Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg trodde komiske Ali var gått bort under Gulfkrigen i 1991, har han gått under jorden og blitt ansatt hos Hyundai Motor Norge?

Forklaringen om at det ikke kan endres konfigurasjon når bilen er bestilt får meg til å undre på om bilene produseres nord eller sør i landet....

Når det gjelder produksjonen av biler med stoffseter har jeg snakket med flere forhandlere som har en annen forklaring. Hver og en sier at HMN bommet med sine "spådommer" med tanke på hva som ville etterspørres og de bestilte ikke noen biler med stoffseter i første bestillingen før de hadde mottatt reservasjoner fra kundene, de bestillte kun skinn til bilene som måtte bestilles før kundene hadde valgt. Jeg har fått min bil, men synes prosessen HMN har gjennomført er trist for de som har lave kønummer og har bestilt bil uten skinninteriør. De burde fått muligheten til å endre valget sitt eller blitt advart om lang ventetid. Ikke bare bli deportert til køen uten bevegelse og mulighet til annet enn å forlate denne.

AmocoCadiz

En kø er en kø, og i Norge vet de fleste mer enn mange andre land hvordan premissen ved en kø fungerer. Sågar kan man til og med si vi har hatt køkultur.

De med lave kønr som trodde stoffseter var et reelt valg, må få beholde kønummer og re-vurdere valg av setetrekk. Altså når kønummer med tilsvarende farge og m/uten soltak som tilsvarer kønummer kommer opp kan vedkommende tilbys denne bilen mot å betale 10k for skinn.
Like enkelt som at denne bilen blir administrert videre til en annen i køen ofte langt bak som tilfeldigvis krysset av for skinn.

Dette er ikke vanskelig Hyundai, dere har jo til og med lært av alt Ionic leveringsstyret.

Jeg tror mange tidlig i køen som ventet lenge egentlig gir blanke i type seter, de trenger bilen nå. Mange kan glatt velge stoffseter eller skinnseter for å få bilen de har stått i kø på og trenger.

Jeg er så lei håndteringen at jeg snart kan vurdere bil uten seter også, bare den blir levert.

elKona

Er det noen som har gått over tiden i forhold til leveringstidspunktet i kontrakten, eller er dette tatt høyde for der?

Biff

Sitat fra: elKona på onsdag 26. september 2018, klokken 21:29
Er det noen som har gått over tiden i forhold til leveringstidspunktet i kontrakten, eller er dette tatt høyde for der?

Jeg har kønummer 64. Bestilte med tekstil. Første antatte levering var august. Så september.
I kontrakten står det "est sept '18".

De ringte og sa den var på vei, men hva dette betyr vet jeg ikke. Kan være 1 uke eller 4 mnd for alt jeg vet.

Men det går greit da. Har problemer med å selge bensinbilen, så det er godt med litt ekstra tid. Jeg er på ingen måte en av de som sliter mtp leveringstid

navyelsen

Dette kunne enkelt vært ryddet opp i på en fin måte etter at det viste seg at stoffseter ble forsinket. Man trenger ikke nødvendigvis å gi kunden VIN nummer idet bilen kommer ut fra fabrikk.
Hvorfor ikke heller tilby etter rekkefølgen på lista, ETTER at bilene er ankommet Norge?

f.eks:
Hyundai: Hei kjære kunde med lavt kønummer! Vi har en god og en dårlig nyhet. Den dårlige først: Din bil med stoffseter blir dessverre noen måneder forsinket siden stoffseter ennå ikke er produsert.
Kunde: Det var kjipt... hva er den gode?
Hyundai: Det viser seg at en kunde med høyt kønummer har bestilt i samme farge som deg, men med skinn. Kunne du tenke deg å overta denne bilen i stedet? Det koster 10.000 ekstra for skinnseter, men du vil få bilen din i august i stedet for november.
Kunde: ja, takk. Det er greit!
Hyundai: Da har vi en avtale. Vennligst signer ny kontrakt med skinnseter, så får du bilen din straks :)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Torkor

Sitat fra: navyelsen på torsdag 27. september 2018, klokken 07:45
f.eks:
[?
Hyundai: Det viser seg at en kunde med høyt kønummer har bestilt i samme farge som deg, men med skinn. Kunne du tenke deg å overta denne bilen i stedet? Det koster 10.000 ekstra for skinnseter, men du vil få bilen din i august i stedet for november.
Hyundai: Da har vi en avtale. Vennligst signer ny kontrakt med skinnseter, så får du bilen din straks :)

Helt greit det, så lenge det ikke er min bil med allerede oppgitt leveringstidspunkt som blir tilbudt ::)

Limodriver

Sitat fra: Torkor på torsdag 27. september 2018, klokken 09:18
Helt greit det, så lenge det ikke er min bil med allerede oppgitt leveringstidspunkt som blir tilbudt ::)

Du mener altså det er riktigere at du får levert bil for tidlig på grunn av rotet til Hyundai enn at de som står foran deg i køen får bil til riktig tid. Say no more - jeg håper inderlig du og jeg ikke handler i de samme butikkene eller står i andre køer sammen noen gang.

andy99

Tror dere glemmer premisset med at hvis de ikke hadde delt ut VIN. Dermed hadde ingen hatt «sin» bil.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Sitat fra: andy99 på torsdag 27. september 2018, klokken 09:32
Tror dere glemmer premisset med at hvis de ikke hadde delt ut VIN. Dermed hadde ingen hatt «sin» bil.

Det er korrekt.

I tillegg virker det som kunder med høyere kønummer synes det er helt OK at andre ikke får bil rettidig så lenge de får for tidlig. Det er nesten å håpe at det blir leveringsproblemer med noen av konfigurasjonene som har blitt fordelt langt bakover i køen og at andre langt bak dem får bil lenge før de gjør. Da håper jeg tonen er like lett og positiv i forhold til Hyundai sitt køsystem som det er nå.

tuono

Tror nok enkelte med høyere kønummer gir f&f i dem med lave kønumre etter å ha sett på finn.no hvordan en forholdsvis stor andel av dem med lave numre prioriterer.

I så fall noe jeg forstår riktig godt.

elKona

Sitat fra: navyelsen på torsdag 27. september 2018, klokken 07:45
Dette kunne enkelt vært ryddet opp i på en fin måte etter at det viste seg at stoffseter ble forsinket. Man trenger ikke nødvendigvis å gi kunden VIN nummer idet bilen kommer ut fra fabrikk.
Hvorfor ikke heller tilby etter rekkefølgen på lista, ETTER at bilene er ankommet Norge?

f.eks:
Hyundai: Hei kjære kunde med lavt kønummer! Vi har en god og en dårlig nyhet. Den dårlige først: Din bil med stoffseter blir dessverre noen måneder forsinket siden stoffseter ennå ikke er produsert.
Det ville vært et helvete uten like å organisere noe sånt og det ville gitt ekstreme forsinkelser for alle.

1) Folk tar ikke telefon med en gang. Hvor mange ganger/hvor lenge skal man prøve å få tak i han som står først i køen før man kontakter neste på listen?
2) Mange er to om å kjøpe bil, og må da rådføre seg med partner før de kan bestemme seg. Hvor lang tid skal de få på det?
3) Det er jo ikke kun en bil klar hver gang, så da blir det "vil du ha gul med soltak, rød kun skinn, svart med stoff"?
4) "Alle" kommer dessuten til å lure på når en bil som er mer lik det man ville ha kommer.
5) Hva gjør man når en i køen da sier ja? Da blir jo bilen som var tiltenkt ledig, så må man starte på nytt.

f.eks:
Hyundai:ring..ring..ring..
Hyundai: ring..ring..Hei kjære kunde med kønummer 50! Vi har en god og en dårlig nyhet. Den dårlige først: Din bil med stoffseter blir dessverre noen måneder forsinket siden stoffseter ennå ikke er produsert.
Kunde: Det var kjipt... men jeg er i møte nå.. du må ringe meg om tre timer.
Hyundai: Ok.

Hyundai: ring..ring..Hei kjære kunde! Har du tid nå?
Kunde: Ja, litt.
Hyundai:Vi har en god og en dårlig nyhet. Den dårlige først: Din bil med stoffseter blir dessverre noen måneder forsinket siden stoffseter ennå ikke er produsert.
Kunde:Hmm.. Du har ikke en som er rød med skinn da? Eller en med soltak?
Hyundai: Nei, dessverre.
Kunde: Ok, da takker jeg nei til den, men ring om det dukker opp en med soltak evnt. andre farger.
Hyundai: ok.

Hyundai: ring..ring..Hei kjære kunde med kønummer 51! Vi har en god og en dårlig nyhet. Den dårlige først: Din bil "svart med skinn og soltak" kommer først i oktober,men du kan få en "svart med skinn uten soltak" nå.
Kunde: Javel, men jeg er nødt til å snakke med kona. Det er hun som bestemmer dette. Jeg skal forsøke å ringe tilbake iløpet av kvelden.
Hyundai: Ok.

Hyundai: ring..ring..Hei, har du fått snakket med kona?
Kunde: Nei, men jeg skal ha et svar i morgen

Kunde: Hei, jeg har kønummer 45. Du har prøvd å få tak i meg en stund.
Hyundai: Ja, vi har en bil tilgjengelig nå, som ikke er lik den du bestilte.
Kunde: Flott. Jeg tar den :)

Kunde: Ja, det var greit. Vi kan ta den.
Hyundai: Nå er dessverre den solgt. Men vi har en rød. Er det ok?
Kunde: Da må jeg snakke med kona igjen..

Kunde: Ja, det var greit. Vi kan ta den.
Hyundai: Flott, da skriver dere ny kontrakt i løpet av dagen?
Kunde:Ja, men vi er nødt til å ordne finansiering.. Vi la opp til å selge den andre bilen først, og trodde vi skulle få bil først i oktober.
Hyundai: Ok. Hvor lang tid tar det.
Kunde: Usikker, men vi kan ringes i slutten av uken.

Hyundai: ring..ring..Hei kjære kunde med kønummer 50, det er meg igjen, nå  "svart med skinn og soltak" ledig i oktober, er det interessant.
Kunde: Du har ikke en i rød?
Hyundai: Nei, dessverre?
Kunde: Gul?
Kunde: Gul?
Kunde: Grønn?
Kunde: ok. Jeg må tenke litt..
Hyundai: ok. Men ikke tenk så lenge da, for det er syv tusen andre jeg må ringe til..

Hadde jo vært en mye enklere og ryddigere prosess  :P

Limodriver

Kommunikasjonen fra HMN har vært pr elektronisk postforsendelse.

Det ville ha vært en mulighet å sende en e-post og gi en rimelig frist til å svare eller ringe.

elKona

Sitat fra: Limodriver på torsdag 27. september 2018, klokken 10:23
Kommunikasjonen fra HMN har vært pr elektronisk postforsendelse.

Det ville ha vært en mulighet å sende en e-post og gi en rimelig frist til å svare eller ringe.
Så man skal sende e-post til kønummer 1 først og gi han en dag på å svare. Svarer ikke han kan man sende epost til kønummer 2 og vente en dag.. etter en uke, så kan man i verste fall rukkete å ha kontaktet 5 kunder.. De skal fordele 7000+ biler. Det sier seg selv at det ville vært en hinsides idiotisk måte å organisere det på.

Limodriver

Nei, dersom du mener det ville være enkleste løsning trenger du ikke lese videre.

Det er et stort antall av de bestilte bilene som passer med de lave kønumrenes ønsker. Det er kun når førstemann som ikke kan få bestilt bil at en må sende e-post. Deretter fortsetter en å tildele etter ønsket konfigurasjon frem til den neste som ikke kan få etter ønske. Etter alle bilene som ble forhåndsbestilt er fordelt vil problemet være borte. Deretter blir biler produsert etter bestilling med en bestemt konfigurasjon til en bestemt kunde. Dersom det er konfigurasjoner som ikke kan produseres burde selvfølgelig HMN kommunisere dette til kunden slik at det er et valg om å endre konfigurasjon eller vente. Ikke bare bestille og la "humla suse".

navyelsen

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 27. september 2018, klokken 09:28

Hyundai: Hei kjære kunde med høyt kønummer! Vi har en dårlig nyhet. Vi måtte gi bort bilen din til en kunde med lavere kønummer. Bilen din blir derfor desverre 6 måneder forsinket.
Kunde: %&"#$)

Tror du misforstår. Poenget er at det ikke er bilen din før den er utlevert. Alle bilene kunne tilhørt Hyundai frem til de ankommer Norge, og så blitt delt ut ihht. køliste.
Samtalen blir da som følger:

Hyundai: Hei kjære kunde med høyt kønummer! Vi har en dårlig nyhet. På grunn av lavere produksjonstakt enn forventet og lang leveringstid blir bilen din derfor desverre 6 måneder forsinket.
Kunde: %&"#$)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA