Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer også elvarebilen med kobolt-fritt batteri

Startet av naitsirk, tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

naitsirk

Hallois

Jeg studerer for tiden ved høyskolen i Bergen og lurer på å anskaffe meg en scooter.


Fant ut at arngren selger elektriske scootere, og siden jeg synes elektriske biler og andre alternative midler er spennende, så tenkte jeg at dette kanskje kunne fungere bra for meg..

Lurer på om det er noen som har erfaring med elektrisk scooter, og om det finnes andre forhandlere av elektrisk scooter enn arngren?
..forbinder fremdeles arngren med billigelektronikk, så pittelitt skeptisk :p


Leste også her på elbil.no at elbiler kan parkere og lade gratis på bygarasjen, så tenkte kanskje dette da gjelder for el-scootere også?

Er det noe begrensning på hvor lenge vi kan stå der om gangen? ..lurer på om jeg kan stå der f.eks. en gang i uken mens jeg er på skolen.. Det er vel i grunn ment for besøkende på bystasjonen, men hvis jeg hadde parkert der så hadde det jo blitt til at jeg gjorde mine matinnkjøp osv også der når jeg var ferdig på skolen for dagen..

Også interessert i generelle andre tanker dere skulle ha om elektrisk scooter...


Cheers,

Glenn

bosonic

#1
Jeg kjenner ikke til Scooteren som Arngren selger Glenn, men det spørs om den laget for nordiske vintre med tykk maling og krom etc.

Skandinavisk importør for EVT scootere:
http://www.e-motor.se/      
Distributør i Norge:
http://el-scootere.no/els/      
EVT-4000e har vært på markedet noen år nå i Norge og jeg har selv kjørt den en del.
Det er en bra scooter som har et stort fortrinn med navmotor og rimelige blybatterier!
Dette er en scooter som jeg kan anbefale!

Andre scooter linker: 
http://www.elscooter.org/emax/index.html   
http://www.e-max-scooter.com/
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

naitsirk

Hallois

Takk for svar med god info :)

Føler meg helt blind, for jeg finner ikke noe pris på de norske sidene, men ser at de koster fra 18900,- på den svenske siden på tilbud.. Så det var kanskje i det meste laget.

Prøver å finne et alternativ som ikke blir så mye dyrere enn å kjøpe f.eks. en brukt honda sfx. Skal tross alt få råd til dette på studentbusjettet mitt.. En elscooter vil jo bli billigere i bruk da, spesielt hvis jeg får lade på bystasjonen (fremdeles usikker på det..), men spørsmålet er jo hvor mye ekstra en elscooter vil koste i anskaffelse og hva jeg kan vente å få for den igjen etter 2 år..

Har i utgangspunktet kun tenkt å ha scooteren i 1,5 - 2 år til jeg er ferdig å studere.. Etterpå blir det nok kjøp av en elbil hvis jeg blir boende i en by vertfall slik at rekkevidden til elbilen holder til det daglige.


Takk igjen for infoen, godt å vite at det er flere som importerer elscootere :)


elektrolux

#3
Ta en titt på denne.

http://cgi.ebay.de/Arrow-45-Elektromobil-45km-h_W0QQitemZ180067749569QQihZ008QQcategoryZ48031QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Dette er en av favorittene mine. Muligens litt over ditt budsjett, men sannsynligvis kan du forvente 0 verditap over 2 år.

Husk også at det er ingen moms eller avgifter på import av elbil, (må sjekke om det også gjelder Moped) og siden kjøretøyet er typegodkjent i et EU land skal den kunne godkjennes for bruk også i Norge under egen dispensasjonsbestemmelse.

Toppfarten på 45 km/t er i følge en kolega i Tyskland som har en Arrow litt optimistisk, men moro er det likevel. Du kan også tjene litt penger ved å hente øl til resten av studentgjengen. Det er nemlig originalmontert utfellbar ølkasseholder bakerst på Arrow'en.   ;D

Her er et annet alternativ:

http://mobile.de/SIDJU9iD8AvEmUWzhi2ejE5YQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1167501375A1LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B48%81I-t-vCaQuSeUnVb_X_Y_x_yetsO~BSRA6D1100BGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0GElektroA0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=16&id=11111111238525588&

En slik kjører jeg, og har stor glede av det. Med litt modifisering går denne 60-70 km/t, samtidig som du sitter tørt og har et varmeapperat for å ta av den værste kulden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Ut ifra et miljøaspekt skulle totaktsmotoren og dermed de fleste scootere vært forbudt å produsere!
Ifølge den tyske miljømyndigheten Umweltbundesamt (UBA) så forurenser en scooter med totaktsmotor 500 ganger mer enn en bil!
I Asia er dette allerede et meget alvorlig problem, se artikkel her:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1247506   

Scootersalget har øket kraftig hvert år i snart 10 år nå og bidrar kraftig til forurensingen i byer og tettsteder også her til lands.

Det er ganske ille at en scooter med totaktsmotor selges for under 10 000 i dag, mens en må betale bortimot det dobbelte for en elektrisk scooter som ikke forurenser i det hele tatt!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

naitsirk

Hallois

Har nå funnet enda en forhandler av elektriske scootere i Norge: Streetsmart.no

Veldig små motorer i disse, med effekt på  bare 350W, men de mener det skal være tilstrekkelig for en scooter..
Stigningsgraden den skal klare er 18 grader med 12 grader "klatreevne".. Vil det være tilstrekkelig?


Jeg vurderer å kjøpe den røde :D ...komme først 1. februar på lager.

Batteriene skal være uttagbare, så lurer også på om det da kunne vært mulig å fikse til ekstern lading på den..?


Noen formeninger om disse scooterne?

elektrolux

#6
350W er mindre enn 1/2 hk.

Til sammenligning ble toppfart på eldre mopeder begrenset av max effekt på 2,5 Hk. Dette tilsvarte ca 50-60 km/t toppfart.

Har selv 2 elektriske motorsykler en på 200W og en på 800W for ungene, samt en elektrisk assistert trøsykkel med børsteløs 350W navmotor.

Den børsteløse 350W navmotoren er nok mye mer effektiv, og føles å gi nesten like mye aks som 800W børstemotoren. Likevel vil jeg påstå at  alle disse motorene er for svake for tilfredstillende bruk i en scooter.

Du kan også sammenligne med Arrowen som har 715W motor. Den motoren er nok maksimalt effektiv, men likevel sliter Arrowen med å komme over 40km/t.

Se : http://www.arrow45.dk/top-banner.htm

Prøv å få oppgitt akstid fro 0-40 km/t med 80kg fører.  Dersom en snakker om mer enn 15 sek blir det for tregt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

streetsmart

Hei.

Jeg arbeider hos Streetsmart i Haugesund.

Våre elektriske scootere koster UNDER 8000.- og med 350W motor så har de samme toppfart som andre elektriske og bensindrevne scootere. Noe av den store forskjellen i motorstørrelse kompenseres med større hjul.

Våre modeller har 16" hjul, ser en på andre modeller med 500W eller mer så har de ofte 10" hjul. Det kreves mer motorkraft for å holde samme toppfart med mindre hjul.

Sammenlign gjerne spesifikasjonene inne på www.streetsmart.no


Vi undersøker i disse dager med fabrikken om det vil medføre komplikasjoner å sette inn 500W motor i disse (som et slags trimsett), men vi vil være sikre på at det ikke går utover andre ytelser før vi velger å ta inn ekstra motorer.

En skal da også huske på at om en bytter ut til større/kraftigere motor så fraskriver man seg også garantier.
Rune
Daglig Leder
Streetsmart
www.streetsmart.no
rune@streetsmart.no
skype: streetsmartnorge

elektrolux

"
Våre modeller har 16" hjul, ser en på andre modeller med 500W eller mer så har de ofte 10" hjul. Det kreves mer motorkraft for å holde samme toppfart med mindre hjul."

Interresante opplysninger.  ::)

Da blir det straks 24" hjul på Lancia Delta integralen for å øke toppfarten fra 220 til 330 km/t, 18" tommere på P106 Electric for å kunne kjøre 125 km/t, og 24 tommere på 150 hk  camperen etter at en kamerat kjøpte en 200 hk camper som går 200 km/t. Jeg kommer til å frese fra han i 255 km /t  Rått ;D ;D

Og jeg som trodde det var mer motorkraft, mindre rullemotstand og bedre aerodynamikk som måtte til for å øke hastigheten. :-\
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

streetsmart

 ;D

Ikke fullt så enkelt. Men det betyr faktisk en del  for kraften som brukes i fartsøkningen. Ikke på toppfart som skrevet over. Beklager om det ble missforståelse her.

Tenk gjerne på girsystem på en tråsykkel. Stort tannhjul = lettere å trå, lite tannhjul = tyngre å trå.



Rune
Daglig Leder
Streetsmart
www.streetsmart.no
rune@streetsmart.no
skype: streetsmartnorge

elektrolux

#10
Med andre ord må jeg også kjøpe en 200 hk camper, for så å Chippe den for å slippe å henge etter kameraten min?

Spøk til side. Store hjul gir mindre rullemotstand, men det er bagatelmessige forskjeller. Et kjøretøy med endret hjulstørrelse vil ha kompensert for dette ved endret utveksling i girsystemet. Kort sagt vil like motorer i ulike mopeder med store og små hjul ha samme turtall i samme hastighet.

Der det kan hentes mer fart er på effektiviteten på motoren. En 350W motor og en 350W motor leverer ikke nødvendigvis samme effekt ut. Det kommer an på virkningsgraden. Den varierer fra 92-93% og nedover mot 70%

Dermed kan trøsykkelen min på 350W føles sterkere i forhold til effekten enn 800W El motorsykkelen. En annen ting er giringen der El motorsykkelen er gira for 40km/t mens sykkel er gira for 25 Km/t. Lavere giring gir bedre aks. Det en ikke kan oppnå er både bedre aks og bedre toppfart. Da hjelper kun mer effekt.

Hvorfor ikke imøtekomme oss med data fra en akstest slik jeg etterlyste?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

streetsmart

#11
Hei elektrolux

Ønsker deg lykke til med Camperen.

Legger forøvrig til at kjøpslov og angrerett selvfølgelig også gjelder hos www.streetsmart.no

Våre scootere er testet og godkjent i henhold til gjeldende spesifikasjoner.

Legger også til at det er 350W Børsteløs navmotor.

Ha en elektrisk dag  ;)


NB!
Som skrevet i tidligere innlegg så ventes Scooterne inn 1. Februar. Vi vil da selvsagt foreta den etterspurte akstesten og poste resultatene her.
Rune
Daglig Leder
Streetsmart
www.streetsmart.no
rune@streetsmart.no
skype: streetsmartnorge

hens

Det er mange ting som innvirker på bakkeklatring og hastighet.
Vanlige mopeder har en motor på ca 1.8 kw, og er gearet/tilpasset slik at trekkraften forsvinner ved oppnådd max hastighet 45 km/t.

Mellom motor og drivhjul sitter en gearboks eller remdrift som gjerne trekker 20- 30% av effekten. En elektrisk navmotor med merkeeffekt 350W,kan levere 350W kontinuerlig effekt til drivhjulet.  Merkeeffekt er ikke det samme som maksimaleffekt, og derfor blir det store spørsmål;
Hva er maks strømtrekk? 
Dersom dette er 30 A gir det et tilført energi på 1,4 kw, eller omkring 1,5 hk ut på drivhjulet. Ikke så langt fra en bensindrevet moped!

Waylands White Zombie, ( www.plasmaboyracing.com ) og Otmar's Porsche, (www.cafeelectric.com ), har to motorer med merkeeffekt på 2 ganger 72 volt 200 A , eller omkring 30 HK.
Her skiller det en anelse  mellom merkeeffekt og virkeligheten!

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Jeg synes også det høres noe tamt ut med 350W motor, men det blir helt feil å dømme dette produktet på forhånd før vi har foretat en testkjøring.

Som Henning er inne på så betyr effekten lite når en skal beskrive akselerasjon, da er det dreiemoment som gjelder.

Til Rune på Streetsmart: håper du gir beskjed her på forumet når scooteren er komet dere i hende og kan prøvekjøres. Jeg bor på Stord så det er ikke lange turen ned til dere. Jeg ser frem til å ta scooteren i nærmere øyesyn.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Thypher

Jeg kjøpte meg en elektrisk scooter i fjor. En EVT 168. Samme scooter, men forskjellig design i forhold til EVT 4000e.
På rett vei går denne raskere en bensinmopeder, men i oppoverbakke går de tregere og batteriet blir mye raskere utladet. Ca 55 km/t, orginalt på flat mark, raskere i nedoverbakke.
Jeg pleier å kjøre den ca 20 km og batteriet er ganske utladet på slutten. Er likeavell ganske fornøyd da kanskje 7 km er oppoverbakker, noen ganske bratte. Lengste jeg har kjørt er ca 30 km. At jeg veier 95 kg hjelper ikke, vil nok hjelpe både på farten og distanse å slanke seg litt.
Ganske stilig å ha en scooter som er tilnærmet helt stille, tiltrekker seg en del positiv oppmerksomhet.
Det jeg synes er mest negativt er at den piper når en kjører oppoverbakke og batteriene er halvtomme. Men er en nødvendighet da motoren kan bli overopphetet av å kjøres for hardt.

Ser at scooteren min er ganske forskjellig i forhold til Streetsmart som var nevn tidligere.
Batteri på min har 50 Ah, Streetsmart kun 12 Ah.
Evt 168 = 1500 W, Streetsmart = 350 W.
Jeg vil tru en vil få en ganske negativ opplevelse av elscootere hvis man bare prøver Streetsmartscooteren, da denne ser ut som har veldig kortere rekkevidde og mindre kraft en EVT scooteren.

Jeg kjøpte min scooter brukt, men så i fjor at prisen på ny EVT 168 eller EVT 4000e lå på rundt 12-13000 kr. Finner ingen priser nå. Kjøpte min nesten ikke brukt, til det halve. "Full tank" koster rundt 1,5 kr.

Store drømmen ser ut som Vectrix 20KW, 0-80 6.8 sekunder og toppfart 100km. Denne er fremdeles ikke til salgs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA