Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Spajderman

Misunnelse har ikke noe med det å gjøre, jeg får bil tidlig, så ser ikke helt hvorfor jeg skulle være misunnelig. Poenget mitt er at spekulanter er med på å fucke opp markedet, det samme gjelder jo forøvrig for boliger, siden mange er ivrige på å dra paraleller til boligmarkedet. I boligmarkedet er det jo satt inn forskjellige virkemidler for å hindre/redusere slik virksomhet, med høyere beskatning og høyere egenkapitalskrav på "sekundærboliger". Det er jo ikke fordi myndighetene ikke ønsker at folk skal få tjene penger, men fordi noen få ikke skal ødelegge markedet for de mange mer enn nødvendig.

Jeg sier ikke noe annet enn at jeg misliker at noen stiller seg i kø(er) kun for å selge noe videre til en langt høyere pris enn leverandør har satt. Om det er billetter, biler eller prosjekterte boliger mener jeg går under ett, jeg har ikke noe mer til overs for folk som kjøper biler kun for å selge med profitt enn de som kjøper billetter kun for å selge med profitt.

At man selger en bil man har hatt i ett år fordi det kommer en ny bil man heller vil ha er for øvrig heller ikke det jeg tenker på.

Limodriver

Sitat fra: DagfinnN på mandag 06. august 2018, klokken 19:32
Grensen går ved norsk lov og skattelov. Se et annet innlegg om samme emne. Legger man ut bilen før man har fått den, så er en gevinst skattepliktig. De som gjør det, løper en risiko om de ikke skatter for gevinsten.

Med god kjennskap til skatterett og etter å ha jobbet med skatterett i mange år føler jeg meg trygg på (uten å han undersøkt nærmere) skatteplikt avgjøres av om bilen er mottatt eller ikke. I utgangspunktet er tap/gevinst ved salg av bil for private fritatt for beskatning/ikke fradragsberettiget. Det vil være en grensedragning i forhold til om salg av biler anses å være i næring. Dette vil fordre et visst omfang av aktiviteten.

Forøvrig er jeg enig i at grensen går ved norske rettsregler. At spekulanter forstyrrer markedet er vel et godt eksempel på hvordan markedet "fungerer".

AppleKnocker

En økonom vil si at Kona priset for lavt. Etterspørselen er større enn tilbudet av biler, noe som tilsier at prisen på bilen burde vært høyere i utgangspunktet. "Riktig" pris er den prisen som gjør at etterspørselen er lik tilbudet, dvs at alle får biler (uten å vente i årevis). Nå er det i praksis rasjonering av Kona, med utgangspunkt i hvem som har løpt raskest til PCen for å reservere en bil. Det er ikke slik et fungerende marked skal virke.
Man kan sågar gå så langt som å si at spekulantene er de som får markedet til å fungere ved å selge til den prisen folk er villige til å betale.

Nå har selvsagt Hyundai sine gode grunner for å sette prisen slik de har gjort, og det har selvsagt full rett til det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

creal

Generelt kan det ha kjempegode effekter at folk videreselger med gevinst. Mange er fremdeles superskeptiske til elbil. Historier om prekær mangel, ventekø, og at de som bestiller og selger videre gjør seg en kjempekule får helt sikkert en og annen treiging til å vrake kreftkjerra og rive i en bestilling.  :D

Dessuten bidrar "spekulantene" med at de blir mer elbiler i det norske markedet. For lokal forurensning er dette kjempebra. For globalt utslipp er det sikkert også bra at landet med strømoverskudd og vannkraft har høyest mulig andel elbiler.

_OE_

For enkelt å omgå loven

– Men privatpersoner har vel også lov til å selge bruktbil uten å ha tillatelse for dette?
– Det er ingen problemer for noen å legge ut sin egen bil for salg når denne skal skiftes ut. Ulovligheten oppstår når noen kjøper opp biler med hensikt om å videreselge dem. Da er det å regne som næringsvirksomhet, og da må man forholde seg til lover og regler som en privatperson ikke behøver å bekymre seg for. Dessverre ser vi en del slike tilfeller på Finn.no.

Utklipp fra Nettavisen / Side3.no i dag
https://www.side3.no/motor/dette-burde-du-vaere-obs-nar-du-kjoper-bruktbil-6660648
Via_9+

Limodriver

Nå beveger vi oss litt off topic, men artikkelen gjelder bruktbilsalg. Nybilsalg som salg av Kona nå gjelder vil uansett ikke rammes av de beskrevne reglene. Å kjøpe inn nye biler for videresalg vil ikke rammes under noen omstendigheter.

Dersom en f.eks. klarer å kjøpe 100 nye Kona i Tyskland og videreselger disse vil det ikke omfattes av reglene.

Skattereglene er noe helt annet og er et forhold mellom selger og skatteetaten. Kjøper har ikke noe med dette å gjøre.

Spajderman

Om du kjøper 100 nye Kona fra Tyskland og videreselger disse er det helt åpenbart næringsvirksomhet. Dersom en privatperson kjøper en ny bil, får den registrert på seg selv, og så selger den videre er det vel også pr. definisjon bruktbilsalg.

Limodriver

Jeg har vært borte i et faktisk tilfelle for ikke altfor lenge siden, men det vil i stor grad være en skjønnsmessig vurdering. At en bil har vært registrert en kort tid og som i realiteten er ny er det ikke sikkert at en vil rammes av bestemmelsene. Jeg tror f eks ikke endagsregistrerte elbiler vil rammes av reglene for bruktomsetning.

I utgangspunktet ble disse reglene etablert for å kunne føre kontroll med de som solgte til brukthandlere. Personalia skulle registreres når en solgte f eks sølvtøy til brukthandler. Politiet skulle da kunne kreve opplyst hvem som hadde solgt gjenstandene til brukthandleren. Jeg fikk selv nytte av dette en gang etter et innbrudd. Jeg fant igjen noe av det stjålne hos en brukthandler. Jeg ringte politiet som kom og beslagla tyvegodset og fikk opplyst hvem som hadde solgt det til brukthandleren. Det er ikke samme behov ved salg av brukte biler da det er gode registre for kjøretøy, jeg tror heller de bruker reglene for å "rydde opp" blant bruktbilselgere, men det går da med noen seriøse som ikke har søkt om tillatelse.

andy99

Ny bil ute:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127181652

410' er jo ganske grei pris også. Selges jo fortsatt Opel ampera-e til 415-429'.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Woffser

Og der ble den solgt.
Det gikk fort ^^

trykkertor

Det er da selger må lure på "hvor høyt kunne jeg gått?".
Han noen ganger solgt ting som gikk "litt for fort", og jeg tenker hvor mye mer det var rom for.
En grei indikator og presidens på pris.
Sett i lys av Ampera-e som går ligger ute for 400.000+ synes jeg ikke en Kona EV til 410.000,- er feil pris for finn-markedet.

HPSE

Tror man kan få solgt denne (med FULL pakke...).. Dvs skinn, soltak og vinterhjul for 430.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Leifen1980

Har selger lest innlegget over ditt før den ble lagt ut? ("Kan selge for 430 med full pakke...")

Spent på hvor mange flere som blir lagt ut de nærmeste dagene kontra etterspørsel. Skal ikke se bort i fra enda høyere prisen heller.  :o

PS! Ser han ikke har hentet ut bilen enda. Spørs om finn.no lar annonsen ligge eller om den blir slettet.
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Leifen1980

Da var annonsen satt som inaktiv og da er den vel solgt allerede etter ca 2 timer... Heftig!
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA