Ny ladeboks: enfas kombineres fra flere faser

Startet av tomrh, lørdag 09. juni 2018, klokken 09:46

« forrige - neste »

tomrh

https://evtun.com/chargers.html

Boksen trekker lav strømstyrke fra to faser og kombinerer dem til enfase med høyere strømstyrke. Fyren sier han også jobber med å få til å kombinere tre faser.

Dessverre finnes boksen bare for 400V 3-fase og er beregnet for europeiske husholdninger med 16A sikringer, men liker prinsippet. Kraftselskapene liker jo ikke 32A enfas pga skjevbelastning, noen tillater det heller ikke. I endel norske husholdninger finnes også 16A blå trefas kontakter som i prinsippet kunne gitt over 6 kW ladeeffekt med slikt utstyr.

Er det forresten noe i norsk regelverk som ikke tillater ladeutstyr å kombinere faser slik han gjør?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Kva måte fungerer denne boksen på? Ved å bruke strøm frå fleire faser på samme tid vil ikkje kombi vern eller jordfeil bryter raskt slå ut, om der ikkje er perfekt balanse mellom fasene?

Er norsk forhandler av produktet, så det kjem nok ein forklaring
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Det er vi som er Norsk agent for EV tun.

Må høre med dem om de kan lage en 3 fase IT til 1 fase versjon. Hadde vært perfekt til Zoe, og Zappi
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: TB på lørdag 09. juni 2018, klokken 11:40
Kva måte fungerer denne boksen på? Ved å bruke strøm frå fleire faser på samme tid vil ikkje kombi vern eller jordfeil bryter raskt slå ut, om der ikkje er perfekt balanse mellom fasene?

Er norsk forhandler av produktet, så det kjem nok ein forklaring
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Måkemannen

#5
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. juni 2018, klokken 12:27
Sitat fra: TB på lørdag 09. juni 2018, klokken 11:40
Kva måte fungerer denne boksen på? Ved å bruke strøm frå fleire faser på samme tid vil ikkje kombi vern eller jordfeil bryter raskt slå ut, om der ikkje er perfekt balanse mellom fasene?

Er norsk forhandler av produktet, så det kjem nok ein forklaring [emoji3]
De er nok pent nødt til å gå fra flerfase AC til DC og så konvertere tilbake til enfase AC.

Så fremt apparatet tilfredsstiller alle EUs apparatnormer for slike konvertere er det lovlig.
Nettet vil oppleve dette som flere uavhengige enfaselaster.
Vil ikke det gi betraktelig høyere tap? Den samme konverteringen skjer jo i bilen i tillegg (AC>DC)

Noen som vet hvorfor D'en i DC ble et smilefjes, forresten? ;)

elektrolux

En overgang fra 3 fase IT til mode 4 (DC) har nok mindre tap, men prisen på en slik er rundt 50 000 kr for 7 kW. Kanskje kan en mode 3 løsning bli rimeligere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 09. juni 2018, klokken 13:13
Vil ikke det gi betraktelig høyere tap? Den samme konverteringen skjer jo i bilen i tillegg (AC>DC)

Tapene blir nok større, med apparatet blir rimeligere, slipper kommunikasjon med CadeMo og CCS og tilhørende styring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. juni 2018, klokken 12:27
Sitat fra: TB på lørdag 09. juni 2018, klokken 11:40
Kva måte fungerer denne boksen på? Ved å bruke strøm frå fleire faser på samme tid vil ikkje kombi vern eller jordfeil bryter raskt slå ut, om der ikkje er perfekt balanse mellom fasene?

Er norsk forhandler av produktet, så det kjem nok ein forklaring
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tomrh

@Griffel og @TB - han skriver at det er AC/AC konvertering og ikke via DC. Bygger opp en «superfase» fra to faser, hva som nå menes med det? Jeg tenker at det er en form for faseforskyvning inne i bildet, kanskje vha kondensatorer og spoler som faseforskyver strøm 90 grader hver sin vei vs spenning ihvertfall, uten at jeg klarer helt å skjønne hvordan det er gjort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

Dette er neppe noen teknisk nyvinning.
Dreier seg nok om en autotransformer mellom 2 faser i et 400 volt TN nett. Der tar du ut 230 volt som vist på bildet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Tellus

Dette er interessant også for I-Pace eiere med 400V anlegg.

Forøvrig finnes en 400V 3-fase til DC CCS/CHADEMO løsning fra Kina som ikke koster all verden (ca 30K tror jeg). Den støyer visstnok en del.

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. juni 2018, klokken 17:12
Nja, man kan jo (på TN-nett) hente ut 1-fase 400V (mellom 2 faseledere) og transformere ned til 230V. Da kan man hente ut 1x27A fra en 3x16A kurs.

Dette er vel mulig å få til med en vanlig 230/400V 3-fasetrafo om en har fri tilgang til alle viklinger, eller tenker jeg for «raskt» nå?

To i serie på primærsiden koblet til linjespenning på 400 V og to i parallell på sekundærsiden for uttak av 230V.


Griffel

#13
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 09. juni 2018, klokken 20:23
Dette er neppe noen teknisk nyvinning.
Dreier seg nok om en autotransformer mellom 2 faser i et 400 volt TN nett. Der tar du ut 230 volt som vist på bildet.
Stemmer dårlig med de andre data han oppgir (Accelev 5kW – 20A/250V, max 11A per phase).
Forsåvidt bare litt mer enn en hvilken som helst enfase 400V til 230V transf. som forsåvidt gjør nesten samme nytten. Så var det dette med en tilleggs modul som kunne utvide til 3fas.

Effekt fra 2 faser i et TN nett 230*10*2 = 4.6kW  mot fra en fase 10*400= 4kW altså i teorien 15% mer enn en transformator.

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. juni 2018, klokken 18:43
@Griffel og @TB - han skriver at det er AC/AC konvertering og ikke via DC.
Når en DC/DC konverter går veien om AC hvor kan ikke da en AC/AC konverter gå veien om DC?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#14
Fra brukermanualen, faq-seksjonen:
Sitat
1. Can I use Accelev with 230V 3-phase network (like in some parts if Norway).
No. It won't work. Or better to answer – it will work with a reduced speed to 4 kWh and show an error.
Jeg forstår svaret her som om at du faktisk får ladet med den på IT nett, men får redusert effekt slik at det ikke er noen vits. I så fall er dette mer enn en enkel transformator som ville gitt ca 130V i dette tilfellet.

Sitat fra: Griffel på søndag 10. juni 2018, klokken 00:12
Så var det dette med en tilleggs modul som kunne utvide til 3fas.
Denne utvidelsen til en tredje fase vil jo gjøre boksen anvendelig også på IT-nett gitt at den faktisk virker der slik faq'en antyder. Skulle gi 6 kW da, fra 3x16A IT.

Sitat fra: Griffel på søndag 10. juni 2018, klokken 00:12
Sitat fra: tomrh på lørdag 09. juni 2018, klokken 18:43
@Griffel og @TB - han skriver at det er AC/AC konvertering og ikke via DC.
Når en DC/DC konverter går veien om AC hvor kan ikke da en AC/AC konverter gå veien om DC?
Han påstår den har høy effektivitet og lite varmetap. Å gå via DC vil vel gi merkbart større varmetap?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA