Hovedmeny

Reservasjon I.D.

Startet av HelectriC, tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:06

« forrige - neste »

chargedup

Jeg prøvde legge inn forhåndsbesilling på releasedag fra 13.20 fram til 18.00 uten hell. Fikk lagt inn kortdetaljer og betalt (reservert på kortet) 5 ganger, men ingen reservasjon ble registrert. La inn på nytt 23.30 og fikk da nummer 157X. Jeg hadde litt interesse for bilen, men valgte og trekke meg med en gang, da jeg fikk så høyt nummer pga feil på siden deres. 1500 foran meg er lenge å vente hvis de er på Kia/Hyundai utleveringstakt, men hvis de kjører Model 3 utleveringstakt er det i mine øyne ikke vits å stå i kø i det hele tatt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Gnist

Sitat fra: chargedup på fredag 10. mai 2019, klokken 10:52
1500 foran meg er lenge å vente hvis de er på Kia/Hyundai utleveringstakt, men hvis de kjører Model 3 utleveringstakt er det i mine øyne ikke vits å stå i kø i det hele tatt.

Ingen tvil om at det blir høy utleveringstakt når de først kommer i gang. På første produksjonslinje i Zwickau skal VW etter eget utsagn kunne lage 1500 biler per dag.

Dersom levering først blir sommeren 2020 og det deretter blir "normal" leveringstid, så er eneste grunn til å skrive kontrakt i september 2019 dersom det er slik at 1st bilene er spesielt lavt priset i forhold til konfigurasjon. Dessverre får vi nok ikke vite prisene som gjelder fra høsten 2020 før tidligst sommeren 2020.

Generelt tror jeg at prisene i Europa på ID.3 og andre elektriske biler rettet mot massemarkedet skal ned i årene fremover. Det er først når det gir økonomisk mening at folk kjøper el-bil. Slik vi har sett i Norge.

erikho

Leveringstakten av ID vil bli langt bedre enn Kona/eNiro etc, ettersom VW gruppen maa levere rundt 500k elbiler i 2020 for å unngå CO2 avgifter. Selskapet snakker om minst 100,000 VW ID.3 i Europa i 2020. De kan ikke levere biler i tyskland før mai grunnet endringer i avtalene med sine forhandlere. Tror uansett det er veldig lurt å ha reservasjon ettersom det er en mulighet for momsendring i 2021, og da blir det fort trangt i døren. Worst case bare avbestiller man. 10000 kroner i 1 år er jo ikke mer enn 150-200 kroner i tapte renter.

Gnist

Sitat fra: erikho på fredag 10. mai 2019, klokken 11:38
10000 kroner i 1 år er jo ikke mer enn 150-200 kroner i tapte renter.

Møller vil vi skal skrive kontrakt i september i år. Er jeg ganske sikker på.

Momsendringene kommer til å komme gradvis.

Målet om ikke salg av fosilbiler fra 2025 er umulig å nå med noe i nærheten av full moms på el-biler slik produsentene priser dem i dag. 

Chimp

Sitat fra: Gnist på fredag 10. mai 2019, klokken 11:27
Dersom levering først blir sommeren 2020 og det deretter blir "normal" leveringstid, så er eneste grunn til å skrive kontrakt i september 2019 dersom det er slik at 1st bilene er spesielt lavt priset i forhold til konfigurasjon. Dessverre får vi nok ikke vite prisene som gjelder fra høsten 2020 før tidligst sommeren 2020.

Møller har sagt 1st edition selges med rabatt

erikho

Sitat fra: Chimp på fredag 10. mai 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Gnist på fredag 10. mai 2019, klokken 11:27

Møller har sagt 1st edition selges med rabatt

Dette er bare tull. VW har sagt at vanlig 420km versjon vil bli billigere enn VW ID.3 1st, ettersom den inneholder mye utstyr.

Gnist

@Chimp og @erikho: Har dere kilder til dette? For eksempel sitater i artikler på nett eller tekst på nettsidene til Møller.

Spajderman

"Kopperud hos importør Møller presiserer imidlertid at 1st-versjonen vil komme med masse utstyr og ha en klar prisfordel sammenliknet med om du skulle utstyre en «vanlig» ID.3 med samme utstyr når den vanlige bestillingen åpner."

Sitat fra artikkel på tek.no, så det er vel ikke akkurat "bare tull"...

Gnist

Sitat fra: Spajderman på fredag 10. mai 2019, klokken 14:27
"Kopperud hos importør Møller presiserer imidlertid at 1st-versjonen vil komme med masse utstyr og ha en klar prisfordel sammenliknet med om du skulle utstyre en «vanlig» ID.3 med samme utstyr når den vanlige bestillingen åpner."

Sitat fra artikkel på tek.no, så det er vel ikke akkurat "bare tull"...

https://www.tek.no/artikler/11-sporsmal-og-noen-svar-om-volkswagens-nye-elbil/464848

Både @Chimp og @erikho kan ha rett i det de sier.

En ID3 med 48 kWh batteri og uten oppgraderinger kjøpt høsten 2020 kan godt tenkes å koste mindre enn den rimeligste 1st versjonen. Dette er ikke i konflikt med det Kopperud er sitert på.

Chimp

Er derfra jeg hentet mitt utsagn ja :+1:

daktari

Sitat fra: erikho på fredag 10. mai 2019, klokken 11:38
Leveringstakten av ID vil bli langt bedre enn Kona/eNiro etc, ettersom VW gruppen maa levere rundt 500k elbiler i 2020 for å unngå CO2 avgifter. Selskapet snakker om minst 100,000 VW ID.3 i Europa i 2020. De kan ikke levere biler i tyskland før mai grunnet endringer i avtalene med sine forhandlere. Tror uansett det er veldig lurt å ha reservasjon ettersom det er en mulighet for momsendring i 2021, og da blir det fort trangt i døren. Worst case bare avbestiller man. 10000 kroner i 1 år er jo ikke mer enn 150-200 kroner i tapte renter.
Dette er jo feil.

De sier eksplisitt 30.000 ID3 1st edition første året, levering fra sommeren 2020.
Så kommer billig varianten med 45 kWh i salg senhøstes 2020, dvs selges fra november.
Merk: intet om levering senhøstes.

Så kan man tolke dette med stort håp om at VW crasher elbilmarkedet eller være realistisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Uansett om 1 st Special Edition blir billigere eller dyrere enn de som kommer senere, så kan ingen ta fra de heldige kundene gratis lading i et år. :+1:

Kopi fra nyheten:

1st Special Edition-kunder får i tillegg ett års gratis hurtiglading, inntil 2000 kWh. Dette skal gjelde i det Volkswagen-eide Ionity-nettverket, i tillegg til utvalgte ladepunkter som er tilkoblet Volkswagens We Charge-app.

https://www.tek.no/artikler/volkswagen-apner-forhandsbestilling-av-id-3-varsler-420-kilometer-rekkevidde/464719

e-curious

VW har nylig inngått samarbeid Clever i Danmark.  Dersom dette betyr at Celver blir med i we-charge, så kan nok de 2000 kWh være mer verdt en 3000.  Lading med SMS koster ca 11,50 NOK pr kWh

Trond.m

Sitat fra: e-curious på fredag 10. mai 2019, klokken 22:22
VW har nylig inngått samarbeid Clever i Danmark.  Dersom dette betyr at Celver blir med i we-charge, så kan nok de 2000 kWh være mer verdt en 3000.  Lading med SMS koster ca 11,50 NOK pr kWh
gratis ubegrenset lading i et år vil vel føre til at mange prioriterer hurtiglading framfor hjemmelading det første året. Høres ut som en dårlig ide, og det burde heller være en saldo for hurtiglading som varer eksempelvis 3 år.  Ladingen er uansett ikke gratis, men lagt til prisen også for de som ikke har behov for det.

HelectriC

Sitat fra: e-curious på fredag 10. mai 2019, klokken 22:22

Hallo i luken?! Det betyr da ca 23kr per mil eller omregnet i fossilterminologi og forbruk på 0,7l per mil en bensinpris på 32kr per liter. Hvor er demonstrasjonene??? Gule vester???
ioniq 5

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA