Hovedmeny

Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fredag 22. juni 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

Mr Oizo

Tror dere jeg får bil i løpet av -19 med køplass 2800?
Kan sikkert regne med at 300-500 foran meg ikke fullfører bestillingen også, som det så ofte er.
Og noen som har tenkt på om de kansellerer om det ikke blir krok?

geear

Sitat fra: Bjoris på lørdag 21. juli 2018, klokken 11:11
Jeg fikk køplass 812 og bestilte vel en uke ca før listen ble offisielt lansert. En skal ikke forvente at mange av de 1000 første kansellerer. Det er nok noen med flere biler på vei, men de som er tidlig ute er også spekulanter i stor grad og tar nok heller ut bilen og selger den igjen med fortjeneste heller enn å si den fra seg ...
Skeptikeren i meg er litt tvilende til hvor god business det er i videresalg nå. Føler liksom det må være såpass godt kjent at jeg frykter at veldig mange kjøper kun på spekulasjon. Hvis det plutselig er 500 Niroer på Finn så faller også prisene..

Trond.m

Litt OT, men jeg tror ikke det er mange som kjøper en slik bil for videresalg.
Selv har jeg reservert en bil, men siden det skjer mye rundt elbiler framover er det ikke sikkert at jeg beholder den så lenge. Regner ikke med å tape på det, for det vil forbause meg veldig mye om man ikke får igjen det samme (eller mer) etter 2-3 mnd og 4000 km. Det blir iallefall ikke 500 Niro EV på Finn i begynnelsen av 2019  ;)

geear

Vi får se.. ;)

Virker som mange tenker det samme, selge umiddelbart for Ampera-e priser, eller kjøre den i noen måneder eller et år og selge uten tap. Kan bli en spennende øvelse når så mange tenker slik, og tilgangen på elbiler øker såpass mye som den gjør.

Counterpointer

Sitat fra: gr på søndag 22. juli 2018, klokken 18:42
Vi får se.. ;)

Virker som mange tenker det samme, selge umiddelbart for Ampera-e priser, eller kjøre den i noen måneder eller et år og selge uten tap. Kan bli en spennende øvelse når så mange tenker slik, og tilgangen på elbiler øker såpass mye som den gjør.
Antallet typer elbil øker og dermed også antallet totalt, men så lenge dette er langt under etterspørselen vil det være selgers marked.
Kona med 7000 kontrakter og litt over 2000 biler er et godt eksempel.

Tviler på at det blir raskt mange Niro basert på egen erfaring når Soul kom. Men vi får se. Du har rett i at når tilbudet øker vil bruktprisene synke, men jeg ser ikke dette enda. Ingen leverer store antall elbiler enda.

hsa77

Sitat fra: gr på lørdag 21. juli 2018, klokken 22:16
Sitat fra: Bjoris på lørdag 21. juli 2018, klokken 11:11
Jeg fikk køplass 812 og bestilte vel en uke ca før listen ble offisielt lansert. En skal ikke forvente at mange av de 1000 første kansellerer. Det er nok noen med flere biler på vei, men de som er tidlig ute er også spekulanter i stor grad og tar nok heller ut bilen og selger den igjen med fortjeneste heller enn å si den fra seg ...
Skeptikeren i meg er litt tvilende til hvor god business det er i videresalg nå. Føler liksom det må være såpass godt kjent at jeg frykter at veldig mange kjøper kun på spekulasjon. Hvis det plutselig er 500 Niroer på Finn så faller også prisene..
Hvis alle 500 legges ut samtidig og alle må selge raskt faller prisene, men det er nok ikke veldig sannsynlig. All den tid etterspørselen etter nye elbilmodeller er mye større enn produksjonen vil det dessverre være gode penger å tjene for spekulanter. Det er mange som er villige til å betale noen titusener for å kutte ventetiden med et år eller to!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Bjoris

Er ikke bekymret for at 500 Niro blir lagt ut på direkte, de aller fleste har nok heller en Soul/Leaf de vil selge, men noen blir det. Jeg er kanskje en av dem, men jeg tror det er bedre butikk i å selge Leafen 2018 2.0 for vår del.

Ordinært verdifall på elbiler får vi ikke før fordelene forsvinner eller du kan få rimelige elbiler med lang rekkevidde over disk, jeg kan ikke se at dette skjer før avgiften er nært ved å forsvinne rundt 2020, men usikkerheten stiger selvsagt jevnt nå når flere og flere leverer nye modeller...

hELgenen

For enkelte som frekventerer elbilforum har det jo blitt en egen hobby det å kjøpe tidlig – eie den i inntil 3000 km og så selge bilen med en liten gevinst. At markedet aksepterer dette viser jo med all tydelighet et ikke fungerende marked. Min spådom er at dette snart vil være en saga blott. 500 Kia Niro inn på markedet samtidig har jeg ingen tro på, men 100 – jo det kan fort skje. Dermed blir det nok til at en del vil merke at kundene blir litt mer selektive. Dessuten er det jo en grense for hvor mange småbiler uten hengerfeste det er marked for...Jeg står på listen og vil stå der inntil en får bekreftet/avkreftet hengerfeste. Jeg gidder ikke kaste bort tid på å trade elbilen, så kommer ikke bilen med hengerfeste så forsvinner jeg ut av køen.

Bjoris

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. juli 2018, klokken 14:59
For enkelte som frekventerer elbilforum har det jo blitt en egen hobby det å kjøpe tidlig – eie den i inntil 3000 km og så selge bilen med en liten gevinst. At markedet aksepterer dette viser jo med all tydelighet et ikke fungerende marked. Min spådom er at dette snart vil være en saga blott. 500 Kia Niro inn på markedet samtidig har jeg ingen tro på, men 100 – jo det kan fort skje. Dermed blir det nok til at en del vil merke at kundene blir litt mer selektive. Dessuten er det jo en grense for hvor mange småbiler uten hengerfeste det er marked for...Jeg står på listen og vil stå der inntil en får bekreftet/avkreftet hengerfeste. Jeg gidder ikke kaste bort tid på å trade elbilen, så kommer ikke bilen med hengerfeste så forsvinner jeg ut av køen.

Det er egentlig ikke noe begrensning enda da «alle» vil ha rimelig elbil med lang rekkevidden, men markedet leverer bare noen få 1000 av disse i 2018/2019 hvis ikke Nissan overrasker alle med god pris og kort leveringstid.

Dette tror jeg ikke skjer fordi det rett og slett er ett tapsprosjekt å selge disse bilene enda. Du kan se på Tesla som mange mener har det absolutt rimeligste batteriet, de kan ikke selge billig versjonen av 3 enda fordi de vil tape penger på hver enkelt bil!

Kommer det 100 Niro på markedet så er det ingenting ifht behovet, tror du virkelig ikke 100 av dem som feks står i kø på Kona/Niro med forventet leveringstid om 2 år vil bla opp 50.000 ekstra for å få bilen nå? For mange vil dette faktisk være økonomisk smart også da besparelsen på 2'år lett kan overgå 50.000!

Jeg har selv en stor interesse av elbiler og det er det som gjør at jeg har bestilt flere biler som jeg muligens ikke skal ha, dersom jeg kommer ut av dette med mindre verdifall enn fossilbiler jeg egentlig fornøyd, men jeg selger ikke under rådende markedspris for det. Noen syns sikkert det er uredelig, men det er tilbud og etterspørsel som i all annen butikkvirksomhet, de fleste har god samvittighet når de selger huset med gevinst feks...

trykkertor

Og husk.....blir det annonsert en avgiftsoppgang om 1-2 år. Så begynner "skaffe seg elbil-panikken" å spre seg rimelig raskt. Særlig når en får beskjed av forhandler etter forhandler at det er leveringstider på mer enn 1 år.

Bjoris

Sitat fra: trykkertor på mandag 23. juli 2018, klokken 15:58
Og husk.....blir det annonsert en avgiftsoppgang om 1-2 år. Så begynner "skaffe seg elbil-panikken" å spre seg rimelig raskt. Særlig når en får beskjed av forhandler etter forhandler at det er leveringstider på mer enn 1 år.

Vi får bare håpe avgiften blir innført trinnvis, ellers blir det komplett kaos...

hELgenen

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 24. juli 2018, klokken 21:52
Sitat fra: trykkertor på mandag 23. juli 2018, klokken 15:58

Vi får bare håpe avgiften blir innført trinnvis, ellers blir det komplett kaos...

Det blir kaos uansett. Tenk deg selv å sitte med en bil i bestilling og så få beskjed om f.eks 10% prisøkning ved leveranse.

daktari

Har tidl. sittet med bestilling av dieselbil til leasing og fått noen hundringser mer i måneden pga. endrede avgifter over nyttår. Ikke så gøy men til å leve med. Var vel en ca 10.000,-
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torlie

Ikke sikkert alle har sett denne:

https://www.tu.no/artikler/na-er-kias-elektriske-suv-i-salg-i-hjemlandet/442395

Jeg reserverte forøvrig tirsdag 12.juni med kø nummer 3263.

Da var følgende litt interessant:

Nøyaktig hvor mange som står i kø i dag kan ikke Sauge umiddelbart svare på, men hun sier at det for tre uker siden reelt var omtrent 3000 personer i kø, når avbestillinger er tatt i betraktning.
Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig i Kia Norge

Da kan det være de litt langt bak i køen faktisk har rykket frem 300-400-500 plasser  :) Når kontrakt skal skrives er det nok noen til som faller fra.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Superelbilen

Håper virkelig ikke bilen kommer rett under 400k. Da tar jeg den mest sannsynlig ikke ut...!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA