Hovedmeny

Til Kia Norge

Startet av Usikker, søndag 10. juni 2018, klokken 20:08

« forrige - neste »

Usikker

Hei Kia, etter å ha kjørt Soul'n i nesten ett år og 17000 Km er det er noe ting dere må fikse.

1. NAVI er helt på jorde, utdaterte karter og ladestasjon kart.
Vet dere tilbyr oppgraderinger men når min bil var på service i April vr det ingen oppdateringer noe som betyr jeg kjører med karter som er +3 år gamle.
Det samme gjelder POI som jeg regner med at ladestasjoner er definert som.
Siden bilen ikke er Online er denne funksjon ubrukelig dvs. den vet jo hva som er der for litt over et år siden men det har kommet mye nytt siden den gang,
Jada jeg vet det finnes apper for telefoner og nettbrett men dere har nå en gang implementert at bilen kan fortelle hvor nærmeste lader befinner seg og da bør det være lett å oppdatere dette via f.eks. at dere legger ut filer som vi brukere kan laste ned selv og legge inn på minnekortet for å bruke funksjon i bilen.

2. DAB radioen fungerer ikke optimalt for norske forhold. Dere har sikkert hørt han Peter Hox i NRK prate om automatisk frekvensskifte eller "Service Following" når man forflytter seg mellom regioner. Dette fungerer ikke.
Ved å kjøre fra region Buskerud/Vestfold/Telemark og over på Østfold siden kjønner ikke radioen noe som helst.
Resultatet er at man må begynne å knote med nytt kanalsøk og da bør man stoppe i veikanten før man gjør dette.
I tillegg er det også en feil på dette med Memory kanaler i hurtiglista, alle kan ikke brukes

3. Auto Lys fungerer tregt dvs. bilen sliter med å skjønne at det ble mørkt og da har du ikke baklys før langt inni tunellen.
Er klar over at dette blir påvirket av lyset i tunellen men sammenlignet med andre biler er Soul'n treg og jeg har opplevd et par ganger å bli blinka på av bilen bak
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Skal bestille time til 1 års service  i morgen... Ang punkt #3... Så burde det ha vært mulig med baklys aktivert sammen med kjørelys.. Burde være en enkel programering

Sent from  my S9+

Svein Evensen

Kartoppdateringen er ingen ting verd. Oppleverer at rundkjøringer som har eksistert i 4 år, fremdeles ikke er med etter oppdatering. Denne oppdateringen er en stor vits!

Kristian O

Enig i at navi er elendig, men kjenner meg ikkje igjen i resten.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Usikker

Betyr det at din DAB radio skifter regioner hvis du farter mellom de ?
https://www.nrk.no/oppdrag/nrks-dab-regioner-1.13180035
--
:

_OE_

På mine turer mellom Sandvika  og Nordby_senteret i Sverige... Har jeg ikke noen problemer med DAB før er inne i Sverige

Sent from  my S9+

Usikker

Da er du hele tiden i region 1 men jeg kom fra 2 og over i 1 via Drøbak og bl. annet P1 skifter i tunellen.
Prøvde meg på P2 og P3 også og fikk de inn en stund men radioen ville ikke skifte region og derfor ble mottak litt variabel
--
:

larsern6

Kan ikke ikke si jeg har merket noen problemer med DAB på våre turer mellom lindesnes og østfold. 2018 Soul.
2015 Leaf S

hanche

Jeg har heller ikke opplevd DAB-problemer av betydning, i området Trøndelag–Østlandet–Telemark.

Men vi kan ikke klage høyt nok eller ofte nok over kartene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Merkelig...   men åssen er det med de TA meldingene som kommer via NRK kanaler... hører dere bare selve meldinga eller kommer det en masse jabbel etterpå så dere må trykke avbryt for å få det vekk
--
:

_OE_

Den var sånn før.... Har blitt borte nå.... Regnet med at NRK hadde gjort noe.

Sent from  my S9+

Usikker

Høres ut som jeg må ta en prat med Kia ang. firmware i bilen som de hevdet var "UpToDate" etter service i April.
Det er også litt tilfeldig om den demper lyden på radioen når jeg setter den i revers

Hvilke radio kanaler hører dere på når dere krysser DAB soner ?
--
:

_OE_

Stort sett NRK P2/Alltid Nyheter.... Skal ha min på 1års Service i begynnelsen av juli... Skal rapportere... Sånn i tilfelle Firmwaren blir oppdatert

Sent from  my S9+

hanche

Jeg hører sjelden på andre kanaler enn NRK Jazz. 8)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Da skjønner jeg hvorfor dere ikke har merke det så lett, det er kun P1 som har dette med regionsendinger dvs. f.eks. lokal sendinger og det var P1 som sto på da vi dukka ned i Drøbak tunellen men det forklarer alikevel problemt med at den ikke ville skifte. Har DAB i fossilen også og den følger lett regioner
--
:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA