Joystick for å styre to motorer

Startet av Go-carter, onsdag 14. september 2011, klokken 11:59

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Designer et prosjekt på skolen, der jeg har tenkt å bruke to stk. elektriske båtmotorer, for fremdrift på en båt. Disse kommer jo ferdige fra forhandler, med potmeter og motorkontroller innebygd. Det jeg vil ha er da en joystick hvor fremover er begge motorer frem, bakover er begge bak, høyre er venstre motor frem, og høyre motor reversert, og visa versa.

Er dette noe som er mulig ved å demontere pot-meterne i de originale påhengsmotorene, eller må det lages en egen kontroller? Har sitti og tegna litt på dette, men eneste måten jeg får det til å "gå opp" er ved bruk av wire mellom joystick og potmeter, og det er litt for usikker løsning...  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

happcontrols.com har mange fine analoge joystikker. Alternativt kan du kanskje sjekke opp arduino; det er en veldig snerten microkontroller som du kanskje kan bruke som mellomledd, i verste fall som servokontroller mot originalt potmeter i motorens kontroller?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Hvorfor MÅ du ha en joystick?

To spaker ved siden av hverandre er ikke unormal konfigurasjon på hverken båter eller f.eks. gravemaskiner. Enkelt og funksjonelt, men kanskje ikke like fancy. :)

Keep it simple...

Chris.

Go-carter

VELDIG godt poeng :D Tror nok det er det jeg går for, til slutt. Selv om det er mindre å holde styr på én joystick, så tror jeg funksjon er enklere og mindre vedlikeholdskrevende med to stk.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

nofuelno

Du kan jo se hvordan Infinyte har løst det i sin båt med 2 elmotorer, 1 joystick og controller fra Lenco.

http://nofuel.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=106&Itemid=213
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Lunde

Om du snakker båt er min erfaring og sikkert alle andres at hver motor har sin spak .
Ikke så uvanlig at man ønsker å manøvrere sideveis og da er en forover og den andre bakover et godt utgangspunkt om man har faste akslinger med propell foran rorflatene ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

hens

Jeg har en mistanke om at retningsvenderen på disse motorene kan bli problemet.
Når gasshåndtaket vris forover kobles strømretningen en vei, og omvendt ved reversering. Denne funksjonen må løses med to dobbeltvirkende releer for hver motor, -styrt av joystic'en
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: Go-carter på onsdag 14. september 2011, klokken 11:59
Hei,

Designer et prosjekt på skolen, der jeg har tenkt å bruke to stk. elektriske båtmotorer, for fremdrift på en båt. Disse kommer jo ferdige fra forhandler, med potmeter og motorkontroller innebygd. Det jeg vil ha er da en joystick hvor fremover er begge motorer frem, bakover er begge bak, høyre er venstre motor frem, og høyre motor reversert, og visa versa.

Er dette noe som er mulig ved å demontere pot-meterne i de originale påhengsmotorene, eller må det lages en egen kontroller? Har sitti og tegna litt på dette, men eneste måten jeg får det til å "gå opp" er ved bruk av wire mellom joystick og potmeter, og det er litt for usikker løsning...  ???
Hvilke controllere bruker du? Husk at elektriske påhengsmotorer ofte bruker separate viklinger i motoren for å forandre hastigheten, og ikke en elektrisk motorstyring. Dersom du skal bruke "standard" PWM controllere så kan du løse denne oppgaven med å konstruere en krets som føler på joystikkens spenning og dermed gir besked til retningskontaktorene.
Industrielle Joystik kan også leverses md mikrobrytere som  kan brukes til å retningsbestemmelse.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA