Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf overoppfyller forventningene til eiere

Startet av i_expect, torsdag 29. september 2011, klokken 18:27

« forrige - neste »

i_expect

Vi er en familie på fire som har hatt imiev siden siden februar (gått over 16500km!). Kona har forelsket seg i elbiler og vil gjerne også ha en nå, så da ser vi på muligheten til å kjøpe leaf også  :)

Jeg vurderer seriøst å selge fossilbilen og bli helelektrisk. Har flere muligheter til å låne og leie fossilbiler de gangene det skulle være nødvendig...

Men saken er den at vi bare kan lade en bil av gangen(blir litt mye å trekke opp til 26amp i garasjen :). Leafen er grei siden vi kan bruke mobilen og stille inn når den skal lades. en utfordringen er imieven. Jeg har flere ganger blitt fortalt at kontakten først må settes i støpselet og deretter i bilen, og trekkes ut motsatt. Hvordan blir dette i forhold til å bruke en "manuell" timer???
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

jkirkebo

Sitat fra: i_expect på mandag 05. september 2011, klokken 18:45
Men saken er den at vi bare kan lade en bil av gangen(blir litt mye å trekke opp til 26amp i garasjen :). Leafen er grei siden vi kan bruke mobilen og stille inn når den skal lades. en utfordringen er imieven. Jeg har flere ganger blitt fortalt at kontakten først må settes i støpselet og deretter i bilen, og trekkes ut motsatt. Hvordan blir dette i forhold til å bruke en "manuell" timer???

Jeg foreslår at du kobler iMiEVen på et tidsur og lar den lade med en gang du plugger den i. Så stiller du inn tidsuret til å slå av strømmen til den f.eks kl. 02.00 eller deromkring. Still så inn timeren i Leafen til å starte lading rett etter at tidsuret har koblet ut iMiEVen.

Foreslår i så fall at du installerer en fast 16A ladestasjon til Leafen slik at den lader raskest mulig.

Et problem kan være å få tak i tidsur som tåler 16A kontinuerlig belastning, det kan for eksempel løses med et fast DIN-skinnemontert tidsur i en koblingsboks.

Evt. legger du opp en ekstra 16A kurs til garasjen. Kan vel ikke koste alt for mye, ihvertfall ikke i forhold til en bil ? ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i_expect

Jeg er ikke sikker på at det blir et stort problem for oss egentlig. Det jeg egentlig ville ha bekreftet var at jeg må sørge for at stikket i veggen er koblet før jeg kan koble til bilen.

Men det kan hende i noen tilfeller (at imieven er ute å kjører til sent på kvelden og er nærmest tom og leafen har vært ute og helst skal være fullladet til dagen derpå. Kan jo selvfølgelig stoppe ladinga på leafen og så lade imieven først, men lurer på hvor bra det er å stadig stoppe ladingen for så å fortsette igjen litt senere.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Laban

Jeg snakket med en elektriker om mine nåværende behov og mulig fremtidige behov og fikk en skikkelig "fet" kabel som jeg gravde ned fra huset til garasjen selv. Elektrikeren kom og koblet til i begge ender, så nå har jeg 3 stikk med 16A og eget sikringsskap i garasjen. Elektrikeren monterte samtidig, etter min anmodning, 2 stk brytere til stikkontaktene som brukes til elbilene. Da er det bare å slå av bryteren før frakobling, og slå den på etter tilkobling på Buddy'n. Nå kan begge lades samtidig uten noe problem, og kostnaden var liten i forhold til å skifte diverse brente ladeinntak/ladeledninger (som jeg også har gjort).

Thinken (konebil) er forøvrig koblet til en timer fra CO (skal tåle 16A- men lader på 10A) som lader fra kl 01.00-07.30 som gjør at det ikke er strøm når kona normalt kobler til/fra, men hun har lært seg hvordan man overstyrer timeren hvis det er behov for det. Buddyen settes bestandig til lading etter endt bruk.

Denne løsningen har ikke kostet allverden, og vi har begge fulladete biler om morgenen, uansett hvor sent de ble satt til lading.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

hens

#4
Sitat fra: i_expect på mandag 05. september 2011, klokken 18:45
Jeg har flere ganger blitt fortalt at kontakten først må settes i støpselet og deretter i bilen, og trekkes ut motsatt. Hvordan blir dette i forhold til å bruke en "manuell" timer???

Kontroller om dette er riktig. På Think Classic er prosedyren omvendt pga brenning av bilens strøminntak. Der lønner det seg å sette inn pluggen først i bilen,  og deretter i veggen.
Omvendt proseyre ved frakobling, først ut av veggen og deretter ut fra bilen.

Årsaken til dette er å koble/bryte strømmen med den kontakten som har størst avstand mellom polene og følgelig tåler mest brenning før det blir kritisk.

Jeg har en gang opplevd å blåse sikringen ved å koble fra bilkontakten først mens bilen sto til lading. Lysbuen som oppsto ved frakobling kortsluttet kretsen.

Når det benyttes koblingsur eller timer vil sannsynligvis kretsen være spenningsløs når støpselet trekkes ut, og da spiller det mindre rolle.

Jeg kjenner ikke Leaf og imiev's strøminntak, ta derfor dette med en klype salt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Jeg gjør det omvendt på min Think, og ble fortalt det samme fra forhandler. Jeg vil tro dette har to årsaker:

1:
Pinnene som gir signal til laderen er nok kortere enn pinnene som gir 230V. Dermed vil 230V kuttes, før pinnene mister kontakt.

2:
Om man først setter støpselet i, og sist trekker støpselet ut av veggen, så er sjansen for å få støt absolutt null. Selvfølgelig skal dette ikke skje, men ser man på det rent teoretisk så vil man jo ha to eksponerte poler som KAN føre strøm om man plugger den i bilen først, og tar i Schuko-kontaten etterpå. Selvfølgelig er dette forhindret av dioder og overvåkningssystemer. Men dere forstår hva jeg mener... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Ja det er det som er prosedyre for ny-Think. Først i veggen, deretter i bilen. Ut av bilen, deretter ut av veggen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Boogie

På de nye bilene mener jeg det skal være en bryter som må trykkes inn for å løse ut kontakten. Denne virker også som et signal til EVSE enheten om at ladingen skal avsluttes. Pluggene er derfor strømløse ved frakobling dersom det først gjøres i bilen, og deretter i stikken.

Har Think en slik utløsermekanisme på sin EVSE?

På de gamle PSA bilene ble dette løst ved at det sitter en mikrobryter i ladeluken som gir signal til bilens komputer om å avslutte ladingen når luken åpnes.
Derfor er det ingen belastning ved frakobling, men det er strøm på pluggene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

gbzdoc

Det stemmer, på de nye (i-miev i mitt tilfelle) så brytes ladingen i det du trykker inn låseknappen på ladepistolen.

Likeldes starter ikke ladingen før det har gått flere sekunder etter at bilen er tilkoblet strøm/ladekontroller. Ladingen starter også mykt og gradvis og mine 16A sikringer blir ikke varme.

På Buddyen jeg hadde (nye modellen) ble sikringene varme og jeg hørte en tydelig 50hz durelyd fra sikringsskapet under lading.

Har nok skjedd en del på ladefronten fra de store fabrikkene, heldigvis. Null mer norsk pettersmartbil på meg... :-/

Boogie

Testet en iMiEV tidligere i år over noen dager, og da målte jeg ladestrømmen til 14A.
Vet også at noen blir levert med 10A.
Sikringene burde ikke bli varme med denne belastningen... 8)
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

gbzdoc

Buddyen min målte jeg til rundt 13A om jeg ikke husker helt feil, og sikringene ble gode og varme. Ladepluggen i bilen ble også lunka og fin...

iMieven lader med omtrent det samme, 13,37A (leet... ;) for å være nøyaktig, og da blir det ikke varmt. Heller ikke noen av bilens tilhørende kabler, pluger e.l. blir varme.

Hva den Zivani laderen i Byddy driver med må du ikke spørre meg om... Høres jo ut som den trekker over 100A i sikringsskapet. ;)

Chris.

erik e

14 A skaper noe varme i en 16 A kurs,og er helt normalt. Derfor bør "kursen" være iorden fra "A" til "B".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA