Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugeot 205

Startet av PLUTO, torsdag 25. oktober 2007, klokken 08:49

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg skal få en Pak Trakr til helgen sammen med noen blokker. Jeg vil da komme tilbake med hvordan det går en gang i neste uke. I følge levereandør skal den ikke ha noen tilkobling utenom direkte til blokkene og dermed er det ingen kobling til jord ;D, men vi får se.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

En annen ting med blanding av blokker i et batteri. Bør man sette de med mest lik Ah i en rekke? Jeg tenker da på en vannfyllings rekke slik det er i Think. Ideen min var at de da kanskje er mest sannsynlig at de vil drikke noenlunde likt med vann.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#47
Ved bare noen få svake blokker ville jeg satt dem med lavest kapasitet nærmest utløpsslangen for vannfylling. Dette grunnet størst fare for havari, og dermed kontaminasjon av blokker etter disse i fyllerekken.

Dersom en på Think har 5 eller 7 nokså like blokker med mindre kapasitet er det en god ide å sette disse  i samme fyllerekken, slik at en kan følge bedre med på vannforbruket deres.

En annen sak er at en ved overvåkning av en batteripakke kan greie seg med så lite som 2 målepunkter. Dersom en celle i den ene målerekken mister energi vil dette gi utslag i forskjellig spenning pr. celle og dermed varsel om å ikke dra ut mer strøm.  Med kun 2 målepunkter kan selvfølgelig teoretisk en celle i hver målerekke miste spenning samtidig, men dette er vel lite sannsynlig? Bare synd det er vanskelig å dele 19 på 2, eller 3, eller 4, eller 5.....

En bra oppgradering på Think er å sette inn en ekstra ( luftkjølt) blokk under panseret. Det gir litt mindre overlading, og lengre rekkevidde.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

til Elektrolux. hvor i forhold til lading er de blokkene mine som har vært hos deg til test? er de nå fulladet eller? jeg spør siden jeg må kjøre en initiallading siden jeg setter i noen "nye" blokker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#49
Hallo Pluto

Blokkene dine er i utladet tilstand. Med andre ord: Klare for initiallading; eller lagring. ;)

For sikkerhets skyld bør du på disse, og andre blokker måle spenning før initiallading. Spenningen bør ligge like rundt 6V. Ser du over 6,2V bør blokken dras litt ekstra ned før initiallading, da den i så fall har litt for mye strøm i seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ebye

Jeg har tatt ut batterikassen og har målt batteriene; de har spenning fra 3,5V til 6,8V. I tillegg har celle 19 alle varianter av Ghost voltage mellom kjøleveske/kasse påfylling/kasse neg pol/kasse.

Hvor lav spenning kan et batteri ha og likevel kunne reddes?
Bør/skal batteriene innbyrdes plasseres sortert i forhold til spenning?
Hvor stor variasjon kan det være i kassen; 9stk over 6V  8stk over 5V en på 4,5 og en på 3,5 ?
Går det bra å sette inn brukte celler som holder over 6V ?

Alle målinger er gjort med vanlig multimeter, er det nøyaktig nok?

Egil

elektrolux

Hallo Ebye

Og velkommen til forumet.

Dersom alle blokkene som vi kaller 6V batteriene kommer fra samme batterikasse, bør du regne kun de med høyest spenning, og som er innenfor 0,02V i forskjell som OK.

Noen av de andre kan også være OK, men ren spenningsmåling er ikke nok på NiCd. Vanligvis er blokker som måler mindre enn 6V defekte.

Det du bør gjøre nå, er å bestemme deg for å jobbe med blokkene selv, eller få hjelp til å teste disse.

Jeg sier dette forde at dersom du velger det siste er det en fordel å få blokkene i den ladetilstand de er i ved demontering. Husk også å tette igjen niplene for vannfylling, da du ellers kan tilføre CO2 via luften, og skade blokken på den måten. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ebye

#52
Hallo Elektrolux,

Jeg skjønner at jeg kan ha begynt verdens bratteste lærekurve, men jeg har tenkt å la nysgjerrigheten råde så lenge som mulig; gjøre mest mulig selv dersom det er mulig for en lekmann å gjøre noe på egenhånd og kanskje lære noe.

Testeinstrumenter/utstyr for batterier er det handelsvare el Think-ting?
Kan/skal de svakeste batteriene lades individuelt for å få liv i dem eller er det alle snikspenningene mellom kasse vann mm. som er problemet?

Egil

bosonic

Sitat fra: ebye på mandag 28. januar 2008, klokken 00:59
Hallo Elektrolux,

Jeg skjønner at jeg kan ha begynt verdens bratteste lærekurve,

Egil


Til dere som jobber med disse sakene her på forumet, hva med en opplisting på viktige momenter vedrørende Helse, Miljø og Sikkerhet.

- Utlufting ved lading, faremoment  ved gass, innhalering og eksplosjon
- Etseskader
- Beskyttelse utstyr
- Fare med høy spenning, isolert verktøy, etc.
- Allt det andre...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Tror en tutorial av typen 'dette er nytt for meg, men jeg vil gjerne lære så mye som mulig om elbil slik at jeg kan fikse ting selv' hadde vært lurt. Holder kanskje med en klipp-og-lim fra interessante innlegg som en sticky øverst? Men så er man vel ikke alltid enig, da  ;D

ilmar
Polestar i bestilling

Baltor

Hei Ebye og andre.
Elbil er fengende, og et utrolig bra forum gjør at man kan lese seg opp.
Har ingen planer å åpne noen kasser, bilen går som ei klokke, men prøver å forstå mest mulig... 
I og med at blokker kan polvende hvis de blir tømt litt for mye kan det vel også skje at de ender opp med f.eks. 4,8 eller bare 3,6 volt..?
En polvending kan vel være at en eller flere av cellene i blokka er polvendt? Dermed er det vel en mulighet for at Ebye sine blokker er iorden?
Lykke til uansett Ebye.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA