Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av Linnea, onsdag 05. oktober 2011, klokken 10:31

« forrige - neste »

Linnea

Hentet Saxoen fra verksted i dag, etter vannfylling og vedlikeholdslading. Energimeteret stod merkelig nok bare på 70% da jeg startet, men han ene som har kompetanse på electrique hadde gått hjem for dagen, og jeg måtte ha bilen, så jeg kjørte uten flere spørsmål. Tok det veldig pent, ettersom ladelampe for tiden tenner på 50%, og jeg ikke ønsker ytterligere ødeleggelser. Bilen lugget/nappet veldig over en liten distanse (200 m?) på flat mark. Skikkelig "discokjøring". Turen til nærmeste ladestolpe gikk normalt, og da jeg kjørte hjem etter en klatting til 90% oppførte den seg også helt normalt. Lugging har forekommet tidligere, både på fullt batteri og på lavere kapasitet, men aldri så uttalt som i dag. Hva er årsaken til luggingen? Er den "farlig"? Kan verkstedet virkelig ha vedlikeholdsladet når meteret stod på 70% ved oppstart?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Boogie

Det er ingenting som tyder på at de har gjennomført en vedlikeholdslading dersom de har 70% på kapasitetsmetret.
Den skal vise 100%
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Enig med Boogie !
Og hvis de virkelig har fyllt vann etter at ladingen har stoppet på 70% så er det ille. Batteriluten vil da bli utvannet fordi overskuddsvann med lut vil renne over ved senere full-ladinger.

Men jeg kan ikke se at kenguruoppførselen har noe med dette å gjøre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

hvis du kører med moderat speeder tryk så hugger den formodentligt ikke !

og hvis du så presser den lige over det grønne felt så hugger den


er det tilfældet ? !!!  så er det udelukkende motorkullene som det er galt med !

Linnea

Sitat fra: JCBX på lørdag 17. september 2011, klokken 11:01
hvis du kører med moderat speeder tryk så hugger den formodentligt ikke !

og hvis du så presser den lige over det grønne felt så hugger den


er det tilfældet ? !!!  så er det udelukkende motorkullene som det er galt med !

Den hogg mens jeg kjørte pent på grønt, med god margin opp til gult. Fikk sjekket børstene for bare noen mnd siden, nettopp pga av huggingen. Verkstedet ville ikke skifte dem, for de mente de så helt fine ut.

De gangene det har skjedd har det vært rimelig rett etter oppstart, innen minutter, eller når det nærmer seg ladelampe. Som regel små, knapt merkbare rykk over en liten strekning
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Elmo

Sitat fra: Linnea på lørdag 17. september 2011, klokken 14:46
Fikk sjekket børstene for bare noen mnd siden, nettopp pga av huggingen. Verkstedet ville ikke skifte dem, for de mente de så helt fine ut.

I sommer så jeg på en PSA med LITT luggeproblemer, som også like før hadde fått sjekket børstene på verksted. Børstene på den var så slitt at jeg iallefall ikke hadde kjørt mere med dem og bilen ble bra etter at jeg byttet børstene. (vet ikke om :) eller :( passer best her)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#6
Hvis du ikke klarer å sjekke børstene selv, så ta en tur til Valdemar (eller er det Vaiciunas?) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3813.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

prøv at køre en tur i gult felt med enkelte ture op i rødt felt

og se om ikke det tager til med fejl


og gør det , SÅ ER DET kullene !


Linnea

Sitat fra: JCBX på lørdag 17. september 2011, klokken 18:57
prøv at køre en tur i gult felt med enkelte ture op i rødt felt

og se om ikke det tager til med fejl


og gør det , SÅ ER DET kullene !



Jeg vet ikke om jeg tør kjøre på rødt. For en tid tilbake begynte ladelampen å lyse på 50%. Dette skjedde i etterkant av et par episoder med en plutselig og kraftig lukt av svidd metall i bilen. Det skjedde ingenting forut for lukten, ingen lyd, ingen rykk, ingenting, men lukten var såpass spesiell at jeg lurte på om det kunne være noe med batteriene. Jeg har egentlig aldri kjent lukten av hverken nikkel eller cadmium, men antok at de kunne være en kilde til lukten, da jeg ikke klarte komme på noe annet som kunne avgi en slik lukt. Verkstedet så i anledningen over børster (jeg nevnte luggingen) og sjekket batteriene for feilmeldinger, men fant ingenting. Det var etter dette at ladelampa begynte å lyse ved 50%. Jeg antok at det var et eller flere batterier som var gått. Snakket med en her på forumet (husker ikke nick i farta) og kom frem til at ladelampen også kunne komme av memory-effekt, da jeg av praktiske årsaker nesten alltid setter bilen til lading ved 50%. Noen av de originale batteriene er erstattet, og jeg fikk beskjed fra selger om å ikke kjøre bilen under 30% for å unngå reversering av enkelte blokker. Derfor lading ved 50%. Jeg har nå forsiktig forsøkt å fjerne evt memory-effekt ved å la bilen stå med lysene og vifta på i noen timer etter å først ha kjørt den ned til ladelampen lyser. Ved første, andre og tredje forsøk ble det ingen endring i kjørelengde før ladelampe begynte å lyse, men nå ikveld kunne jeg kjøre ned til 35% uten ladelampe, turte ikke tøye strikken og parkerte på 35 % med lys og vifte på. Da jeg et par timer senere gikk ned for å skru av lys og vifte stod meteret på 20%, uten ladelampe. Memory-effekt borte? *håp*

Det forklarer dog ikke luggingen eller lukten. Jeg lurer på om lukten kan ha kommet fra noe i sammenheng med webastoen? ..for den stod på begge gangene lukten opptrådte, og det var ved begge anledninger en stund siden den hadde vært i bruk.

Med kjennskap til historien, bør jeg tørre å kjøre bilen på rødt for å teste børstene, eller skal jeg bare bytte dem og håpe det går over? Det er litt billigere med børster enn batterier..
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA