Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Th!nk fortsatt på leting etter batterier

Startet av janhelge, onsdag 24. oktober 2007, klokken 23:42

« forrige - neste »

janhelge

Jeg har hørt at det skal være enklere å vedlikeholdslade en Th!nk dersom BMS'en er med B116 programvare. Hva er det egentlig som gjør det enklere / blir forskjellig med B116?
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Jeg har opplysningene mine fra Think.  B116 er snillere på overladingen og instrumentet viser mer nøyaktig fra 0 til 20%. i tillegg til dette er det en klar forbedring ved vannfylling. Med B116 vill vannfyllingsprogrammet holde batteriene klare for vannfylling "automatisk" i 72 timer slik at den kan settes til lading over natten og ta vannfylling neste dag. B111 må passes på for hånd slik at ladingen stoppes når den har nått rett nivå. Jeg tror Think er de eneste som kan oppgradere til B116.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Høres ut som om B111 er mer lik PSA sin styring av laderen. Den gjør det som beskrives her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janhelge

Tusen takk for godt svar - dette har jeg lurt på, og jeg har ikke forstått hvorfor det tar såååååå lang tid før B116 er "klar" for fylling. Selvfølgelig tar det ikke lengre tid, det er bare det at den oppfører seg akkurat slik du beskriver...
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Ved vannfylling skal du slå av ladingen når den er ferdig med å fylle opp igjen (B116). du skal da vente 15 min før du fyller og deretter må du fylle i løpet av de neste 15 min, men det skal ikke fylles med for stort "trykk". NB jeg har kun teoretisk kunnskap om dette enn så lenge, men slik sies det fra Think
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Think

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 30. oktober 2007, klokken 08:42
Jeg tror Think er de eneste som kan oppgradere til B116.

Har planer om og inviterer Arild H fra Think til Stavanger på oppgraderings tur. Har 3 biler selve men han kan klarer kanskje totalt 5 biler i løp av en dag. Hvis du er interesserte ta kontakt. Mob 91518255
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

HHF

Har forstått det slik at jeg har B111 på min Think. Hvem foretar oppgraderinger nå om dagen og hva koster noe slikt? Antar av det jeg kan lese at det er lurt å få dette gjort ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Antakelig bare Automotiv services nå. Jeg fikk Thinken min oppgradert av Arild Holter fra Think Nordic. Han fløy ut og oppgradert 4 stk. i Kristiansand. Nå er det slutt mellom oss gamle Thinkers og Think Nordic og varelageret var solgt til en tidligere ansatt, Trond Birger.
Postbokss 39 Bekkelaget, 0137 Oslo  Tel. 22083263. Best å ringe tror jeg.
Kunne bli interessant å finne ut om han kan gjøre det fordi det betyr at han har programvarer til omprogramering av Think biler. Flere har prøvd å få tak i den tidligere men ingen har"knekt koden"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Takker for svar! Automitive og Trond kan ikke gjøre dette fordi programvaren tilsynelatende bare kjører på Win95 og befinner seg på en maskin hos Arild ennå. Snakket med både Trond og Arild i dag og det ser ut til at jeg må prøve å få Thinken til Aurskog på et vis for å få dette gjort. Blir litt kløneri for å få det til, men det er nok en investering jeg bare bør gjøre før muligheten forsvinner helt. Arild var forøvrig hyggelig å snakke med og sa det hele tok en times tid.

Gevinsten ved å komme på B116 er åpenbart mindre overlading hvilket naturligvis vil være godt for batteriene og mer presis visning på energimeteret i 0-20% området som allerede er nevnt på forumet her. I tillegg til at vannservicen blir lettere å ta for de som skal hjelpe til med det - bare det er et godt argument for å få oppgradert.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Sitat fra: HHF på onsdag 18. juni 2008, klokken 14:34
Gevinsten ved å komme på B116 er åpenbart mindre overlading hvilket naturligvis vil være godt for batteriene og mer presis visning på energimeteret i 0-20% området som allerede er nevnt på forumet her. I tillegg til at vannservicen blir lettere å ta for de som skal hjelpe til med det - bare det er et godt argument for å få oppgradert.

Høres ut som noe alle med Th!nk burde oppgradert til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg kunne også tenke meg å oppgradere min 111 til 116, men å frakte thinken til Aurland er  nokså uaktuelt. Hvordan er det; må man ha noen spesiell hardware utenom evt. en kabel? Kunne man gjort selv dersom man hadde softwaren? Er det mulig å skaffe denne softwaren og evt. ta det pr telefon?

Hvis denne softwaren og alt rundt "har gått ut på dato", hva med å overlate det til "oss" som fortsatt kan ha nytte av det?

Er det andre fordeler enn mindre overlading ved å oppgradere til 116?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Nå er det Aurskog og ikke Aurland Thinkfabrikken ligger i, men det blir vel nesten ett fett for deg  :D.

Vet ingenting om selve prosedyren osv, men jeg kan jo spørre og grave litt når jeg er der oppe. Synes jo det er litt "shaky" at dette er eneste mulighet osv, men det er jo litt risikosport å eie en gammel Think i det hele tatt også med tanke på deler osv. Vi er en modig rase og trenger slett ikke ekstremsportveku for å holde adrenalitet oppe  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

PLUTO

Sitat fra: HHF på onsdag 18. juni 2008, klokken 14:34
men det er nok en investering jeg bare bør gjøre før muligheten forsvinner helt. Arild var forøvrig hyggelig å snakke med og sa det hele tok en times tid.

Dersom du skal snakke med han igjen kan du jo høre om man kan sende BMS til dem med posten og få dem oppgradert. Det er jo bare en liten boks og jeg har to slik jeg godt kunne sendt. Tar man ut batterikassen (noe som tar en drøy time så vips er BMS ute)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Sitat fra: PLUTO på onsdag 18. juni 2008, klokken 15:21
Dersom du skal snakke med han igjen kan du jo høre om man kan sende BMS til dem med posten og få dem oppgradert. Det er jo bare en liten boks og jeg har to slik jeg godt kunne sendt. Tar man ut batterikassen (noe som tar en drøy time så vips er BMS ute)

Dette høres da ut som en *veldig* snerten måte å gjøre det på, i forhold til å sende folk eller biler land og strand rundt!

Og ja, jeg blandet sammen Aurskog og Aurland, men som du sier HHF så blir det ett fett for meg.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA