Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Det er mulig noen av annonsene med de høyeste prisene egentlig ønsker å beholde bilen, men tester markedet for en sum der det hadde vært interessant å selge likevel.

For dem som synes 440.000 kroner er for mye å betale for en Kona EV med vinterhjul, så er dette omtrent hva bilen ville kostet hvis det var 25% moms på elbiler i Norge. En påminnelse om at salget av elbiler fortsatt behøver incentiver.

Leifen1980

Tydeligvis marked for å selge til Ukraina(!) i alle fall. Spent på når pengene kommer på konto...  :D
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Leifen1980

Har solgt ja. Venter bare på pengene på konto før bilen overleveres.  :+1:
ex Tesla MY 2021

HCO

Leifen, det der hadde jeg aldri turt.

Pass iallefall på at du ikke går på "betalt for mye"-svindelen. Den går ut på at svindlerne overfører et for høyt beløp til deg, og når de 'finner ut' hva som har skjedd, ber de deg overføre overskytende tilbake. Senere viser det seg at overføringen til deg ikke var gyldig. Dermed har det gått penger ut av kontoen din, men ingen penger inn...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Limodriver

For å sikre at overføringen er reell ville jeg overført pengene du mottok ut fra kontoen de ble satt inn på. Da vet du at pengene faktisk har blitt satt inn. Dette forutsetter selvfølgelig at du ikke overfører f eks 450k og det står igjen mer enn det du skal ha mottatt fra kjøperen. Med andre ord overfør så mye ut fra kontoen din at det er igjen mindre enn det kjøperen skal ha overført.

En ekstra sikkerhet kan være å ringe banken og fortelle at du har solgt en bil på finn til en ukrainer og vil forsikre deg om at pengene faktisk er overført til konto da du har "lest" at noen har blitt svindlet ved at det ser ut som pengene har kommet inn på konto, men at det i ettertid har vist seg at dette ikke stemte.

Leifen1980

Tror faktisk dette er ganske legit for å si det slik, men skal selvsagt dobbelsjekke at alt er ok i banken og flyttet over i annen konto før jeg i det hele overleverer bilen. Det har jeg gitt klar beskjed om både på telefon og på e-post.
ex Tesla MY 2021

tuono

Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 30. august 2018, klokken 15:03
Tror faktisk dette er ganske legit for å si det slik,
Famous last words...
Håper det går greit. Ville etablert kontakt med banken min i et slikt tilfelle.

Øyvind.h

Sitat fra: Limodriver på torsdag 30. august 2018, klokken 14:56
For å sikre at overføringen er reell ville jeg overført pengene du mottok ut fra kontoen de ble satt inn på.

Om pengene er synlige på konto er de gått inn (forutsatt at du ikke sitter på en infisert maskin). Å fjerne dem fra kontoen gjør ikke transaksjonen mer reell, og faren for krav om tilbakeførsel er uendret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leifen1980

[/quote]
Famous last words...
Håper det går greit. Ville etablert kontakt med banken min i et slikt tilfelle.
[/quote]

hehe, ja nå håper jeg å ikke drite på draget  :laugh:
ex Tesla MY 2021

Gordon Retriever

Hvis overføringen ikke er reell, kan banken slette denne når det oppdages.  Gjerne noen uker etter at pengene tilsynelatende er på konto, og varen overlevert.  Ville uansett bedt banken om å granske overføringen så snart den er på konto.

Men hvis ukrainske kjøpere har begynt å handle fra norske privatpersoner, betyr det at det ikke er ledige biler å spore hos f.eks. tyske og franske forhandlere?

Limodriver

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 30. august 2018, klokken 15:42
Hvis overføringen ikke er reell, kan banken slette denne når det oppdages.  Gjerne noen uker etter at pengene tilsynelatende er på konto, og varen overlevert.  Ville uansett bedt banken om å granske overføringen så snart den er på konto.

Men hvis ukrainske kjøpere har begynt å handle fra norske privatpersoner, betyr det at det ikke er ledige biler å spore hos f.eks. tyske og franske forhandlere?

Dersom overføringen ikke er reell og banken lar deg overføre pengene til annen konto og deretter kontakter banken tror jeg de har en lang vei å gå for å tilbakeføre pengene. Derimot hvis du bare ser at pengene har kommet inn på konto og ikke noe mer vil det nok være enklere.

I utgangspunktet skal pengene være på konto når de synes der. Imidlertid har det vært skrevet en del om overføringer som har vært synlige, men ikke relle. Jeg har vondt for å forstå hvordan dette skal kunne skje, men ville da valgt å være hakket mer forsiktig da det er surt å bli lurt for en dyr Kone.

Øyvind.h

Når en person har overført penger til en annen kan ikke senderen få tilbake penger uten at mottaker aksepterer. Om avsender har sendt feil.

Men dersom en mottar penger som eksempelvis er stjålet, noe som er vanlig med diverse trojaner-infiserte maskiner for tiden kan det komme krav om tilbakeføring av midler. Banken fryser midlene i påvente av anmeldelse og eventuell rettskraftig som. Du skal da i teorien få tilbake bilen også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Limodriver

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. august 2018, klokken 19:20
Når en person har overført penger til en annen kan ikke senderen få tilbake penger uten at mottaker aksepterer. Om avsender har sendt feil.

I utgangspunktet er dette korrekt. Det vil imidlertid la seg gjøre å få pengene tilbake uten mottakers godkjennelse dersom det er klart at pengene er feilsendt. Dersom jeg f eks skal sende et stort beløp til en person og taster feil slik at pengene blir sendt til en annen vil en kunne få pengene tilbake. Det vil imidlertid ikke være slik at du kan ringe til banken og si "hei jeg overførte to millioner feil til Øyvind H, kan du sende pengene tilbake. Du må kunne dokumentere osv. Imidlertid vil det være viktig å kontakte banken raskt slik at midlene blir sperret. Det har vært eksempler på relativt store feilbetalinger som mottaker har brukt opp i løpet av kort tid og påberopt seg at de ikke forstod at de hadde fått en feilbetaling. Da kan det være tungt å få grunnlag for å drive inn pengene.

EasyCure

Jeg er litt overrasket over annonsene på finn. Jeg trodde bilene skulle bli solgt unna i et forrykende tempo. Det kan nesten virke som at der er en mental grense på 400' for denne bilen. Selv om den har stort batteri og alt av utstyr, så er det jo tross alt en ganske liten bil. Og de fleste mangler vinterdekk, så da må man ganske snart legge inn ytterligere noen tusenlapper for dekk/felg... Det kan jo ha noe å si, kanskje.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

andy99

Sitat fra: AreHov på fredag 31. august 2018, klokken 09:50
Jeg er litt overrasket over annonsene på finn. Jeg trodde bilene skulle bli solgt unna i et forrykende tempo. Det kan nesten virke som at der er en mental grense på 400' for denne bilen. Selv om den har stort batteri og alt av utstyr, så er det jo tross alt en ganske liten bil. Og de fleste mangler vinterdekk, så da må man ganske snart legge inn ytterligere noen tusenlapper for dekk/felg... Det kan jo ha noe å si, kanskje.
Det er vel fortsatt et håp om at Hyundai skal levere i et bra tempo og at mange tror de vil få bil innen kort til middels lang tid. Hvis det viser seg at leveringene blir like begrenset som hittil, tror jeg slagstakt øker på finn.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA