Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Th!nk fortsatt på leting etter batterier

Startet av pae_ev, torsdag 25. oktober 2007, klokken 09:01

« forrige - neste »

pae_ev

Hei,

kjenner noen til lovverket rundt dette med å få registrert/godkjent en elbil som man velger å konverte selv? Ser fra side i Usa at dette er 'relativt' vanlig, og leker da med tanken på å sette i gang selv. Hvilken forskrift/lovtekst er relevant og finnes det eksempler på slike konverteringsprosjekter i Norge?

Mvh
Paul A Enger

bosonic

Det er en egen tråd her på forumet for Konvertering til elektrisk
men du må skrive 5 innlegg for at denne tråden skal bli synlig for deg.
Det har i den siste tiden vært en del spørsmål i andre tråder her på forumet om samme temaet, og jeg har også fått noen PM'er om temaet.
Jeg er en ivrig "konverteringstilhenger" og har studert temaet i mange år og syns det er rart at det ikke er flere nordmenn som bygger sine egne elbiler.

Denne Peugeot'en er konvertert i Norge og er en utrolig artig bil å kjøre.
http://www.austinev.org/evalbum/632   
"andreash" her på forumet kjøpte bilen tidligere i år av en kompis av meg.

Med en egenkonvertert bil vil en få en enkel og pålitelig elbil uten alle de problemene som f eks Think, Peugeot og Citroen eiere sliter med.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Det var som !....

Efter 5 inlägg så uppenbarade sig helt plötsligt fler trådar i forumet.
Har väl aldrig varit med om något liknande.

Kanske något att tipsa om i beskrivelse för hur forumet brukas - att det är uppbyggt i hierarkier efter hur aktiv man är, eller ?
Är det sådan att det kommer fram ännu fler trådar efter 100 inlägg ?

Nu kan jag i vart fall läsa tråden jag ville läsa hoppas jag...
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Ken

#8
Alle info i advansert batteri og lading og advansert teknikk er falsk. Riktig info få man etter 1000 innlegg ;D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Hehe - det hadde jo vært morsomt, men det er neppe et godt svar   ;)

Tror hensikten var at folk som stort sett er inne på forumet her for å orientere seg litt om elbil ikke skal bli vettskremt av alt det "avanserte" stoffet som står her. Vet ikke helt om jeg synes dette er måten å gjøre det på  - blir liksom litt sensuraktig, men samtidig skjønner jeg poenget. For folk flest, er jo Elbil relativt enkelt å eie bare man lærer alt som går på vettug kjøring og vedlikehold. Blir det først noe feil med bilen, vil jeg tro 90% av elbileierne uansett strekker hendene i været og lar fagfolk ta seg av sakene. Med dette som bakgrunn, kan jeg forstå at man ikke trenger å lese alt her før man har vist seg som mer enn gjennomsnittlig interessert.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hens

Mye av diskusjonene her er egnet til å skremme vekk potensielle kjøpere.
Så det er nok ikke så dumt at ikke alle som stikker innom får se alt.

Dessuten, er en interessert, er det fort gjort å komme opp i 5 innlegg.

Jeg ser ikke problemet.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Patriq Backlund

Nu förstår jag ingenting.
Skriver folk inlägg här på forumet för att skrämma folk !?

Jag trodde detta var ett forum för intresserade av bilar med elmotor ?

Eller menar du att man blir skrämd av verkligheten; för det är väl aspekter, och konklutioner av verkligheten man kommer med i forumet?

Och om någon blir skrämd av att man talar om hur ting förhåller sig, så kan de väl lika gärna bli skrämd av brunosten på skivan om morgonen - eller ?
Och forumet är väl inte för dem som blir skrämd av att man säger att 'a är a', utan för dem som har ett intresse att diskutera ?

;)

Ser fram emot givande inlägg här på forumet !
:) ;D
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

ilmarw

Poenget er vel at potensielle elbileiere ikke skal tro at man skal måtte ha doktorgrad i teknologi, slik noen av diskusjonene under Avansert kan gi inntrykk av.

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

#13
Sitat fra: ilmarw på tirsdag 12. februar 2008, klokken 08:11
Poenget er vel at potensielle elbileiere ikke skal tro at man skal måtte ha doktorgrad i teknologi, slik noen av diskusjonene under Avansert kan gi inntrykk av.

ilmar

Der finnes jo mengder av info som forumgjestene kan meske seg med før de snuser på de avanserte temaene ;)

jeg mener at også de avanserte temaene skulle vært åpne for alle
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Jeg er enig med bosonic; informasjonen burde være tilgjengelig for alle. Jeg tror ikke elbil-eiere er dummere enn andre bileiere (kanskje tvert imot? ;) ). De fleste skjønner nok at å skifte batterier eller motor er noe man overlater til dem med peiling, på samme måte som man gjerne overlater de fleste reparasjoner av en vanlig bil til fagfolk. I alle fall hvis man ikke vet hva man driver med.

For min del begrenset mekaniker-eskapadene seg til oljeskift og bytte av eksosanlegg intil jeg fikk meg el-bil og kom over dette forumet. Her har jeg funnet hjelp og støtte til å våge å ta et par steg til. På thinken har jeg nå skiftet bremseklosser selv, samt byttet ut ladekontakten i panseret. Jeg har også "modifisert" området rundt ladekontakten slik at det tåler mer enn det gjorde før.

Jeg ser fram til å strekke det enda lenger, selv om jeg ikke har noen konkrete planer for noen reparasjoner e.l. i øyeblikket.

Og når det gjelder tilgang på informasjon; jeg synes det skal være fritt tilgjengelig for alle. Jeg er selv ofte borti at jeg bare skal ha tak i en liten bit med teknisk informasjon, og da er det irriterende å finne den innelåst, slik at jeg må registrere meg for å få tak i den. At jeg må registrere meg for å poste svar er helt ok, men det er ikke alltid jeg har noe å bidra med på den aktuelle siten, og registrering tar tid og øker sjansene for å motta spam senere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA