Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønskeliste hurtigladere

Startet av Baltor, fredag 30. september 2011, klokken 22:19

« forrige - neste »

Baltor

Vi i Rogaland Elbilforening tenkte å bruke valgkampen til å få fram noen løfter fra politikerne.
Allerede 24.06. sendte vi brevet nedenfor til ordfører, miljøvernsjef, varaordfører og samtlige partier. Vi ba om tilbakemelding. På grunn av den spesielle sommeren kom det få svar.
Her er brevet vi sendte:

Til Stavanger Kommune ved ordfører, varaørdfører, miljøvernsjef og ordførerkandidater.
Kopi til øvrige partier.

Stavanger er den byen i Norge av alle hvor de naturgitte forhold ligger best til rette for elektriske kjøretøy. Vi har korte avstander og mildt klima.
Vi burde vært best i klassen på dette, men dessverre er det ikke slik. Vi fikk et antall Transnova finansierte ladeplasser, men så har det stoppet opp.

Vi står nå i fare for at Stavanger ender opp som landets versting blant byene på dette området.
Vi ser også at Stavanger kommer lengre og lengre ifra vedtatte målsettinger om  20% reduksjon i co2 utslipp fram til 2020. Det er nå kun 9 år igjen.
Dette kan ende opp som en pinlig historie for enkelte.

I Oslo har man nå bygd ut nesten 400 ladeplasser, og det er politisk vilje til å fortsette denne satsingen. Dette gir forutsigbarhet for elbilister.
I Oslo har man også forstått at en voksende andel elektriske biler redder byen fra de alvorlige luftforurensingsproblemene de har hatt de siste vintrene. Dette i tillegg til reduksjon i co2 utslipp, og mindre støy i setrumsgatene.
Oslo kan nå med rette smykke seg med tittelen "Verdens Elbilhovedstad".
http://www.elbil.no/politikk/413-100-nye-ladeplasser-hvert-ar

I Sandnes har man denne uke vedtatt innkjøp av elektriske biler. I Sola har man i flere år hatt elektriske biler i hjemmebaserte tjenester. Et stort antall norske kommuner har anskaffet elektriske biler det siste året.

Rogaland Elbilforening mener det nå er på høy tid å komme videre også i Stavanger.
Vi sender derfor dette brevet til byens ledende politikere for at dere skal initiere konkrete tiltak.

Rogaland Elbilforening mener det er nødvendig med konkrete tiltak på disse 4 områdene:

1)Stavanger må gjennomføre en videre utbygging av vanlige ladeplasser, uavhengig av om Transnova kan gi støtte. Det er særlig behov for ladeplasser i bydelene, og ved knutepunktene hvor det er aktuelt med overgang til kollektivtransport. Det må kontinuerlig utredes og innstalleres nye plasser, og kommunen må opprette kommunikasjon med elbilister slik at man kan melde inn forslag basert på konkrete behov.

2)Stavanger kommune må gjennom sitt eierskap i Stavanger Parkering og Rogaland Parkering bidra til å opprettholde Stortingets intensjon om gratis parkering for elektriske biler på offentlig gategrunn. I dag benytter man seg dessverre av en unntaksbestemmelse i parkeringsforskriftene og stenger elektriske biler ute fra de fleste kommunale parkeringsanlegg.

3)Stavanger må gjennomføre egne vedtak om innkjøp av elektriske biler i hjemmebaserte tjenester. I 2009 gikk man offensivt ut i pressen og annonserte at man skulle lease 130 miljøbiler. Vi venter fortsatt på at man skal anskaffe de elektriske bilene.

4)Hurtigladestasjoner. Sandnes fikk landets første hurtigladestasjon i vår, Klepp og Randaberg får sine i august. Salget av elektriske biler med hurtiglademulighet har eksplodert, det er et klart behov for hurtigladestasjoner i Stavanger.
Vi mener dessuten at Stavanger nå må ta et initiativ til hurtigladekorridorer langs hovedveiene mellom Stavanger-Kristiansand og Stavanger-Bergen. Dette vil i framtida bli minst like viktig som god flyplass eller gode fergemuligheter.
Korridorene Oslo- Gøteborg og Trondheim-Sundsvall er under utbygging.

En undersøkelse blant NAF sine medlemmer utført av TNS gallup sier at en av 5 vurderer elbil.
http://www.telen.no/forbruker/bil-motor/nordmenn-tror-pa-elbilen-1.6323441
Vi antar at dette tallet er enda mye høyere i Rogaland (og Stavanger).
Dette er et stort antall velgere!!

Vi i Rogaland Elbilforening kommer til å ta opp dette spørsmålet på nytt både før og etter høstens valg.

med hilsen
styret i Rogaland Elbilforening
v styreleder
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#1
Det viste seg at brevet vårt ikke var klart nok utformet, vi skulle krevd svar, og et svar på hvert punkt, eller laget det som ja-nei- vet ikke. Dermed må vi være litt overbærende med politikerne som ikke så sin besøkelsestid, og heller se det positive i de svarene vi fikk.
Første svar kom fra ordførerkandidat i FRP allerede 2 uker etterpå.

(telefonnummer, mailadresser og unødige navn er fjernet fra alle brevene)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

FREMSKRITTSPARTIET:
Hei T.....

Takk for e-post, og beklager noe sen tilbakemelding.

Jeg er helt enig med dere! For et halvt års tid siden byttet jeg ut bilene våre, og jeg vurderte seriøst el-bil til meg selv. Ikke av politiske grunner (show off) men av hensyn til miljø og mitt bruksmønster. Med selvsyn fikk jeg se og erfare hvor mange utfordringer det var, spesielt med tanke på ladestasjoner som du tar opp i e-posten under. Ble også noe overrasket over prisnivået (bil er jo generelt dyrt, men likevel).

Vi skal følge opp forslagene deres. Tusen takk for meget konstruktivt innspill!



Med vennlig hilsen


Tore B. Kallevig
Gruppeleder og fraksjonsleder byutvikling
Stavanger FrP
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

OPPFØLGINGSSPØRSMÅL TIL FREMSKRITTSPARTIET (det ble ikke besvart):
Hei igjen Tore.
Fremskrittspartiet er de eneste som svarte på denne mailen, det at dere svarte setter vi i Rogaland Elbilforening stor pris på!

Dette svaret fra Stavanger FrP kommer til å bli sitert i neste medlemsbrev til medlemmene i Rogaland Elbilforening, som skal ut i august. Men det hadde vært en fordel om du kunne være enda mer konkret. Av de fire punktene jeg nevnte er det punkt 2 og 3 som passer til konkrete utspill.

Punkt 2:
Kan FrP love at elektriske biler framover skal kunne parkere gratis på kommunal og offentlig gategrunn, og i parkeringsanlegg i Stavanger?
Jeg tenker da på parkeringsplasser og anlegg hvor regelverket håndheves av Stavanger Parkering og Rogaland Parkering.
(og såvidt jeg vet sitter nå FrP i styrene i disse selskapene)
Her ligger Stavanger dårlig an sammenlignet med andre byer, og særlig hvis en sammenligner med Oslo. Stavanger Parkering bruker en sær fortolkning av en unntaksbestemmelse, istedet kunne de valgt å komme elbilistene i møte. Dette hadde blitt et kraftig og positivt signal.

Punkt 3:
Innkjøp/leasing av elektriske biler til kommunens drift:

Nye elektriske biler er crashtestet og godkjent, de er lettkjørte og vil fungere utmerket i en kompakt kommune som Stavanger. De kan også hurtiglades.
(jeg tenker nå på for eksempel Mitsubishi i-MiEV og Nissan Leaf)
Kan FrP love å ta et initiativ til innkjøp av elektriske biler i kommunal regi?

Elbilmarkedet har endret seg, det er nå store grupper vanlige familiemennesker som vurderer elektriske biler. (vanlige velgere)
Hvis FrP kommer med konkrete utspill vil vi i Rogaland Elbilforening prøve å bidra til å gi det oppmerksomhet.

mvh T....
styreleder Rogaland Elbilforening

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#4
SV etterlyste mailen, de mente de ikke hadde fått den, de fikk den tilsendt på nytt. Etter ny purring kom denne meldingen:

Vi jobber med det :)

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#5
Så sendte vi den på nytt til alle partiene:

Til  partiene som stiller til valg i Stavanger.

Rogaland Elbilforening sendte den 24.06. mailen nedenfor til ordfører, varaordfører miljøvernsjef og partiene i Stavanger.
Det er mulig datoen var uheldig, dette var i starten av ferien. Det er også mulig at noen mailadresser var mangelfulle.

Vi sender den derfor ut på nytt til partiene og ber om et raskt svar på disse fire spørsmålene.

NAF har funnet ut at 20% av bileierne vurderer elbil. Dette er mange velgere!
Mvh
Rogaland Elbilforening, styret
Ved  E... K
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#6
RØDT:
Hei E...
Takk for mail. Dette var gode innspill. Helt enig i at dette med elbil er flaut for Stavanger, og det er mulig vi i Rødt har sovet litt i timen her.

Vi i Rødt mener det er viktig å utvikle alternativer til fossile brensler, og ønsker å legge til rette både for elbiler og sykler, så vi er gjerne med og tar opp de punktene dere nevner i bystyret.

Helt konkret: Det er en selvfølge at det kommer flere ladestasjoner, at de ladestasjonene som finnes faktisk virker, at det fortsatt skal være gratis parkering for elbil  og at det skal være enkelt og trygt å bruke elbil. Muligheter for hurtiglading er da viktig. Og ja, det er altfor dårlig at det fortsatt ikke brukes elbiler i kommunens hjemmetjenester. Dette må vi ta opp!

-Jeg har forressten lett etter den artikkelen hvor det blir lovet innkjøp av elbiler. Har du en link til denne? Og hvis dere har tall og statistikker vi kan bruke som argument på hvorfor elbil er samfunnsøkonomisk lønnsomt så tar vi gjerne i mot dette. Kjekt med ammunisjon.

Hilsen Sara Mauland
1. kandidat Rødt Stavanger

Etter dette spørsmålet fra Rødt sendte vi enda en purring til alle, hvor vi takket de som hadde svart og ga dem denne linken:
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article4386090.ece

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

HØYRE: (Christine er ordførerkandidat, Høyre er største parti)

Hei!

Vi beklager at vi ikke har svart på denne henvendelsen tidligere.

Gode lokale løsninger for å få ned CO2 utslipp er viktig for oss i Høyre.  Stavanger Kommune har som du skriver skrevet under på flere forpliktende internasjonale avtaler, blant annet Ordføreravtalen, om reduksjon av klimautslipp. Stavanger Høyre vil selvsagt følge opp disse.

El-biler er et viktig bidrag for miljøet og det er helt klart at vi vil jobbe for flere ladeplasser, både i sentrum og på Forus. Vi vil følge opp intensjonen om gratis parkering for el-biler på offentlige parkeringsplasser.  Hjemmebaserte tjenester benytte så mijløvennlig transport som det er mulig for den enkelte, tilpasset sine rutiner og arbeidsoppgaver. Hurtigladestasjoner er et økende behov, og bør etableres både i Stavanger sentralt, men også langs E-39. Utbedringer av denne veistrekningen vil også gjøre mulighetene større for å nytte El-bil.

Vi i Høyre jobber for bedre og tryggere veier, vi jobber for å få flere til å reise kollektivt og satser på fremtidig bybane, vi er opptatt av sykkel og sykkelstamvei.

Jeg er glad for din henvendelse, for vi skal selvsagt også legge til rette for  El-bil. Vi skal være bevisste på ALLE tiltak som er til det beste for miljøet og menneskene i byen vår.

Mvh

Christine Sagen Helgø
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

VENSTRE:
Hei

Jeg fikk ikke med meg at dette var spørsmål til oss, mer informasjon og oppfordring.

Jeg kan ikke si annet enn at vi ikke skal være versting og vil anstrenge oss for initiere de konkrete tiltakene.

Har jeg misforstått fullstendig ?

Med vennlig hilsen


Per A. Thorbjørnsen (V)
Kommunalråd/ Leder av levekårstyret
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

SENTERPARTIET:
Hei.

Eg har lese gjennom e-posten frå dykk.
Eg såg på innhaldet som informasjon om korleis stoda for el-bilar er i Stavanger.
Eg ser ikkje heilt kor dei konkrete spørsmåla eg skal svara på er?

Kva tiltak vi på bakgrunn av e-posten kan initiera må vi sjå på i kommunen sin plan for betre miljø i byen.
Men det er heilt klart at fleire el-bilar vil ha stor påverknad på miljøet, og då særleg luftforureininga.

Etter vårt syn vil el-bilen kunna ha gode kår for å lukkast i byen.
Vi har korte avstandar og stor befolkningstettleik. Det gjer at det er lett å bruke el-bil i vårt distrikt.

Dei utfordringane som ligg her i dag, med bl.a. ladestasjonar, bør vera lette å løysa.
Likeså å få eit regelverk som fremjar bruk av el-bil.

Senterpartiet er positive både til å kjøpa inn fleire kommunale el-bilar og til at vi gjer det lettare for folk flest å kunne bruka el-bil.


Mvh

Bjarne Kvadsheim
Senterpartiet
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

KrF:
KrF beklager sent svar, men her kommer det.

Flere av de  forslagene og meningene dere kommer med høres veldig positivt og spennende ut. Dessverre vet vi for lite om dette i dag og vi ønsker å undersøke sakene/forslagene videre.
Etter at vi får mer informasjon kan vi igangsette de rette tiltakene.
 
Hilsen Kjetil Clementsen
Stavanger KrF


www.krf.no/stavanger


1)Stavanger må gjennomføre en videre utbygging av vanlige ladeplasser, uavhengig av om Transnova kan gi støtte. Det er særlig behov for ladeplasser i bydelene, og ved knutepunktene hvor det er aktuelt med overgang til kollektivtransport. Det må kontinuerlig utredes og innstalleres nye plasser, og kommunen må opprette kommunikasjon med elbilister slik at man kan melde inn forslag basert på konkrete behov.
KrF melder stadig inn forslag om å opprette el-ladestasjoner ifm reguleringssaker, noe vi også vil fortsette med.
I tillegg vil vi formulere et spørsmål om status for antall el-ladestasjoner så langt, og om det er noen kommunikasjon mellom kommunen og elbilister.

2)Stavanger kommune må gjennom sitt eierskap i Stavanger Parkering og Rogaland Parkering bidra til å opprettholde Stortingets intensjon om gratis parkering for elektriske biler på offentlig gategrunn. I dag benytter man seg dessverre av en unntaksbestemmelse i parkeringsforskriftene og stenger elektriske biler ute fra de fleste kommunale parkeringsanlegg.

KrF ser dette som et positivt og viktig forslag og vi vil ta dette med oss i Kommunalstyret for byutvikling for å få mer informasjon om saken.

3)Stavanger må gjennomføre egne vedtak om innkjøp av elektriske biler i hjemmebaserte tjenester. I 2009 gikk man offensivt ut i pressen og annonserte at man skulle lease 130 miljøbiler. Vi venter fortsatt på at man skal anskaffe de elektriske bilene.

KrF vil ta dette med i Kommunalstyret for byutvikling for å få mer informasjon om saken.

4)Hurtigladestasjoner. Sandnes fikk landets første hurtigladestasjon i vår, Klepp og Randaberg får sine i august. Salget av elektriske biler med hurtiglademulighet har eksplodert, det er et klart behov for hurtigladestasjoner i Stavanger.

KrF ser dette som et positivt og viktig forslag og vi vil ta dette med oss i Kommunalstyret for byutvikling for å få mer informasjon om saken.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#11
ARBEIDERPARTIET:
(de svarte aldri på disse mailene, men etter å ha blitt minnet på dette i valgdebatt gikk de rett til pressen med følgende utspill, sakset fra Stavanger Aftenblad 02.09)

http://www.aftenbladet.no/innenriks/politikk/valg/Her-er-dagens-tre-valgkamp-utspill-2859010.html


SKIFT UT KOMMUNES BILPARK MED ELBILER:
Arbeiderpartiets ordførerkandidat Cecilie Bjelland er på tråden: Hun vil skifte ut kommunens 150 biler med elbiler, og ramser opp gevinstene ved det: Reduserte klimautslipp, billigere i drift (gratis å parkere, el-biler betaler heller ikke bompenger, diesel er frem ganger så dyrt som elkraft), mer effektivt (elbiler kommer raskere fram fordi de kan kjøre i kollektivfelt). Bjelland selv kjører rundt i en liten grønn "bestemor Duck"-elbil som hun sier, men det er en finere utgave av elbil som ligner mer på vanlige biler hun vil kommunen skal kjøpe.

Hun vil også at kommunen skal presse på for at det blir flere ladestasjoner i distriktet. Her er rundt 70 ladepunkter i dag, men bare tre hurtigladere i regionen, ingen i Stavanger.

Bjelland synes kommunens klimaplan er altfor rund og generell. Utskifting av bilparken mener hun er et viktig konkret forslag.

Det var noe kjent med det forslaget, påpeker en journalistkollega. Er ikke det allerede vedtatt i kommunens klimaplan? Vi sjekker med Helge Solum Larsen (V):

- Joda, her slår Ap inn en åpen dør. Bystyret har gått inn for dette. Det står på side 11 i klima- og miljøplanen at Stavanger har som ambisjon å bli den beste elbil-byen og at det skal legges til grunn for innkjøpspolitikken. Det betyr at vi skal skifte ut bilparken med nullutslipps-teknologi. Det er helt overtydelig i planen. Men det er kjempebra at vi får ytterligere trykk på dette, sier Solum Larsen.
-----------------
Kommentar fra Rogaland Elbilforening: Den planen Solum Larsen henviser til ble utformet i 2009 og endelig vedtatt i juni 2010. Problemet er at elbilløftene ikke har blitt fulgt opp. Vi har minnet Miljøvernsjef og andre på dette en rekke ganger, men fram til denne valgkampen har vi ikke lykkes.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#12
MILJØPARTIET DE GRØNNE:
(her må det innrømmes at listetopp i dette partiet er aktiv i Rogaland Elbilforening)

1)Stavanger må gjennomføre en videre utbygging av vanlige ladeplasser, uavhengig av om Transnova kan gi støtte. Det er særlig behov for ladeplasser i bydelene, og ved knutepunktene hvor det er aktuelt med overgang til kollektivtransport. Det må kontinuerlig utredes og innstalleres nye plasser, og kommunen må opprette kommunikasjon med elbilister slik at man kan melde inn forslag basert på konkrete behov.

Dette er vi i Miljøpartiet De Grønne enige i. Det er viktig at det etableres et system som samler opp innspill og at det kontinuerlig blir utredet og bygd nye ladeplasser i områder hvor det avdekkes behov. Vi har skrevet i vårt program: At Stavanger bygger ut flere ladeplasser og hurtigladestasjoner for elektriske kjøretøy, og legger til rette for gratis parkering for disse.[/i]

2)Stavanger kommune må gjennom sitt eierskap i Stavanger Parkering og Rogaland Parkering bidra til å opprettholde Stortingets intensjon om gratis parkering for elektriske biler på offentlig gategrunn. I dag benytter man seg dessverre av en unntaksbestemmelse i parkeringsforskriftene og stenger elektriske biler ute fra de fleste kommunale parkeringsanlegg.

Dette er viktig, kommunale parkeringsselskap bør følge opp kommunens positive intensjoner og legge til rette for en utvikling som bidrar til vedtatte klimakutt

3)Stavanger må gjennomføre egne vedtak om innkjøp av elektriske biler i hjemmebaserte tjenester. I 2009 gikk man offensivt ut i pressen og annonserte at man skulle lease 130 miljøbiler. Vi venter fortsatt på at man skal anskaffe de elektriske bilene.
Vi har i vårt program:
Miljøpartiet De Grønne i Stavanger vil arbeide for: At  minst 50% av kommunens egne biler blir nullutslippskjøretøy.


4)Hurtigladestasjoner. Sandnes fikk landets første hurtigladestasjon i vår, Klepp og Randaberg får sine i august. Salget av elektriske biler med hurtiglademulighet har eksplodert, det er et klart behov for hurtigladestasjoner i Stavanger.
Miljøpartiet De Grønne i Stavanger er enig i dette. Se også svar 1.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#13
Vi i Rogaland Elbilforening er svært fornøyd med endel av svarene, dette gir et godt utgangspunkt for å kontakte politikerne etter valget. :) :)

Vi sender nå ut en mail til alle medlemmer hvor vi henviser til svarene som ligger her på forumet. Vi skal også sende en takk til alle partiene, det vil dermed også fungere som en siste purring til de som ikke har svart. I mailen vil vi minne politikerne på å formidle den nye og positive holdningen videre til administrasjonen i kommunen.

EDIT: meningen var at påminnelsene skulle gått direkte til listetoppene i partiene, det viser seg nå at pga en misforståelse hos oss har alle purringer gått til de samme mailadressene som vi brukte i første runde.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Partiet Rødt sendte en ekstra mail, de ønsket å lage til et åpent møte hvor Rogaland Elbilforening kan informere om elektriske biler OG elektriske sykler. :) :)
Et godt initiativ, dette vil vi gjerne. Dato er ikke bestemt, men tanken er å få til et bredt folkemøte for våre medlemmer, politisk aktive i flere partier og andre med spørsmål. Dette blir etter valget.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA