Dyrere å hurtiglade enn å kjøre fossilt.

Startet av Bondeknøl, onsdag 20. juni 2018, klokken 06:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det er i det minste bra at Elbilforeningen går på effekttariffen og ikke ladeaktørene. Kommersielle aktører må tjene penger på sikt.

Det er et varsko om at biler med små batterier ikke vil være aktuelle for langturer i fremtiden. Et moment er at ladeaktørene sier kapasiteten ikke vil dimensjoneres for små batterier på langtur, men nå ser vi også at prisingen på sikt vil gjøre det svært uhensiktsmessig.
Kjører man Oslo-Trondheim med en 60kWh småbil (eks Kona eller Niro) og har behov for kanskje 20kWh påfyll underveis blir det ca en hundrings i hurtiglading, fordi bilen utnytter stolpene effektivt (fort oppimot 50kW snitteffekt) og strømbehovet er begrenset.
Gjør man samme øvelse med en typisk 30kWh bil blir regnestykket annerledes (ser bort fra Ioniq her som lader svært raskt og som ville kuttet prisen til ca 240,-)
Snitteffekten går ned og behov for påfyll går opp. Rundt regnet vil bilen trenge rundt 75 minutter hurtiglading, eller 300,-.

Mtp. prisingen her av 50kW ladere, kan vi gange prisen med 3 for bruk av 150kW stolper, eller stiger ikke effekttariffen lineært? Dvs vi kan regne med ca 12,- per minutt på 150kW stolper, uavhengig av om bilen klarer å trekke 50,100 eller 150kW?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Med en i3 og hurtiglading på vinteren har jeg vært oppe i ca 10 kroner mila. Da med 2.5 kroner minuttet. Det er allerede der dyrere enn dieselpurka klarte.. Med 4 kroner minuttet så blir dette et ran.  Kommer selvfølgelig ikke å kjøre elbil på langtur med slike priser. Fortum opplyser heller ikke faktisk kwh ladet på faktura,noe alle tilbydere selvfølgelig burde gjøre

Gordon Retriever

Dette er en sabel Fortum raslet med 4. juli i fjor:  Hurtigladere kan forsvinne utenfor byene

Sitat– Hvis det ikke er lønnsomhet, så er det en enkel operasjon å flytte en lader til et mer urbant strøk, sier Fortums country manager, Jan Haugen Ihle.

Sitat– Her gir vi bort omtrent 50 kroner hver gang noen lader, sier Ihle og viser frem en regning.

Regningen er på flere tusen kroner, men bare 22 av disse kronene er for brukt strøm. Resten er prisen for å ha muligheten til å bruke mye strøm på en gang.

Jeg antar Fortum ikke kan flytte hurtigladere de har fått offentlig støtte for å etablere, så økning i ladeprisen er et naturlig valg. I neste omgang kan vi kanskje forvente en søknad om å flytte hurtigladere siden ingen benytter seg av dem...

Ferry

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juni 2018, klokken 13:39
Det er et varsko om at biler med små batterier ikke vil være aktuelle for langturer i fremtiden.

Små batterier som lader tregt er bare bra for effekttariffen. Jo tregere, jo billigere. Og mindre egnet for langtur, ja  :-\

Porsgrunn

Tror (og håper) Fortum tar en for bransjen her.

De vet godt at dette vil gi dem negative reaksjoner. De vet forhåpentligvis godt at dette vil føre til mindre bruk av disse laderne. Siden effektavgiften er den samme om laderen brukes en eller 20 ganger i måneden er jeg sikker på at de skjønner dette vil føre til enda større tap på disse laderne.

Derfor tror jeg dette er et politisk innspill for å få fortgang i endring av regelverket. Alle som kjenner noen i politiske eller andre posisjoner som kan hjelpe til med å få dette på plass bør hjelpe dem med å opplyse disse.

Det eneste som er litt merkelig er at de ikke er veldig gode på timing. De burde gjort det en stund før revidert nasjonalbudsjett, ikke fem dager etter at det er endelig vedtatt. På den annen side er de tidlig ute i forhold til neste års statsbudsjett.

Mr Oizo

Ekstremt dumt gjort av Fortum. Her har de fått store summer i støtte for å bygge ut ladere der det ikke er lønnsomhet i det, for så å utnytte sin posisjon. Heretter skal jeg unngå Fortum for enhver pris. Positiv til endringen på AC lading da, selv om 3.50 per kWh er grovt. Det er bare en ladestolpe koblet til en trafo, ingenting mer. Tør jeg foreslå protestaksjon utenfor huset til Fortum sjefen? 100 elbiler i kolonne når han skal kjøre til jobb?
Det er ingen som tjener på alt de gjør eller driver med, men visse ting må man gjøre uansett selv om det ikke lønner seg. Her skyter de seg selv i foten med masse negativ pressedekning. Mannen i gata leser bare overskriftene og folk vil nok spørre om dette fremover. "Skulle det ikke bli dobbelt så dyrt å hurtiglade nå da? Og bompenger kommer neste år? Ikke vits å kjøpe elektrisk da vet du! Hva var det jeg sa?". Da får man slike uttalelser. Dette er bensin på bålet for skeptikere og folk som hater elbiler for enhver pris/ irrasjonell grunn. Samtidig en gavepakke til GK som vi får håpe beholder prisene og rabattsystemet som før. Her må folk bruke sin forbrukermakt og vise hva de mener om denne utpressingen. Dette går særlig hardt utover kortrekkevidde-bilene som allerede er vanskelig nok å bruke med kø på ladere og stolper som er ute av drift. Man må planlegge virkelig godt hvor og når man skal lade skal man ikke bli stående fast. Sløste nylig bort 1 time midt på en arbeidsdag fordi 2 stolper var nede og den siste opptatt så jeg kjørte til neste plass. Der var begge opptatt og måtte vente 40 minutter på plass, ingen mulighet til å kjøre annen plass med 10 % på batteriet. Slikt som krydrer tilværelsen. Men også veldig oppdragende. Ikke veldig glad i komboen Fortum/Vefil for å si det sånn. Hver eneste gang det er noe trøbbel er det Vefil. Ser man ABB så er det jubel.

Så først denne beskjeden, og i løpet av 1-2 år ladekøen fra helvete på alle utfartsdager? Se for deg en stasjon med 3 DC stolper. Når du kommer har akkurat 3 biler koblet seg til med 10 % på batteriet. Bilene er I-Pace, E-tron og Kona. Alle skal kjøre videre ved 90 %. Hvor lang tid tar det? Ja, det tar lang tid. Får du lyst til å kjøre elektrisk på neste tur med slike opplevelser? Tvilsomt.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gardin

Det er nødvendig at hurtigladeroperatørene tjener penger på laderne sine. Hvis laderne går med solid overskudd vil de sørge for at det er tilstrekkelig antall ladere til å dekke etterspørselen, og de vil sørge for at de nesten alltid fungerer. Hvis operatøren taper penger på en del ladere vil disse over tid forfalle og til slutt bli nedlagt.

Vi blir nok nødt til å betale ekstra for å opprettholde et hurtigladertilbud i områder hvor kundegrunnlaget er dårlig.

Anslaget om 300 kr i hurtigladingskostnad for å kjøre fra Oslo til Trondheim viser at dette uansett ikke er veldig dyrt. Det er neppe særlig mange som legger ut på så lange turer i elbiler med 20-30 kwh batteri oftere enn et par ganger i året, og da blir ikke denne ekstrakostnaden så stor. Jeg regner med at nesten alle som kjører så langt regelmessig sørger for å skaffe seg en bil med lenger rekkevidde.

Supermario

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 20. juni 2018, klokken 17:46
Tør jeg foreslå protestaksjon utenfor huset til Fortum sjefen? 100 elbiler i kolonne når han skal kjøre til jobb?

Blir det ikke litt unfair å angripe Fortum som jo faktisk har gjort en innsats for elbilismen? Selv om noen av oss synes prisen for hurtiglading har blitt litt høy? Burde vi ikke heller demonstrere med 100 elbiler når sjefene for alle de andre selskapene som ikke har gjort noen verdens ting for oss skal kjøre til jobb?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Supermario

«Elbilforeningen reagerer negativt på prisøkningen og mener Fortum ikke må bidra til å dempe elbilutviklingen i distriktene.»

Igjen: det er vel ikke den aktøren som setter opp 15 hurtigladere i distriktene hvor man kan lade for 4 kr/min som demper elbilutviklingen i distriktene?

ladov

To ting synes åpenbart. Det ene er at systemet med effekttariff er overmodent for revidering, det andre er at NVE har diskvalifisert seg selv fra å gjøre denne revisjonen..

Det norske kraftsystemet har stort sett(men ikke alltid) rikelig med effekt tilgjengelig men i stedet for å bygge et smart nett hvor abonnentene kan tilpasse seg effektsituasjonen så lager man en prisordning hvor man hele tiden later som det er knapphet på effekt og hvor man i liten grad premierer energisparing utenom toppene..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hELgenen

Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 20:22
«Elbilforeningen reagerer negativt på prisøkningen og mener Fortum ikke må bidra til å dempe elbilutviklingen i distriktene.»

Igjen: det er vel ikke den aktøren som setter opp 15 hurtigladere i distriktene hvor man kan lade for 4 kr/min som demper elbilutviklingen i distriktene?

Tja...det kommer ann på øyet som ser. Har en elbil og en fossil og bor i distriktet. Når jeg ser på kostnadene ved å kjøre lengre avstander vinner fossilen dersom prisen er 4 kr/min. Ettersom det nettopp er lengre avstander i distriktet hvilket implisitt tilsier at en må bruke hurtiglading oftere enn kanskje folk i byen, så kan jeg ikke gå all in med elbil - det blir for dyrt rett og slett........Så ved å flagge 4 kr/min for hurtiglading så skviser de ut innføring av elbil i distriktet..

Supermario

Sitat fra: hELgenen på onsdag 20. juni 2018, klokken 20:47
Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 20:22

Tja...det kommer ann på øyet som ser. Har en elbil og en fossil og bor i distriktet. Når jeg ser på kostnadene ved å kjøre lengre avstander vinner fossilen dersom prisen er 4 kr/min. Ettersom det nettopp er lengre avstander i distriktet hvilket implisitt tilsier at en må bruke hurtiglading oftere enn kanskje folk i byen, så kan jeg ikke gå all in med elbil - det blir for dyrt rett og slett........Så ved å flagge 4 kr/min for hurtiglading så skviser de ut innføring av elbil i distriktet..

Det skjønner jeg godt, og ville tenkt som deg. Men jeg vil fortsatt hevde at det er bedre å sette opp en hurtiglader til 4 kr/min enn å ikke sette opp en hurtiglader i det hele tatt. Det er veldig mange som ikke har satt opp en hurtiglader, burde vi ikke heller kjefte på dem?

hELgenen

Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:07
Det skjønner jeg godt, og ville tenkt som deg. Men jeg vil fortsatt hevde at det er bedre å sette opp en hurtiglader til 4 kr/min enn å ikke sette opp en hurtiglader i det hele tatt. Det er veldig mange som ikke har satt opp en hurtiglader, burde vi ikke heller kjefte på dem?

Sant nok - jo flere hurtigladere jo bedre, men prisen som det her er lagt opp til vil definitivt legge en bremser på utviklingen av elbiler i distriktet.

emurof

Er det ikke nettopp i distriktene at det er enklest å få til lading hjemme, siden man ikke bor i boligblokker der det kanskje er hundrevis av andre man må snakke med for å få det til? Er det da virkelig galt at det er dyrt med hurtiglading, da man uansett sannsynligvis ikke vil benytte seg av det særlig ofte?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA