Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr til Leaf

Startet av Henry, onsdag 28. september 2011, klokken 16:48

« forrige - neste »

Henry

Er det noen som vet hvilken kurs som er mest velegnet å kople seg inn på for å montere egen bryter/strømuttak for elektrisk varmesete (5 A) og hvordan man får tilgang? Ønsker å etablere en egen tilkopling med bryter for varmesete. Strømkursen må være en som går over tenningen, slik at 12 v batteriet ikke tømmes når man glemmer varmesetet (for det vil skje).
Asker, Think 2011 Zebra, 4 seter, 5000 km siden mai. Citroen Saxo Electric 2004-2011, 95.000 km.

Go-carter

#1
God idé. Skal ta en kikk i "sikringsskapet" og se om det er noe ledig. Strømmen til radio tåler jo en del, og er antkeligvis lett å komme til. Med mindre noen andre er ledige.

Har du tenkt noe over bryter? Har en idé til et panel med bl.a. utetemp, og der kunne jeg også fått plass til to brytere til setevarme...

EDIT: Hva med noe slikt?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/heated-seat-2-seats-inst-single-dial-switch-seat-heater-/170692053724?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item27be0a0adc#ht_641wt_1165
Spørs om det går an å ta av stoffet på setet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Da har jeg bestilt et slikt sett:

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150656879448&ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123#ht_648wt_1139

Så har jeg lekt meg litt med vakuumtrekkemaskina på skolen, og er snart ferdig med et bryterpanel som passer inn i rommet under nødblinklys/rutevarme knappene. Blir nok noen bilder her når alt er kommet på plass... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Henry

Jeg hadde egentlig tenkt meg et noe mer enkelt opplegg, med varmesete fra Biltema eller lignende. Det jeg har funnet ut i mellomtiden er følgende:
Kurs 53 (10 A) er eneste ledige intakte kurs /12 v tilkoplingspunkt for fastmontert ekstrautstyr i dashbord). Alle øvrige ledige plasser i "sikringsskapet" er uten elektrisk forbindelse eller kontakter i sikringssporene. Kurs 53 går ikke over tenningen. Ledningen fra kurs 53 ender i en 6,3 mm standard hunn flatstift som bare ligger klar til bruk oppe under dashbordet. Skal man stjele strøm fra en kurs som går over tenningen ser jeg ikke noen kurs som har 10 A overskudd til 2 varmeseter.
En løsning kan være å bruke styrestrøm fra en kurs som går over tenningen. Styrestrømmen går til en egen bryter og videre til et standard brytende rele som åpner/lukker for strømmen fra kurs 53 til varmesetene. Kurs 11, som forsyner bremselys via 10 A sikring, er relativ enkel i identifisere og bruke som kilde til styrestrøm via en strømtyv.

Så vidt jeg kan se kan 2 brytere relativt enkelt monteres i det grå deksel på midtkonsollet som er ganske tomt. Om man lirker opp lokket som holder strømpen rundt girsparken vil man få tilgang til 3 Torxskruer som holder det går deksel. Når torxskruer er fjernet og girsparken satt i E vil man kunne trekke det grå deksel tilbake og lage huller i dekslet mellom girspark og vindusbrytere for montering av brytere (man må sitte med tenningen på og foten på bremsen for å få girsparken i posisjon E). Ledninger til og fra brytere, strømkurser og varmeseter kan trekkes i fra den fremste åpning i midtkonsollet og ned gennom denne (vær obs på den mekaniske funksjon av girsparken). Utgang ledninger til varmesete omtrent ved håndbrekk. Bryter 35-008-16 eller 35-527-18 fra Elfa er mulige brytere. Den første fyller mest, men er mest attraktiv med diodelampe.
Asker, Think 2011 Zebra, 4 seter, 5000 km siden mai. Citroen Saxo Electric 2004-2011, 95.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA