Nå er det lovlig med lading og lys/stikkontakter på samme kurs

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 30. mai 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

geear


elektrolux

Ikke feil at Ratio leverer en skreddersydd løsning samme dato som reglene mykes opp nei.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DannyRS

Antar at også vil være ok med to lastbalanserende ladepunkter installert på samme kurs?
For eks. med balansering ala ecolite.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

jkirkebo

Sitat fra: DannyRS på onsdag 06. juni 2018, klokken 10:51
Antar at også vil være ok med to lastbalanserende ladepunkter installert på samme kurs?
For eks. med balansering ala ecolite.

Kan ikke se at det skal være noe problem. Men da må de stilles inn på minimum 12A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: DannyRS på onsdag 06. juni 2018, klokken 10:51
Antar at også vil være ok med to lastbalanserende ladepunkter installert på samme kurs?
For eks. med balansering ala ecolite.

Ikke noe i veien for dette.

Ladepunkt kan være stikkkontakt eller ladestasjon. Siden man ikke kan lastballansere en stikkontakt, krever lastballansering ladestasjon. Det er også krav til at hvert punkt skal ha eget DC jordfeilvern, så i praksis må dette da være innebygget i ladestasjonen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Sikker på det?

Holder det ikke med B på kursen til garasjen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

722.531.2.3.101
Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningen av DC feilstrømmer.


Slik jeg forstår det da holder det ikke med TypeB i skapet, hvis det er flere tilkoblingspunkter.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Homecast

Her må man lese ut flere ting

Det skal være dedikert kurs ut til garasjen, det kan ikke være noe annet koblet til kursen enn garasjen.

"Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres".

B type kan aldri være etter en A type, dette pga at man skal følge installasjonsveledningen til produsenten hvor dette står beskrevet.

I tillegg skal selve ladestasjonen ha 30mA jordfeilbryter for kun laderen. Så ved 6mA DC beskytetlse må man fortsatt etablere en jordfeilbryter i en kapsling dersom dette ikke er integrert i ladestasjonen også.

Kunde må godta mulighet for at sikringen kan (vil) ryke.

Så må man vurdere om det er et godkjent anlegg når belastningen = sikringsstørrelsen (16A lader på 16A sikring, men mulige andre belastninger) burde lader være 13A?

så må alt dette diskuteres med kunde som må godta og helst signere risikovurdering (for at elektriker skal ha ryggen fri)

+ at man selvsagt burde ta en vurdering av tilførselskabel og tilhørende koblinger.

Man burde også vurdere hvor koblingspunkter tidligere i installasjonen er, og vurdere disse.

Så en mulighet er det, men det setter strenge krav til elektrikeren!


Synspunkter? =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

pudderjagar

Ein type B jordfeilbryter er og type A. Derfor bruker ein enten kombiautomat type B eller ein vanleg automat utan jordfeil og ein type B jordfeilautomat etterpå.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Og da gjør type B en tilstrekkelig jobb for hele kursen, inkludert det man putter i stikkontakter?

Homecast

Type B har funksjonene til en type A + høyfrekvente og DC

Men det er fortsatt krav om 30 mA beskyttelse av selve ladestasjonen uavhengig av hva som ligger forran. + at resten av kursen (eksisterende kurs) ofte er/skal være beskyttet av en 30mA jfb.

Må finlese nye kravene for å se om det er vilkårlig hva som står hvor, eller om det er krav at ladepunkter skal ha egen dedikert jfb med DC beskyttelse
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

nofuelno

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:54
Ein type B jordfeilbryter er og type A. Derfor bruker ein enten kombiautomat type B eller ein vanleg automat utan jordfeil og ein type B jordfeilautomat etterpå.
Det er tilstrekkelig med type A i skapet + DC lekasjedeteksjon i veggboksen med ladeuttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

#27
Sitat fra: Homecast på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:27
B type kan aldri være etter en A type, dette pga at man skal følge installasjonsveledningen til produsenten hvor dette står beskrevet.

Synspunkter? =)

Ja. Dersom B aldri skal være etter A må umiddelbart alle mode 2 ladepunkt blomberes. Der er nemlig et stikk på egen kurs sikret med jordfeilvern type B lagt opp slik at folk kan bruke bilen medfølgende ladekladd med A vern. :o

Du tenker nok motsatt, og i dette tilfellet betyr det at ladestasjon lagt opp etter disse nye rettningslinjene ikke skal ha B vern uten at det også er B vern, eller ingen vern ut til den frittliggende garasjen. I praksis blir et 6mA DC vern beste løsning her.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. juni 2018, klokken 07:34
Ja. Dersom B aldri skal være etter A må umiddelbart alle mode 2 ladepunkt blomberes. Der er nemlig et stikk på egen kurs sikret med jordfeilvern type B lagt opp slik at folk kan bruke bilen medfølgende ladekladd med A vern.
Nå er vel dette produsentens anvisninger det henvises til her? Vil ikke tro ladekladdene er oppgitt til å ikke kunne plugges inn i stikk med B jfb, men hvis det står i installasjonsveiledningen til et spesifikt type B vern at det ikke kan være etter A, så kan det ikke det...

IK

Hei
Kan man ha dobbelt stikk tilrettelagt for elbillading, altså stikk som brukes til både lading og garasjeportåpner?
Eller må man ha 2 stk separate adskilte stikk i dette tilfellet?
Finner ikke ihvertfall at det er forbudt mot dobbelt stikk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA