Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil eller ikke

Startet av Snowgoon, torsdag 21. juni 2018, klokken 23:39

« forrige - neste »

Snowgoon

Hei. Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en brukt elbil. Men må innrømme at jeg ikke kan noen ting om dette.

Vurder å kjøpe en egolf ca 2015 mod. Sikkert en grei bil, men som BMW mann er jeg litt skeptisk til vag produkter, spesielt etter en 2010 Audi A4 jeg eide som det var mye problemer med. Lurer derfor på litt generelt om kvaliteten på bilen. Men hovedsakelig er det spørsmålet om rekkevidde. Jeg bor på Bryn i Oslo og jobber på Skedsmokorset. Har en reisevei på 40km dagen tur/retur. Vil en e golf klare dette uten å gå tom for strøm på både sommer og vinter? Hvor ofte blir jeg nødt til å lade bilen? Har per i dag ikke mulighet til å lade hjemme, men det er noen ladestasjoner på Bryn senter rett i nærheten. Vil jeg måtte lade hver eneste dag? Hvor mye vil det koste meg å full lade bilen på disse stasjonene? Vil det lønne seg å kjøpe el bil kontra å beholde min BMW 520d. Ser for meg at det jeg sparer i bom vil jeg bruke opp på lading.

Pilot

Kjører du primært alene eller med en til?
Hvis ja, og du liker BMW, prøvekjør i3.

Jeg har 60Ah utgaven og selv i -25C klarer den minst 90-100km. Sprek og morsom bil, men ikke egnet for famile (selv om vi bruker den som familiebil).

turfsurf

Du vil nok måtte lade hver dag. Om sommeren ikke like mye. For denne type bruk vil i3 være mye bedre enn eGolf, siden den har aktiv varming av batteriet. Hvis du lader 25 minutt om dagen koster det deg ca 60 kroner, litt mindre hvis det er grønn kontakt du lader hos. Tviler på at en dieselbil kjører billigere på denne typen kjøring.

Edit: nå regnet jeg 8 mil hver dag, ser det kanskje er 4. Da slipper du nok lading hver dag, og kan sikkert lade på kjøpesentre o.l. innimellom, som ofte er gratis eller billigere en hl. Da vil regnestykket bare bli bedre vs fossil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Har tidligere hevdet at det kan være for sent å kjøpe elbil. Med siste utviklingen på bompenger og ladekostnader bekreftes dette.

Siden du spør er mitt råd å heller se framover på kjøretøy som er laget for din type bruk.

Lengst i utviklingen er nok Elekta Meccanica med sin Solo. Koster mindre enn en brukt Golf, og er garantert mer morro og rimeligere i drift.

Mer om kjøretøyet her: https://electrameccanica.com/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Snowgoon

Har prøvd en i3 synes det var en fin bil å kjøre, men synes den blir litt liten. Også er det noe med utseende på den bilen som ikke helt faller i smak hos meg. Er vell i hovedsak derfor jeg vurderer egolf, fordi den ser ut som en golf.

Jeg kjører for det meste alene, og den vil nok bli brukt til å kjøre til og fra jobb 40km tur/retur. Lurer også på hvor lang tid det tar å lade fullt på en egolf? Tenker da på vanlig lader, ikke hurtigladere.

brako79

Sitat fra: Snowgoon på fredag 22. juni 2018, klokken 20:24
Lurer også på hvor lang tid det tar å lade fullt på en egolf? Tenker da på vanlig lader, ikke hurtigladere.
Det varierer etter hvor mye strøm du har på batteriet og hva strømstyrke du får ladet med.
Om batteriet er helt tomt, tar det
32A levert strøm = ca 5 timer
16A levert strøm = ca 10 timer
10A levert strøm = ca 17 timer
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Kjetil1986

Er det noen lademuligheter på jobbben din da?
Model 3 long range 2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA