Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TPMS

Startet av Joakim Sveli, tirsdag 27. september 2011, klokken 15:35

« forrige - neste »

hens

Hei Griffel,
det var godt å høre at EU har vedtatt at strømmen til elbiler bare kommer fra fornybare kilder. Tidligere var det jo omvendt.

Det jeg lurer på nå er hvor jeg kan få tak i et filter som sorterer strømmen. Kan jeg snu det filteret som tidligere sørget for at elbiler bare gikk på strøm fra kullkraftverk i østeuropa? ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#31
Sitat fra: hens på tirsdag 27. september 2011, klokken 17:28
Det jeg lurer på nå er hvor jeg kan få tak i et filter som sorterer strømmen. Kan jeg snu det filteret som tidligere sørget for at elbiler bare gikk på strøm fra kullkraftverk i østeuropa? ::)

Nei i likhet med partikkelfilter for dieselmotorer vil det bare fylles opp med CO2 med mindre du bruker en vifte til å blåse det rent med av og til. Hårføner går bra.

Eller kan vel dette være en foretnings ide,  kombiautomat med CO2 filter for elbilkontakten.

16A Ladekontakten som Nissan selger for en formue ferdig installert har slik filter innbygget, i motsetning til de som snikimporteres fra land utenfor EU.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tykjepelken


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Nå har også nissan laget en liten ordliste:
"
Rekkevidde eller Reachable Area: Dette er betegnelsen på hvor langt du kan kjøre på det som er igjen på batteriet ditt. Rekkevidden, eller nedslagsfeltet ditt vises på bilens store touch-skjerm. Her får du også en oversikt over tilgjengelige ladestasjoner i samme område.

Bensinstasjon: Det virker kanskje litt snodig at dette begrepet er å finne i ordlisten til en el-bil. En LEAF-eier vil fort glemme hva en bensinstasjon er for noe, og nettopp derfor har vi tatt det med i ordlisten. Det er jo greit å bli minnet på hva vennene dine snakker om når de klager på bensinprisene og på stasjonenes «sirups-sene» betjening

Øko-kjøre skala Eco-drive rating: Dashbordet til LEAF har en øko-indikator som belønner økonomisk kjøring med å vise et virtuelt tre på dashbordet når bilen kjøres optimalt. Dess mer forsiktig du kjører dess mer vokser treet. Økonomisk kjøring øker både rekkevidden og øko-ratingen din. Du kan sjekke hvordan kjøringen din slår ut mens du kjører. Det er også mulig å sjekke egen kjøring opp alle andre LEAF-førere. 

Lithium-ion batteri: Gir strøm til din LEAF. De nye lithium-ion batteriene til Nissan er topp moderne, og gir dobbelt så masse energi som vanlige batteri. 

Regenerativt bremsesystem Regenerative Braking: Det produseres faktisk ladestrøm hver gang en LEAF bremser opp. En måler på dashbordet viser lidingen I sann tid.  Et lignende system, kjent som KERS (Kinetic Energy Recovery Systems), har vært brukt av formel 1 -team som Ferrari, Renault, BMW og McLaren.

Lade-kontakt eller Charge port: Farvel til bensinlokk, nå er det lade-kontakten som gjelder. Foran på bilen er porten der du kan koble til ledningen med ladestrøm.
"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joakim Sveli

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på mandag 20. februar 2012, klokken 14:49
Jeg har vært i Ski og innført et nytt begrep: Ladesutring

http://www.oblad.no/trafikk-og-motor/haplost-med-lading-i-ski-sentrum-1.6785273

Veldig bra tiltak. Jeg savner ladeplasser både i Ski og Lillestrøm, håper dette kommer på plass etterhvert.

Er parkeringshuset til kjøpesenteret stengt utenom åpningstiden ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA