Nissan Leaf 1.gen - godt kjøp?

Startet av Lochlite, tirsdag 10. juli 2018, klokken 22:12

« forrige - neste »

Lochlite

Hei

Jeg har sett litt på denne og lurer på å slå til, men vil gjerne ha noen råd fra dere.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124205243

Har funnet ut at det er en 1.gen, importert fra Frankrike av firma i Oslo, kjørt 20.000 i Frankrike, resten i Norge.

Burde jeg heller finne meg en 2.gen, eller er dette et ok kjøp?

Takker for alle tips.

Mr.Elliot

Ut fra bildene trenger bilen hvertfall nye bremseskiver og klosser bak...
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Lochlite

Godt observert. Hva er pris for å bytte slikt på verksted?

Men hvordan er denne priset til å være en 1.gen? Har jo gått veldig kort, men usikker på om det er en fordel eller ulempe?

lxm

Den mangler en batteristrek. Jeg synes den er for dyr!
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Lochlite

Hva mener dere akseptabel pris på denne er da? Er det verdt å prute litt eller bør man bare se etter en annen nyere?

lxm

Finn en som har alle 12 batteristrekene! Du kan få kjøpe min Tekna 2014 for 130.000 men du kan ikke overta den før 23.august.
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Trekkoppbil

Når batteriene er 6 år gamle, så har det allt å si hvordan bilen er holdt.

• Batterier i varme klima kan eldres 4 ganger fortere enn batterier i kjølige klima: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=10338
  • Lader man til 100%, så vil batteriet leve halvparten så mange sykluser som når man lader til 80%. Batterier som klattlades mellom 80% og 100% flere ganger daglig vil leve kortere enn de som kjøres langt ned, før man lader opp.
  • Det sies at høye oppladinger og djupe utladinger sliter lithiumceller, men arbeidsområdet i mellom sliter ikke så mye.
  • Treige ladesykluser vil tydeligvis daukjøre batteriet, men det kan ta seg opp igjen om man kjører det litt hardt. Det er uvisst åssen dette fungerer.
Mange av de tidlige Leaf-brukerene var forsiktige med bilene sine. Parkering i en sval garasjekjeller på 0-20 Celcisus kan ha mye å si, og begrensning av lading til 80% når man ikke trenger mer, er også viktig.

Batteriene som er produsert fram til mars 13, ser ikke ut til å tåle høye temperaturer bra. Det sies at 2011- og 2012-modellene mista noe kapasitet ved en sw-oppgradering en gang, mens de som har fått nye batterier i etterkant ligger gjerne over 21,5 kwt.

2013-modellen skal ha mindre forbruk og den har mer ekstrautstyr tilgjengelig som skinnseter, arroundview, 6kw likeretter og Bose lydanlegg, men bilen er treig med dårlig dreimoment.  2012-modellen var nok en dyrere bil, og den kan være mer morsom å kjøre på småturer, men man kommer ikke så langt. Det er en smakssak hva man liker.

Vær skeptisk til 2012-modeller som annonserers som 2013-modeller på Finn, og som prises til 50 000kr over andre 2012-modeller. Tekna 14 kan være et betydlig bedre kjøp. 

Lochlite

Takk for gode og utfyllende svar.
Har avskrevet 2012 modellen.

Ser nå på en teka 2014, men den har gått 105000km ca, burde jeg styre unna eller bare skaffe meg en odb2 sak og sjekke med leafspy?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA