Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Webasto thermo top Z/C som stopper

Startet av Linnea, søndag 02. oktober 2011, klokken 15:45

« forrige - neste »

Linnea

Har en Kewet 5 uten batterier, og vil gjerne ha den på veien igjen så snart som mulig. Jeg er ikke fornøyd med blybatterier fordi de har for lav kapasitet, må stå tilkoblet når man setter bilen ifra seg og må byttes etter sørgelig kort tid (=miljøfiendtlig). Jeg vil gjerne ha noe som varer og som ikke går i stykker om jeg forlater bilen i 8 timer uten strømtilførsel når det er 25 minus.

Vil jeg like NiMH? Kan jeg bygge om selv? Hvor kjøper jeg i så fall batterier og lader? Hvor finner jeg en workshop manual til Kewet 5?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Carl Anton Stenling

Kewet 5 kan bygges om siden den er modulært oppbygd. I sin tid var det noen som bygde om til NiCd med hjelp av Kollega Bil. Imidlertid gjør lettere batterier at bilen blir for høy. Fjærene må i så fall endres.

Car computeren er også en utfordring siden den er basert på spenningsnivåer for blybatterier. Det finnes visstnok en utgave som håndterer litiumbatterier. Man kan jo også vurdere å lure sensoren slik at opprinnelig program fungerer.

En mulig ombyggingsidé er å erstatte den ene parallellstrengen av blybatteriene med en annen kjemi. Dette krever imidlertid gjennomtenkt og nøyaktig design.

Hadde i sin tid verkstedsmanualen for Kewet 5, men har dessverre kastet den i en ryddesjau nylig.

For ordens skyld: Vegdirektoratet mener slike ombygginger er ulovlige.

Carl Anton
- tidligere eier av Kewet 5

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

http://www.ev-power.eu/

LiFePo4 er nok de beste batteriene, men selv hadde jeg satt inn blybatterier
og kjørt videre. Mye enklere.

Linnea

Trist at det ikke er lov å bygge om. Om NiMH blir for lett blir det neppe bedre med LiFeP. Bilen er jo allerede så lett at den sliter veldig med veigrepet om vinteren. Husker en gang jeg stod og spølte i en slakk helning i et kryss, hvor det som trengtes for å få bilen avgårde var å åpne døra og sparke fra litt med venstrebeinet :D

Verkstedet mener de skal ha mellom 30-35000 for å skifte blybatterier. Jeg mener det er hårreisende dyrt for batterier med så dårlig kapasitet og kort levetid, i en så gammel bil. Regner med det går an å kutte noen tusenlapper ved å bytte dem selv, men trenger da å vite hvor jeg får kjøpt batteriene, hvilken type batterier jeg skal ha og hvor mange. Har "Zivan" lader som er tilpasset den batteritypen ElbilNorge monterte i 2008, om det sier noe? (Concorde?) For å i det hele tatt finne fram til batteriene trenger jeg en verkstedmanual eller assistanse fra noen. Kan selvsagt betale for instruks, så lenge det ikke nærmer seg verkstedprisen. (Enslig student med barn og hund, så det litt trangt under utgiftstaket)
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

commiesoft

LiFePo4 koster visst ca 3800 kr/kwH inkl frakt, men uten batteribalansering (BMS) og ny lader, pluss evt kostnader for å integrere de nye batteriene med bilens andre systemer, som tankmåler etc...

Jeg hadde prutet med verkstedet(eller -r) på nye blybatterier, eller funnet fram til en netthandel som selger passende moderne traction batterier og gitt dem et skambud og hentet batteriene og satt dem inn selv.

Eller solgt bilen som delebil og gitt opp.

hkaspenberg

Sitat fra: Linnea på lørdag 10. september 2011, klokken 21:10
Trist at det ikke er lov å bygge om. Om NiMH blir for lett blir det neppe bedre med LiFeP. Bilen er jo allerede så lett at den sliter veldig med veigrepet om vinteren. Husker en gang jeg stod og spølte i en slakk helning i et kryss, hvor det som trengtes for å få bilen avgårde var å åpne døra og sparke fra litt med venstrebeinet :D
Jeg var en av dem som bygde om til NiCad på 90-tallet. Det var egentlig ganske enkelt; Ut med blybatteriene (som står 2-og-to pararellt * 6 i serie) til 12 stk NiCads av samme type som står i Think og PSA classic. Kappet 1.5 tørn av fjærene foran. Fjærene bak ble ikke rørt. Siden bilen ble mye lettere samt at NiCad har mye stivere spenning gikk bilen som ei kule fra stående start opp til 50 omtrent. Ihvertfall sammenliknet med blybatterier.

Du kan lese mer om det her: http://www.aspenberg.info/Kewet/batteries.html

Den største utfordringen var at Carcontrolleren ikke skjønte bæret av disse NiCad'ene, men det ble løst av at jeg la ut en bryter på noen jumpere på CC slik at jeg kunne resette den til 100% når den kom for mye utav synk. Ellers kjørte jeg på tripteller med gjennomsnittlig 44km mellom hver lading.

Om det var mer lovlig eller ikke å gjøre dette for 10 år siden enn idag vet jeg ikke, men det var ihvertfall ingen som stilte noen slike spørsmål dengangen...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Linnea

Takk for tips! Brukte NiCd ser fornuftig ut.  Utfordringen for meg ligger i å få tilpasset lader, og overvåkning. Jeg har ingen kunnskaper om batterier og tilhørende elektronikk annet enn hva jeg har lært i kjemi på grunnfagsnivå, dvs forsvinnende lite. Jeg trenger å enten få inn oppskriften på en slik konvertering med teskje, eller finne noen som gjør det mot betaling (til en sum som matcher studentbudsjettet. *håp*

Salg av koseklumpen er lite aktuelt, og ihvertfall ikke som delebil! *grøss*

1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

cra

At myndighetene påpeker vektendring er greit nok, men så lenge man havner mellom nåværende egenvekt og tillatt totalvekt så tror jeg ikke de klarer å merke noe som helst. Er batteriene lettere er det bare å fylle på med vekt, og er de litt tyngre så må man handle litt mindre, evt. skippe en pasasjer når man skal ut og kjøre.

Jeg håper virkelig elbilforeningen (i samarbeid med vetaranbilistene og amcar-gjengen?) klarer å få myndighetene til å løse litt opp på alle disse restriksjonene, såpass man kan konvertere biler innenfor visse rammer, uten at man må kolisjonsteste og whatnot.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Linnea

Etter å ha lest mange fæle tråder her om hvor upålitlige gamle SAFT er når de er i ubalanse vurderer jeg å bare kjøpe et nytt sett med blybatterier.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

hkaspenberg

Sitat fra: Linnea på torsdag 15. september 2011, klokken 10:02
Etter å ha lest mange fæle tråder her om hvor upålitlige gamle SAFT er når de er i ubalanse vurderer jeg å bare kjøpe et nytt sett med blybatterier.

Jeg kjørte over 30000 med mine NiCads før jeg solgte bilen videre i 2007. Den er så vidt jeg vet på veien ennå. (Send EL10087 til 2282) Merk at jeg byttet lader til en annen Zivan med styrebrikke som passet NiCad. Det burde gå an å re-chippe ekisterende Zivan også.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Linnea

Mine NiCd har fulgt bilen i signaturen min hele veien. Ikke dårlig? Rekkevidden er dog nede på 40 km, nå som ladelampen kommer på ved 50%. Er veldig forsiktig med høyrefoten og tror jeg har behandlet batteripakken pent, men ingenting varer vel evig.

Sitter og stusser på om jeg på noen måte kan få råd til LiFePO4 i Saxoen og flytte de NiCd'ene som ennå er ok over i Keweten, eller om jeg skal forsøke å erstatte det/de dårlige batteriene i Saxoen med bruktbatterier og bare sette nye bly i Keweten inntil videre. Hva budsjett angår, så står det også en gammel VW-Kamper (feriebilen) på sykestua mi. Den trenger ny motor etter at den i sommer ble stjålet og "voldkjørt" til så godt som alle vitale deler i motoren var gått i stykker. Budsjettet for livreddende operasjoner på de to elbilene er med andre ord ganske begrenset. En av de MÅ gå i daglig tjeneste.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA