Innbytte 2013 pre-facelift Leaf til 2014 Tekna?

Startet av Monofon, lørdag 16. juni 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

Monofon

Hei

Saken er den jeg fått tilbudt et bilbytte, og vet ikke om det er et bra tilbud. Jeg må betale 15000 kr i mellomlegg

Jeg har en så og si strøken 2013 Leaf (tilsvarende Acenta, men før facelift), japansk produsert, ingen varmepumpe, navigasjon, ingen varmepakke, har bare gått 36000 km

Blitt tilbudt en 2014 Leaf Tekna. Den har kjørt 88000. Litt mer preg av bruk, men ellers umiddelbart helt kurant. Forhandler vil shine den helt opp og fikse opp alle småting og EU-kontrollere den før jeg eventuelt skulle overta.

Jeg vet jo at tekna'en har bedre rekkevidde (særlig på vinteren) og litt det jeg føler jeg trenger. Omvendt er bilen min mer velholdt og har jo kjørt under det halve av tekna'en.

Ville dere ha gjort et slikt bytte?

Håper på noen gode råd ☺️

JBS

Få et Bio/ Dieselfyr sat i den du har nu.
Så vil du være lige godt kørende.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Monofon

Sitat fra: JBS på lørdag 16. juni 2018, klokken 13:41
Få et Bio/ Dieselfyr sat i den du har nu.
Så vil du være lige godt kørende.

Okay? Men det koster vel mer enn 15000?

leafnor

15.000 er vell greit det, for det er merverdien/markedsverdiens steg opp  til ett år nyere bil. Setene er bedre, rekkevidden pga vp bedre (Vell og merke om du ikke kompenserer med enda varmere kupè og komfort), og mekanisk fotbrems som parkeringsbrems som er billigere å holde i orden enn den elektriske som kan slutte å virke og koster kriminelt å bytte. 50.000km mer ha ingen ting å si på disse bilene.
Så, gå for det, og nyt din Tekna, og sitt bedre enn på krakkene i Gen1.
Sjekk om du får med minst like gode dekk på denne. (Mønsterdybde).
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elekTrond

Sitat fra: JBS på lørdag 16. juni 2018, klokken 13:41
Få et Bio/ Dieselfyr sat i den du har nu. Så vil du være lige godt kørende.
That's what she said ...
Sitat fra: elekTrond på fredag 15. juni 2018, klokken 09:43
Kjipt. Varmepumpe er nok praktisk og økonomisk uaktuelt å ettermontere. Omskiping  av bil utgår nok også, med mindre du er så heldig å få noe med samme stand og lave km.

Meeen, hvis den ekspansjonsdunken betyr at bilen din har vannbåren varme ... da kan du alltids godta å få montert en bio-somethingsomething-flytende parkeringsvarmer. Kan meget godt hende at oven-unevnte, velrenommerte forhandler har gode avtaler på slike også. Det hadde jeg slått til på i en gammal-løv. c",)
Jeg synes fortsatt at selger skal dekke både oljefyr og montering. Det står tross alt varmepumpe i kontrakta, uten noe 15K tillegg. Forøvrig stoler jeg på leafnor's verdivurdering.  :)
'13 Mjau

Monofon

Trekkoppbil

Det var antakelig flere forbedringer av batterikjemien i løpet av 2013 og 2014. Jeg har inntrykk av at batteriene blei vesentlig mer robuste våren og sommeren 2013.

Normalt bør det være vesentlig bedre batteri på en 2014 enn en 2012, men det avhenger mye av åssen bilen er holdt.
Rådet mitt er å prøve bilen, fullade batteriet, og se hvor mange kwt du får.

Biofyr kan være kurrant til vannbåren varme. Jeg veit ikke hvor kurrant det er til luft-varme.

kjbu

Pass på!  30kw har batteri som dør fort, din 2013 kan faktisk ha mer kapasitet igjen nå.

Jeg ville unngått alt av 30kw Nissan inntil videre.
Les andre tråder her angående dårlige 30kw batteri.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA