Servicepris, takstativ og vinterhjul

Startet av Chr1ster, fredag 01. juni 2018, klokken 15:57

« forrige - neste »

Chr1ster

1. Vinterhjul
Hva tror dere erfaringsmessig en pakke med vinterhjul vil ligge på? Basert på f.eks Ionic eller andre modeller. Kan man kjøpe dette (felger) i dekkbutikker og spare penger? Blir vel 17''

2. Takstativ
Kona kommer med rails slik jeg har forstått det. Noen som har hørt noe annet? Regner med det finnes lastestiv som er tilpasset fra f.eks Thule, selv om den er helt ny? Regner med nettbutikker er billigere enn forhandler på slikt tilbehør?

3.Service
Hva tror dere service-prisen vil ligge på for denne bilen? F.eks basert på Ionic. Har hørt det er 15.000 km intervall pga smøring av bremser. Er det f.eks en fast serviceavtalepris på Ionic?

Takk for alle innspill til totallkonomien for Kons her. Forhandlerne svarer ikke på spørsmål, de er så busy...

Habla

Jeg snakket med forhandler i går angående hva de forventer i pris for vinterdekk med org. felg. Han estimerte ca. 16.000 kr for orginal felg og Nokian Hakkapellita vinterdekk.

HCO

Jeg sparte litt på vinterhjul til mine Zoe'r, men det var fordi jeg kjøpte brukte felger på finn.no og benyttet en relativt rimelig (og flink) lokal dekkforhandler.

Med premium-dekk, TPMS-sensorer og litt ok nye felger så kommer man ikke veldig mange tusenlappene bedre ut ved å "ordne selv".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ThorIII

Jeg sløyfer vinterdekk fra forhandler og kjøper fra dekkonline.com . Komplette vinterhjul (Nokian) 9880.- ... Sto også i kø for en Ampera (kansellert), den gangen skulle forhandler ha 18000.- for komplette hjul

andy99

Sitat fra: ThorIII på fredag 01. juni 2018, klokken 17:29
Jeg sløyfer vinterdekk fra forhandler og kjøper fra dekkonline.com . Komplette vinterhjul (Nokian) 9880.- ... Sto også i kø for en Ampera (kansellert), den gangen skulle forhandler ha 18000.- for komplette hjul
Var det ikke sånn at kona ev måtte ha 17 tommer hjul?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Gordon Retriever

Sitat fra: ThorIII på fredag 01. juni 2018, klokken 17:29
Jeg sløyfer vinterdekk fra forhandler og kjøper fra dekkonline.com . Komplette vinterhjul (Nokian) 9880.- ...
Men passer 16-tommers felger på elektrisk Kona?

bno

Kjøper felgene orignal med TPMS. Dekk ordner jeg selv.

Limodriver

Her er det grunn til at flest mulig konfronterer forhandlerne med det faktum at vinterhjul somselges sammen med elbil kommer inn under samme avgiftsfritak som elbilen. Med andre ord skal det ikke beregnes 25% merverdiavgift på vinterhjulene.

Dersom prisen forhandlere krever er kr 18000 vil det si at disse hjulene skal koste kr 22500 til en fossilbil. Si til bilselgeren at dersom en ikke får dem billigere kan en vente litt og kjøper dekkene senere. Da må forhandler beregne merverdiavgift.

Dette gjelder alt utstyr som er naturlig å kjøpe med en bil som matter, takstativ, vinterhjul osv.

Denne tolkningen har jeg fått bekreftet både hos skatteetaten og tollvesenet. Men, slik tollvesenet sa: "det gjelder kun ett sett med vinterhjul for vi har hatt tilfeller der noen har prøvd å få 3-4 sett med vekstrahjul uten merverdiavgift ved import av elbiler."

Forhandlerne prøver seg da det er mange som ikke kjenner til regelen. Først når mange nok konfronterer dem med grådigheten deres og kjøper hos andre om en ikke får rabatt er det trolig at dette vil endres.

rmon

Vinterdekk, Hyundai 215/55 R17 med Continental og TPMS kr. 17.200,-

Moonwmn

Zuexi

Sitat fra: Limodriver på fredag 01. juni 2018, klokken 20:56
Dette gjelder alt utstyr som er naturlig å kjøpe med en bil som matter, takstativ, vinterhjul osv.

Denne tolkningen har jeg fått bekreftet både hos skatteetaten og tollvesenet.

Mva-fritak for takstativ ble fjernet i 2017. Er ikke definert som en "naturlig del" av bilen.

Limodriver

Er du sikker på takstativet?

Både Skatteetaten og Tollvesenet har gitt denne tolkningen av mva fritaket i 2018 uten forbehold om takstativ.

Amatøren

Da vi kjøpte e-Golf i slutten av 2017 så fikk vi beskjed om at takstativ ikke var momsfritt lenger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

andy99

Sitat fra: Chr1ster på fredag 01. juni 2018, klokken 15:57
1. Vinterhjul
Hva tror dere erfaringsmessig en pakke med vinterhjul vil ligge på? Basert på f.eks Ionic eller andre modeller. Kan man kjøpe dette (felger) i dekkbutikker og spare penger? Blir vel 17''

2. Takstativ
Kona kommer med rails slik jeg har forstått det. Noen som har hørt noe annet? Regner med det finnes lastestiv som er tilpasset fra f.eks Thule, selv om den er helt ny? Regner med nettbutikker er billigere enn forhandler på slikt tilbehør?

3.Service
Hva tror dere service-prisen vil ligge på for denne bilen? F.eks basert på Ionic. Har hørt det er 15.000 km intervall pga smøring av bremser. Er det f.eks en fast serviceavtalepris på Ionic?

Takk for alle innspill til totallkonomien for Kons her. Forhandlerne svarer ikke på spørsmål, de er så busy...

2.
Jeg har fått pris på takstativ fra forhandler (uten moms) 2880kr.
Thansen (torsovbil) tar fra 1200-2000 for thule. (men ikke sikker om det er for rails)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA