Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TPMS

Startet av Joakim Sveli, tirsdag 27. september 2011, klokken 15:35

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Det blir jo en egen form for kultur nå en gruppe mennesker samler seg om et fenomen, eller hva jeg skal kalle det, som elbil. Resultatet er  nye ord og konsepter når denne gruppen samhandler med det øvrige samfunnet. Tenkte vi kunne her samle noen ord og uttrykk som utgjør denne egne sosiolekten elbilsk. Oppfordrer andre til å gjøre det samme

Fossilbil- bil drevet av fossilt brensel

Fossilbilist- fører av en fossilbil

Rekkeviddefrykt - frykten for å gå tom for strøm på fremdriftsbatteret. Oftest brukt som argument fra fossilbilister mot å anskaffe elbil. Oppleves skjelden av elbilister som et utstrakt problem.

Rekkeviddeillusjon - Fossilbilisters nærmest fanatiske tro på at de trenger så stor rekkevidde på bilen og troen på at de kjører mye større avstander enn det de faktisk gjør.

Elbilgeneral - Rune Haaland

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Stikkspotting/ kontaktspeiding - kan ha flere avarter. Handler om det å lete etter stikkontakter for lading av elbilen ved reise til ukjente steder eller steder uten registrerte ladepunkter. Evnen til å få øye på stikkontakter på lang avstand er usedvanlig sterk hos elbilister sammenlignet med fossilbilister

Ladeangst- For fører av Think spesielt, som har satt bilen på lading etter å ha brukt av de 10 siste prosentene. Frykten for at bilen ikke lader, selv om den er satt på, i en situasjon der du er helt avhengig av å lade for å komme deg hjem igjen.
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 

Joakim Sveli

Fryseradius - En elbils rekkevidde på vinteren uten bruk av varmeapparat

Lars C. Krogenæs

Fartspedal - pedal for å øke farten på bilen.

Stikkvei- vei med mange/gode lademuligheter.

Ventepølse - pølse du rekker å spise mens elbilen hurtiglades.

;D

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Ladefast Vente på tur ved hurtiglader /  forsinket på grunn av manglende lademulighet
Monsteruttak 32A hjemmekontakt
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Kan det ha sneket seg inn en liten skvireleif i denne tråden, den lokale nyhetskanalen i Odalen skrev på Odalisk, i Trondheim på trondalisk osv.
Skal en følge dette blir det "Elbilisk".

Forresten tror jeg ikke det hjelper med noe navn på dialekten, det er de færreste som følger samtalen vår når vi slår inn på  "stammespråket" allikevel ;D.

Edit: Beklager, min feil, jeg har skrevet med "s" istedet for "z"

Se:      www.odalizer.com 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Nærkontakt av tredje grad - 3-fase lademulighet i nærheten
Dino-jiuce - bensin/diesel

Edit:
Klokkelading - begrenset overlading vha timer
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joakim Sveli

Vi trenger et godt navn på de fossilbilister som plasserer droget sitt på oppmerkede elbilplasser.

Det samme med de som gasser på på E6 når de oppdager at de er i ferd med å bli forbikjørt av en Think.

cra

Sitat fra: ElRey på torsdag 01. september 2011, klokken 09:50
Vi trenger et godt navn på de fossilbilister som plasserer droget sitt på oppmerkede elbilplasser.

Vi har da flere gode allerede: Drittsekker, idioter, uvitende tullinger osv osv osv.  ;)

Det samme med de som gasser på på E6 når de oppdager at de er i ferd med å bli forbikjørt av en Think.

Navn på fenomenet har vi i alle fall: mindreverdighetskompleks  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

Fenomenet kan også kalles  Peniskrymping

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

cra

Sitat fra: tom på torsdag 01. september 2011, klokken 10:18
Fenomenet kan også kalles  Peniskrymping

Betyr det at de som gjør dette kan kalles kjerringer?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Fossilgjøk En som plaserer fosilbil på elbilplass.

(Jfr. Brødgjøk: en som legger brød i en annens brødboks eller suppegjøk en som heller suppen i feil terrin.)
Hyundai Ionic.

Elmo

Sitat fra: ElRey på onsdag 31. august 2011, klokken 17:18
Rekkeviddefrykt
Jeg trodde vi var enige om at rekkeviddeangst er ordet

Fossilbil / Fossilbilist
Jeg har latt meg overtale til å adoptere "fossil" begrepet herfra, men jeg liker det egentlig ikke.
De aller fleste "uinnvidde" forstår ikke konseptet og tror vi henspeiler på noe som er utgammelt.
Fossilbil = veteranbil ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på torsdag 01. september 2011, klokken 17:38
overtale til å adoptere "fossil" begrepet herfra, men jeg liker det egentlig ikke.
De aller fleste "uinnvidde" forstår ikke konseptet og tror vi henspeiler på noe som er utgammelt.

Jeg synes det er fulkomment logisk. Elbil går på elektrisitet fra nettet, Hybiler går på hydrogen. biobiler går på biologisk drivstoff, og fossilbiler går på fossilt drivstoff.

Det må da alle forstå!!

Kjører jo selv fossilbil av og til, og da sier jeg til kollegar: "måtte ta fossilen idag". og "alle" forstår hva jeg mener.
Hyundai Ionic.

PerBear

Sitat fra: Elmo på torsdag 01. september 2011, klokken 17:38
Rekkeviddefrykt
Jeg trodde vi var enige om at rekkeviddeangst er ordet

Fossilbil / Fossilbilist
Jeg har latt meg overtale til å adoptere "fossil" begrepet herfra, men jeg liker det egentlig ikke.
I en barnehage ble det brukt det naivistiske ordet "prompebil" som henspiller på det fakta at noen biler har eksosrør som kan gi visse assosiasjoner.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA