Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet Tips & Tricks

Startet av ollehto, tirsdag 23. oktober 2007, klokken 22:39

« forrige - neste »

ollehto

hei alle og takk for fint forum

jeg har gått til annskaffelse av en herlig 2001 kewet city-jet 5. I den annledning lurer jeg på om noen her har noen tips. Her er noen spørsmål:

Har noen erfaring med ekstra batterier for å øke kjørelengden? Hvor kjøper man de billigste batteriene. Er det enkelt å installere de selv? Hva slags verktøy og måleinstrumenter bør man ha for en slik jobb.

Hva kreves av vedlikehold?

Er det mulig å koble serial porten under rattet til en "carputer" for bedre å overvåke batteriene og lignende. I så fall: hvilken programvare benyttes?

Om noen har gjort noe artig med keweten sin er jeg også interessert i å høre om det

på forhånd takk :)

mvh

Pål
Kewet City-Jet 5
Hvit 2001 Modell

ilmarw

#1
Hei, og gratulerer som elbileier!

Sitat fra: ollehto på søndag 21. oktober 2007, klokken 01:51
Er det mulig å koble serial porten under rattet til en "carputer" for bedre å overvåke batteriene og lignende. I så fall: hvilken programvare benyttes?

Du trenger følgende:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13219459
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=34051163

Programvaren du bruker er Hyperterminal, som er standard i Windows XP, og som kan lastes ned gratis for Vista: http://www.hilgraeve.com/htpe/download.html

Sjekk også tråden som heter 'Batteristatus': http://elbil.no/forum/index.php?topic=375.0

Ilmar
Polestar i bestilling

eljet

Hei

Har et tips
Du bør sjekke olje nivå på bakakslingen og eventuelt bytte den.
Har akurat byttet den på min kewet.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

ollehto

takk for tips. dette skal jeg skjekke ut. en ting til: Noen som kjenner til et Hyperterminal alternativ for mac os x?

mvh

Pål

Kewet City-Jet 5
Hvit 2001 Modell

ilmarw

Sitat fra: ollehto på søndag 21. oktober 2007, klokken 20:03
takk for tips. dette skal jeg skjekke ut. en ting til: Noen som kjenner til et Hyperterminal alternativ for mac os x?

Sjekket ut tre, fire forskjellige ting, men fikk det aldri til. Tror problemet var at jeg aldri fikk driveren til COM/USB-kabelen til å fungere.
Polestar i bestilling

ilmarw

Sitat fra: eljet på søndag 21. oktober 2007, klokken 15:54
Du bør sjekke olje nivå på bakakslingen og eventuelt bytte den.
Har akurat byttet den på min kewet.

Noen spesiell fremgangsmåte?
Polestar i bestilling

bosonic

Sitat fra: ollehto på søndag 21. oktober 2007, klokken 01:51

Har noen erfaring med ekstra batterier for å øke kjørelengden? Hvor kjøper man de billigste batteriene. Er det enkelt å installere de selv? Hva slags verktøy og måleinstrumenter bør man ha for en slik jobb.


Det er ikke plass til flere batterier i denne bilen Pål, den har allerede 367 kg som er 44 % av totalvekten. Buddy'en kan leveres med noe større batteripakke, men det er problem å få disse batteriene inn i mod. 5 bilene.
Det er i grunnen ikke så mye en kan gjøre for å oppnå større kjørelengde annet enn å skifte ut blybatteriene med lithium batterier, men dette blir for dyrt for de fleste med dagens priser.

Er du fagmann innen elektro kan du gjøre som jeg og skifte ut powerkablene i bilen fra 35 kvmm til 70kvmm. Dette kan kombineres med å flytte kontaktorene nærmere motoren slik at kabellengdene kan kortes inn. Med disse modifiseringene vil effektiviteten økes pga reduksjon i resistiv og induktiv motstand i kablene som igjen gir deg noe lengre kjørelengde, hvor mye gjenstår å se.
Har du mye penger på konto'en så kan du skifte ut bilens lader med 6 nye ladere slik at hvert batterisett får en lader hver. Batteriene vil da få øket levetid (men allikevel under forutsetning av at bilen ikke kjøres lenge på rødt lys på strømmåler og lades iht. manual.)
Det som gjelder for alle elbiler er hyppig sjekk av lufttrykk og sjekk av bremser (at de ikke henger)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ollehto

hei

nå har jeg kjøpt nullmodemskabel og USB til serieportadapteren som ilmarw linket til. Fungerte veldig bra efter litt fikling. her er servicerapporten:


        ****************************************************
        *                                                  *
        *                   KEWET El-Jet 5                 *
        *                   Service Report                 *
        *                                                  *
        ****************************************************

        Software version        3.06
        Miliage recorder       18093 Km
        Amp.hours recorder     37912 Amp hours
        Set to charging         1573 [Times]
        Charging finished        911 [Times]
        Misuse                   558 [Times]

        Battery data:
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
        Capacity available     136.0 Amp hours C5
        Capacity at display       100 %
        Capacity discharged      0.0 Amp hours
        Temperatur battery        15 Degress Centigrade
        Current                  0.1 Amperes

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
        Battery      1-2      13.41 volt       150 %
        Battery      3-4      13.31 volt       137 %
        Battery      5-6      13.39 volt       166 %
        Battery      7-8      13.27 volt       116 %
        Battery      9-10     13.23 volt       136 %
        Battery     11-12     13.35 volt       158 %

        12 volt battery       13.78 volt

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på den :)

for dere som er interessert i benytte os x til denne avlesningen: Kjøp overnevnte produkter. USB til serieportadapter trenger en driver som finnes her: http://sourceforge.net/projects/osx-pl2303/
Programmet som benyttes og erstatter hyperterminal som brukt i xp er ZTerm. finnes her: http://homepage.mac.com/dalverson/zterm/
For at avlesningen skal fungere må én innstilling endres i ZTerm før bruk. Åpne ZTerm, Settings - Connection... - Endre Data Rate til 9600. Trykk på Trip knappen i keweten for å starte avlesing.
Kewet City-Jet 5
Hvit 2001 Modell

ilmarw

Det ser ut som om du har ganske nye batterier, stemmer det? Eller målte du mens du ladet? Dersom du ser på tråden jeg nevnte i forrige post, så ble jeg anbefalt å kjøre noen meter for å fjerne den kjemiske spenningen på batteriene når de er fulladet.
Polestar i bestilling

ollehto

ja. batteriene er ganske nye. ble innstallert da jeg kjøpte bilen for et par mnd siden. Jeg gjorde som annbefalt og kjørte noen meter før måling.
Kewet City-Jet 5
Hvit 2001 Modell

Rymegnal

--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

eljet

Sitat fra: ilmarw på søndag 21. oktober 2007, klokken 23:05
Sitat fra: eljet på søndag 21. oktober 2007, klokken 15:54
Du bør sjekke olje nivå på bakakslingen og eventuelt bytte den.
Har akurat byttet den på min kewet.

Noen spesiell fremgangsmåte?

Hei  ilmarw

Litt lenge siden spørsmålet kom opp men :

Det er en nivå plugg ca midt på bakakslinen ( ovrerføringen) og en tappe plugg i bunnen av dette huset.
Skru ut nivå pluggen så ser du om det renner ut eller ligger på kanten så er det rett nivå, er det tørt så er det for lite olje.
tapp ut i bunnen og fyll på ny opp til kanten til det renner ut

Jeg brukte shell spirax 80-90W axl oil.


Lykke til
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

ilmarw

Takk, tenkte faktisk å se over bilen nå i påsken.

ilmar
Polestar i bestilling

sveander

 Misuse                   558 [Times]

Hvordan har du greid det. Fikk høre av Selger at det skjer når man ikke lader innen den tiden man skal. Dvs forlater den uten å lade og kjører neste dag uten å ha laddet.

Eller er det andre grunner?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Wired

558 missuse er ikke noe som dukker opp over natten.
Det fungerer på følgende måte :
Når man har brukt 20% eller mer ved full ladet batteristatus så vil displayet varsle om at det enten er 48, 12 eller 1 time innen bilen MÅ settes til lading. Blir ikke dette gjort så telles en missuse. Men nå kommer det festlige:

Hvis det er 1 time til lading og man ikke husker og sette bilen på lading så vil den telle en ny missuse pr. time den står uten tilført strøm. Hvis den har 12 timer til lading så vil det gå 12 timer mellom hver talte missuse osv.

Og hvis bilen ikke er tilkoblet strøm i løpen av en uke (selv ved 100%) så får man viss nok også en missuse, men dette har jeg ikke sett bevis for.

Så etter en del år på baken så kan 558 missuse være fullt mulig.

Så kort fortalt ........ sett bilen til lading  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA