blir sammenlignet med X, som egentlig ikke er sammenlignbar i det hele tatt. Å sette seg inn å kjøre disse to bilene oppleves helt forskjellig. X har en stor, åpen kupe, man setter seg inn i bilen, ikke ned, og hele familien sitter mere som i ett rom i ett hus.

I-Pace er helt tradisjonell her, og lik S, selv om begge er relativt rommelige. Man setter seg ned i bilen, kupeen ligger tett rundt deg. Man har 2,5 seter bak.

Ikke at det ene eller andre er bedre, bare forskjellig.

Derfor blir valg mellom X og I-Pace det samme som å velge mellom X og S, dvs man må bestemme seg for bilopplevelse. Når man så har gjort det kan man sammenligne de forskjellige modellene som er tilgjengelig. Pr nå er det kun S som gir tilsvarende opplevelse som I-Pace (kanskje etron og, men den er både høyere og større).

Chimp

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:42
Nå tenker jeg mest på at I-Pace ofte blir sammenlignet med X, som egentlig ikke er sammenlignbar i det hele tatt. Å sette seg inn å kjøre disse to bilene oppleves helt forskjellig. X har en stor, åpen kupe, man setter seg inn i bilen, ikke ned, og hele familien sitter mere som i ett rom i ett hus.

Der er vi enige. Model x og i pace er jo vidt forskjellige.

Tellus

S er en sedan/coupe. I-Pace er en CUV/SUV. e-Tron er en CUV/SUV. Model X er en også en CUV/SUV (jada den er noe større).

Det er slik bilene er markedsført og oppfattet av det store flertallet av motorjournalister. Tipper at over 90% av de som kjenner disse tre bilene oppfatter de på samme måte.

At du føler du setter deg like my ned i en i-pace som e Model-S virker rart. Kanskje du har model S setet stilt på maks høyde og I-Pace på lavest høyde. Ikke vet jeg. Hvis jeg hever Model-S setet så tipper jeg hodet mitt går i taket. Sist jeg satt i en Model-S var det ikke mye å gå på.

De to mest nærliggende kjennetegn som skiller CUV/SUV fra sedaner er at de har mer bakkeklaring og generelt er mer høyreiste.

At folk crosshopper det meste av det begrensede utvalget av elbiler er jeg enig i. For mitt vedkommende slo jeg tidlig fra meg Model-S (bakseteplass og komfort for ungene). Reserverte en Model-X som ville gitt meg tidlig levering. Dørene, ikke mulig å legge ned baksetene og utseende gjorde det uaktuelt å kjøpe den bilen.

Deretter reserverte jeg I-Pace og e-Tron og endte opp med I-Pace. Grunnen til at jeg i hele tatt tok en titt på Model-S var at det var den eneste elbilen med lang rekkevidde den gangen. Ønsket meg på ingen måte en sedan.

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:42
Massevis av biler å sammenlikne med hvis du drar inn crossovere, altså sjangeren vi gjerne plasserer i pace i.

I-Pace er helt tradisjonell her, og lik S, selv om begge er relativt rommelige. Man setter seg ned i bilen, kupeen ligger tett rundt deg. Man har 2,5 seter bak.

Ikke at det ene eller andre er bedre, bare forskjellig.

Derfor blir valg mellom X og I-Pace det samme som å velge mellom X og S, dvs man må bestemme seg for bilopplevelse. Når man så har gjort det kan man sammenligne de forskjellige modellene som er tilgjengelig. Pr nå er det kun S som gir tilsvarende opplevelse som I-Pace (kanskje etron og, men den er både høyere og større).
Enig i vurdering rundt innvendig størrelse. X er større innvendig, men også utvendig. I mine øyne er X en van mer enn en SUV.
I-pace er hele 30 cm kortere enn Model S. Det er ganske ok plass innvendig det tatt i betraktning.

Jeg er ikke enig at man setter seg ned i I-pace. Husk at den senker fjæringen automatisk ved parkering, dette er valgfritt. Med fjøring i høy må man neste hoppe ut, sånn var det aldri i S - da ble den mer "normal". Fronten er også høyere - S stoppet i knehøyde, I-pace sin snute er like høy som X.

Man sitter vesentlig høyere i trafikken i I-pace enn S. Siden gulvet er lavere/dypere enn Model S, det er "gravd ut" benplass, sitter man mer oppreist og får en mer normal og komfortabel benposisjon enn i S. Setet er altså høyere fra gulvet i I-pace.

Det som ikke er SUV på I-pace er at taket er lavere. Se X3 f.eks. 10 cm høyere. I-pace skråner raskere bakover og smalner sammen. Allikevel er det mye mer rom til hodet enn i Model S. Sedan tak - SUV fra vindu og ned. Ekte Crossover altså.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:01
Enig i vurdering rundt innvendig størrelse. X er større innvendig, men også utvendig. I mine øyne er X en van mer enn en SUV.
I-pace er hele 30 cm kortere enn Model S. Det er ganske ok plass innvendig det tatt i betraktning.

Jeg er ikke enig at man setter seg ned i I-pace. Husk at den senker fjæringen automatisk ved parkering, dette er valgfritt. Med fjøring i høy må man neste hoppe ut, sånn var det aldri i S - da ble den mer "normal". Fronten er også høyere - S stoppet i knehøyde, I-pace sin snute er like høy som X.

Man sitter vesentlig høyere i trafikken i I-pace enn S. Siden gulvet er lavere/dypere enn Model S, det er "gravd ut" benplass, sitter man mer oppreist og får en mer normal og komfortabel benposisjon enn i S. Setet er altså høyere fra gulvet i I-pace.

Det som ikke er SUV på I-pace er at taket er lavere. Se X3 f.eks. 10 cm høyere. I-pace skråner raskere bakover og smalner sammen. Allikevel er det mye mer rom til hodet enn i Model S. Sedan tak - SUV fra vindu og ned. Ekte Crossover altså.
Jeg tenker mest på X som en SUV/MPV crossover. Van er noe helt annet.

Kan hende det var senkingen som gjorde at den ble veldig gå opp av / ned i, det var ihvertfall en helt klar opplevelse. Opplevde dog ikke at man satt høyt. Føltes mere som en sedan enn en SUV.

Cab forward designet gjorde dog at bilen føltes veldig smidig å kjøre samtidig som du sier at plassen innvendig opplevdes bra. Men det har dog blitt ofret litt bagasjeplass.

Alt i alt en veldig bra Crossover design, skjønner godt at denne finner sin kjøpergruppe.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:51
S er en sedan/coupe. I-Pace er en CUV/SUV. e-Tron er en CUV/SUV. Model X er en også en CUV/SUV (jada den er noe større).
Er ikke bare størrelsen som er forskjellig. Som Daktari nevner, takhøyden (eller egentlig vinduene) er mye lavere i.f.h.t. resten av bilen på I-Pace enn X. Dette gjør at I-Pace har mye mere opplevelsen av sedan (kupemessig) enn det X har, som heller mere mot typisk MPV.

JorgenM

Anyway...

Blir spennende å se forbruket på i-Pace nå som våren kommer og vegene blir tørre igjen.
Det er litt mer interessant enn hvilken klasse en bil fra et annet merke er :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. mars 2019, klokken 13:17
Blir spennende å se forbruket på i-Pace nå som våren kommer og vegene blir tørre igjen.
Det er litt mer interessant enn hvilken klasse en bil fra et annet merke er :)
Beklager, var ikke meningen å avspore. Ja, blir spennende å se sommer rekkevidden.

Løytnanten

Tellus - hva var/er argumentene dine for å velge I-Pace fremfor e-tron? Bare så jeg har argumentasjonen klar for å forvare mitt valg av I-Pace :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA