Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

tuono

Om man ser bort i fra en ganske lei situasjon rundt tekstilgjengen sine bestillinger, så virker det jo som om de klarer å holde seg nogenlunde innenfor estimatene som var gitt. Noen har jo også fått estimert tidligere leveringstid etter den siste famøse runden de hadde med "listevask" i september. Så...helt bekmørkt er det vel ikke, selv om de neppe klarere de forespeilede 2500 leveransene i 2018. All den tid reservasjonsnummer rundt 1500 lå med antatt leveringstid desember/januar. Men det er jo ikke noe nytt. Det fikk vi oppgitt for flere måneder siden.

biggern

Sitat fra: navyelsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 10:38
Godt at Hyundai i det minste er optimistiske. De har til nå levert ut snaut 450 biler på to måneder.
Jeg har derfor lite tro på at de greier 1300 biler, nesten tre ganger så mange, de neste tre månedene.

Syntes ikke det er noe å være stolt av med 5 biler per 11.10.
Har sendt flere emailer og forspurt faktiske og kjente tall fra fabrikk/båter osv., uten noe svar fra HN. Totalt fraværende.
Nissan er allerede etter 11 dager oppe i 544 biler og til og med Ipace er oppe i 142.
Om HN hadde vært seriøse hadde de indikert faktiske kjente forventede tall for de neste 3-4måneder, på deres Q&A side.

navyelsen

Sitat fra: snakkesalig på fredag 12. oktober 2018, klokken 11:05
Transport fra Korea til Norge er ca 55 dager, dvs dersom de nylig har oppdater estimert levering til 2-3 måneder fram i tid er det vel svært trolig at bilen(e) allerede er produsert og kanskje til og med trillet på en båt.

Det samme sier jeg til med selv, da jeg venter i spenninge på e-Niro. Er såpass tidlig i køen at jeg sannsynligvis får bil fra første båt. Levering av de første i desember er estimert av Kia. Men utover dette er det stille som i graven. Ikke engang prisen er klar, og langt ifra noen konkret utlevering...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

Ifølge en graf på FB-gruppa er de over juninivå produksjonsmessig i september. Men.....litt lavere eksportandel.

Gordon Retriever

Eksport av Hyundai Kona fra Sør-Korea:

MånedAntall biler
Mai24
Juni1120
Juli458
August     308
September763

1382 biler levert for hjemmemarkedet i september, altså over 2000 produsert.

HerpDerp

Oppdater levering for kø nummer 15000 ish. Januar-April 2020  :laugh:

Tiger123

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 12. oktober 2018, klokken 19:06
Eksport av Hyundai Kona fra Sør-Korea:

MånedAntall biler
Mai24
Juni1120
Juli458
August     308
September763

1382 biler levert for hjemmemarkedet i september, altså over 2000 produsert.

Eksporttallene får meg til å lure på om Hyundai er seriøse med elbilsatsingen.. Eller får vi samme løpet som med model 3, hvor det i fjor høst startet med noen hundre i mnd, til nå over 6 000 i uka.

Uansett tror jeg de første 2-3-4-500 på lista får bilen senere enn forventet, dessverre.

Limodriver

Med 468 Konaer registrert så langt i år kan det begynne å se mørkt ut for leveringstakten i forhold til det som er kommunisert. Ca halve perioden av 2018 som Konaer skulle leveres ut har nå passert og det er rimelig å anta at siste halvdel av desember vil være en relativt stille måned hva utlevering av biler angår.

Jeg håper det lave leveringsantallet skyldes innkjøringsproblemer og at vi ikke får en "Opel light" situasjon på leveringsfronten.

tuono

Man trenger ikke gå over gjerdet. Det mest nærliggende er vel å kalle det en Ioniq-situasjon?

zbk

Hyundai kan heller ikke skylde på at produksjonen av bilen ikke skjer i samme selskap...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HCO

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 11:35
Jeg håper det lave leveringsantallet skyldes innkjøringsproblemer...

Hyundai taper penger på hver Kona EV de selger. Dermed vil den beste bedriftsøkonomiske beslutningen være å produsere så få som mulig, men ikke så få at merkevaren får seg en knekk.

SitatDespite the relative success of the Kona, Hyundai does not make a profit on EVs, as is the case for most of its competitors. "We make money in Europe, but as all other manufacturers, we have the challenge that we don't make money on EVs," Schmid said. "The scale is not there."

So does Hyundai lack an incentive to sell more? "There is no financial incentive," Schmid said, "but the incentive is the brand reputation."
Kilde: http://europe.autonews.com/article/20181011/ANE/181009868/hyundai-kona-ev-gets-big-boost-from-norway-demand
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

andy99

Tror dere skal roe ned litt, og ha litt tålmodighet :).
Ny ladning med biler er lastet opp i bremerhaven i dag kl 10:57. (min bil inkl)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

HCO

Vet ikke hvem du mener med "dere", men jeg er helt rolig og ser frem til å hjelpe bilprodusentene med å tape litt penger.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

trykkertor

Hvor mye taper de per bil?
Og siden vi ser finn-marked som er villig til å betale opp mot 450.000,- for en Kona.....
...hvorfor kan ikke da Hyundai selge bilen sin med profitt?

Er det viktigere å prise seg lavt så de taper penger, og sende biler ut på den måten?
Har vi fått bekreftet at de faktisk taper penger på hver bil?
Taper de også på Ioniq?
Taper Nissan på Leaf også?
etc....

trykkertor

Sitat fra: andy99 på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 13:43
Tror dere skal roe ned litt, og ha litt tålmodighet :).
Ny ladning med biler er lastet opp i bremerhaven i dag kl 10:57. (min bil inkl)
Når har du fått estimert utlevering?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA