Når tror du de første i Norge får anledning til å konfigurere sin Model 3?

Startet av MrBacardi, mandag 18. juni 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: samotholt på fredag 26. oktober 2018, klokken 00:19
Da kan det vel faktisk for oss tesla-eiere være mulig å få bil i mars. Det blir nok isåfall før Audi.

Men, jeg tror det når jeg får se det (mangler fortsatt hengerfeste).

Dette er ganske sannsynlig, ja. Tipper det dukker opp demobiler på noen av Teslas lokasjoner i løpet av desember.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Måkemannen

Sitat fra: Klykken på torsdag 25. oktober 2018, klokken 15:23
Ah.
Velg profil øverst på siden -> Endre profil -> Venne/ignoreringsliste -> tilføy brukere, for de som lurer.
Thank you!

Nilsern

Er ikke Tesla eier. Reserverte 27 juni 2018. På Estimert levering så står det fortsatt "Tidlig 2019".
Jeg antar at mange (>10000?) står foran meg i køen. Hvis det er noe hold i dette estimatet så må det da bety at ganske mange vil få bilen sin før sommeren neste år.
Jeg vet at dette blir mest bare synsing... men, er dette bare tomme løfter?

Espen Hugaas Andersen

Det vil nok være stor forskjell på om man bestiller performance eller SR. Og per i dag vet ikke Tesla hva de individuelle reservasjonsholderne har tenkt til å bestille.

Jeg tror altså at tidlig 2019 er fullt oppnåelig for alle eksisterende reservasjonsholdere, men bare hvis de bestiller biler med mye utstyr. Om man vil ha SR uten premium så ville jeg forberedt meg på å vente til tidlig 2020 (selv om det er mulig at man vil kunne få den tidligere).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Nilsern på torsdag 01. november 2018, klokken 14:22
Er ikke Tesla eier. Reserverte 27 juni 2018. På Estimert levering så står det fortsatt "Tidlig 2019".
Jeg antar at mange (>10000?) står foran meg i køen. Hvis det er noe hold i dette estimatet så må det da bety at ganske mange vil få bilen sin før sommeren neste år.
Jeg vet at dette blir mest bare synsing... men, er dette bare tomme løfter?

Personlig så tror jeg du heller skal stole på de "12-18 månedene" som det sto. Om du får bil i løpet av 2019 så tror jeg du skal være fornøyd. Jeg tror ikke de vil ha kapasitet (i Norge), og at Norge får tilstrekkelig prioritet, til at alle får sine biler til sommeren. Etter uttalelsene til Musk for en god uke siden så vil de begynne å produsere for Europa i Januar og at de første blir levert ut i februar / mars, noe som antagelig i realiteten vil si slutten av mars. Da tror jeg ikke de som nylig har reservert får bil bare 3 måneder etter at vi som er Tesla-eiere og bestilte for vel 2 1/2 år siden. (Jeg personlig tror det er langt mer enn 10.000, og antagelig over 20.000 som har reservert)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Og det vil uansett være begrensninger på antall biler de klarer å transportere over dammen, ta imot i Zeebrugge og sende videre til Norge, tolle, klargjøre og utlevere, og ikke minst deretter følge opp igjen i serviceapparatet sitt, som allerede er overbelastet...

De har vel vært oppe på ca. 2000 biler (S og X) på de heftigste månedene, og da var det over stokk og stein både med transport og alt annet. Regner med det skal utleveres noen S og X også, selv om Model 3 kommer.

Espen Hugaas Andersen

Norge er ganske høyt prioritert, ettersom det er enklere/billigere å sende biler til Norge enn resten av Europa. I hvert fall når det gjelder S/X må bilene innom Tilburg for å "bygges", slik at de unngår toll. Bilene til Norge kan komme på skip rett til Drammen, og være utlevert en uke senere.

Litt utifra hvor mange biler Tesla klarer å produsere, og hvordan etterspørselen (spesielt miksen performance/LR/MR) ser ut i USA/Canada, så ville det ikke overraske meg om Tesla booker Norges Varemesse i 6 uker i februar/mars, og så pøser på med folk fra butikkene i resten av Europa (der leveransene ikke har begynt ennå). Da kan de kanskje klare å levere 5.000-10.000 Model 3 bare i februar/mars i Norge...

Men dette gir altså stort sett bare mening hvis de fikk inn bestillinger på mange godt utstyrte biler, som de ellers ikke ville klare å bli kvitt i USA/Canada.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nilsern

Det er er i dag registrert ca 30.000 Tesla i Norge. Antar at flaskehalsen ligger i kapasiteten til utlevering i Norge og etterhvert kapasiteten på verkstedsiden. Jeg tenker meg følgende scenario. Gitt at det er mulig å utlevere 2000 M3 i måneden (plus 1000 S&X) og utlevering starter i mars, så blir det 15000 biler innen utgangen av juli (10000 M3 og 5000 S&X) og et totalt antall registrerte Tesla på 45000. Dette representerer en økning i antall Tesla på 50% i forhold til i dag. Vil nok videre anta at dette er maks av hva Tesla Norge kan klare på verkstedsiden ved utgangen av 2019(???). Eller klarer de en dobling i løpet av året?
Etter mitt syn er nok leveringstidspunktet angitt av Tesla vel optimistisk ...

Magnus Hansen

Som Espen sier så er utlevering ikke problemet. Det er bare snakk om å sette opp midlertidige utlveringssentre de første månedene. Så får vi håpe Tesla tar hensyn til verkstedskapasitet også. Men til syvende og sist dreier seg om etterspørsel og Norge er garantert er marked hvor det vil selges mange biler med dyrere konfigurasjoner og således fort blir prioritert. Ellers er det og og klart at reservasjonsdato har mindre å si hvis du vil kjøpe en av de dyrere konfigurasjonene

Nilsern

Får da håpe at Espen og Magnus har rett :)
Med godt utstyrte biler, tenker dere da på Performance eller også LR AWD premium?
Ser av regneark til Georglu i en annen tråd her så har veldig omtrentlig LR AWD PUP antatt startpris på rundt ca 500k med vinterdekk mens Performance koster 100k mer (hvis jeg ikke har bomma helt...).

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker performance, først og fremst. Går man for performance så er det ikke usannsynlig at man hopper glatt over køen. Men jeg tviler sterkt på at Tesla får inn bestillinger på 5-10.000 performance Model 3 i Norge. Jeg tror også det vil leveres mange LR AWD PUP i de første månedene, og kanskje til og med noen MR. Men da er man nede på et prisnivå der andre faktorer vil ha til dels stor betydning. Altså om man er Tesla-eier/ansatt og reservasjonstidspunkt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Spørsmålet er jo om Tesla åpner opp for alle konfigurasjoner som er tilgjengelig i USA umiddelbart, eller om de begynner på de dyreste og jobber seg nedover. Jeg tipper de åpner for alt, men produserer flest av de dyreste slik at det blir vesentlig lenger ventetid på de rimeligere konfigurasjonene, mens man kan få en performance på «dagen».

Amoss

Nå, hvordan skal vi nå tolke dette?

https://twitter.com/elonmusk/status/1058080219041456128
Sitat
InsideEVs @InsideEVs
for 29 minutter siden

It seem @Tesla's #Model3 sales streak of up, up and away has taken a breather for the month of October. -->https://insideevs.com/tesla-model-3-sales-down-october-2018/amp/ ...
4 svar 15 retweets 63 liker

Elon Musk @elonmusk
Svar til @InsideEVs @Tesla

#'s r wrong, but in Tesla makes
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

"Overseas" gjelder altså S og X. "East coast" gjelder S, X og 3.

Det er helt normalt at Tesla leverer ut færre biler første måneden i kvartalet enn siste måned i kvartalet. Det er altså positivt at tallene er høyere enn i juli, ikke negativt at de er lavere enn september.

(Det kan også nevnes at per dags dato har det blitt opprettet 31 stk europeiske Model 3 VIN i registeringssystemet i USA. Det ble opprettet 17 stk i slutten av august, så 7 stk ca 24 september og så 7 stk i dag.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 20:53
"Overseas" gjelder altså S og X. "East coast" gjelder S, X og 3.

Nja... Nå oppfattet jeg dem som at det her var kun snakk om Model 3 - i alle fall fra InsideEVs side. Kun derfor jeg reagerte. Men greit, kan være Elon snakket litt mer generelt ja.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 20:53
(Det kan også nevnes at per dags dato har det blitt opprettet 31 stk europeiske Model 3 VIN i registeringssystemet i USA. Det ble opprettet 17 stk i slutten av august, så 7 stk ca 24 september og så 7 stk i dag.)

Vel, da er det ikke nok VIN's tilgjengelig for noen nevneverdig europeisk produksjon i alle fall. Så da MÅ det nok ha vært S/X han hadde i tankene over...
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA